Skavsårsfria kängor?

Re: Re: Compeed, hemligheten

Nordesjö; sa:
Menar du verkligen att honung som smetas på kroppen går in i blodomloppet? Låter crazy.

I och för sig finns det ju läkemedel och annat som fungerar på det sättet (nikotinplåster, t ex). Men mängden sockersött som skulle få plats i ett normalt Compeed kan knappast påverka blodspckret allvarligt. En Dextrosoltablett höjer blodsockret typ 1/2 - 1 mmol/l (lite beroende på omständigheter) och har dessutom en väldigt kortvarig effekt. (Även om det då i och för sig tar omvägen via matsmältningsapparaten.)


Nordesjö; sa:
Enligt modern, som är diabetessköterska, är problemet att dåligt skött diabetes (höga blodsockernivåer) skadar nerverna, vilket oftast märks först på att man får sämre känsel i fötterna. Därför känner man inte om man får skavsår, om skavsårsplåser lossnar eller sitter fel, osv. Därför ska inte diabetiker hålla på med den typen av egenvård, som ju går ut på att plåstra och sen gå på som vanligt. Dessutom innehåller dessa plåster smärtstillande, vilket ju ännu mer förstör förmågan att känna av skavsårsproblem.

Det låter rimligt; tipset till en diabetiker blir då att bryta vid minsta antydan till skav och istället vila, med andra ord?
 
Re: Re: Re: Compeed, hemligheten

Nja, jag tror jag håller med Martin, det är nog en kombination. Att cirkulationen är dålig i fötterna på diabetiker är ju allmänt känt, så att det har något med det att göra är ju en bra gissning.

Min anleding, blodsockerpåverkan, härrör från en hudmottagning, som jag jobbade en sommar på för några år sedan. Där smetade de på salvor i alla smaker och av alla kulörer på äckliga bensår. De använde även många olika typer av förband, dock inte just Compeed. De använde istället Coloplasts förband, vilket i storts sett är samma sak.

Jag dock inte att blodsockerpåverkan är ignorerbar. Dels sätts ofta, egentligen alltid plåstret på ett skadat hudparti. Således är kroppens yttre barriär skadad och partiklar kan enklare ta sig in i blodbanan. Jag tror dock att det varken handlar om stora flukturationer på glukoshalten i blodet eller akuta sådana. Däremot sitter ju ofta ett plåster på länge, det är långtidseffekten som ska vara onödig att utsätta sig för som diabetiker.

Jag kollade för övrigt upp det där om att Compeed innehöll smärtstillande. Enligt en internetsida innehåller många hydrokolloida förband acetylsalisylsyra. Enligt sidan jag hittade fanns detta inte i Compeed. Om det stämmer vet jag inte, internet är internet...
 
För den som har diabetes är det mycket viktigt att sköta om sina fötter. Otrevliga komplikationer till sjukdomen är kombinationen av dålig cirkulation, nedsatt känsel (neuropati) och det faktum att högt blodsocker påverkar immunförsvaret negativt. Detta gör att ett sår uppstår lättare, det gör inte lika ont och upptäcks därför inte lika fort, samt att det när det väl uppstått tar längre tid att läka. Även små sår kan bli ett elände. Orsaken till dessa symptom som vanligtvis inte visar sig förrän ca 10 år efter insjuknandet är inte helt fastställd, men att ha en dåligt inställd medicinering (för hög sockerhalt i blodet) bidrar till utvecklingen.

Det första rådet till en diabetiker är att motionera och hålla igång (ger bättre cirkulation, immunförsvar), men om han/hon får sår på fötterna är inte Compeed eller andra plåster/bandage det bästa utan att uppsöka läkare/fotvård. Sen kan läkaren/fotvårdaren mycket väl rekommendera Compeed eller likanade, men det är en annan sak. Sök hjälp innan problemet är för stort, små sår kan få allvarliga konsekvenser. Alla med diagnostiserad diabetes har rätt till fotvård till reducerad kostnad eller gratis. Compeed innehåller ej smärtstillande.

När det gäller skor är passformen och ventilationen viktigt, men också att kontrollera fötterna varje dag, oftare på vandring, att ofta byta sockar, att smörja in fötterna med mjukgörande kräm och att regelbundet gå till fotvården.
 
Nu har jag fått svar från berörd persons diabetesläkare, tänkte att vi kunde dela med oss av det... Dock bör detta läsas med förbehållet att svaret är riktat till en viss person, med hennes sjukdomstillstånd (välskött diabetes) medtaget i beräkningen.

Läkaren ifråga skriver att "Eftersom Du inte har någon nedsatt känsel och ej heller någon nedsatt cirkulation i fötterna så kan du använda Compeed plåster på samma sätt som de som inte har diabetes. Skulle Du få sår på foten är det viktigt att hålla det rent och om det blir tecken på infektion, dvs omgivningen av såret blir rodnat, värmeökat, svullet och börjar såsa [sic!], bör Du söka läkare."
 
Hydralolja

" -Patric-(-Patric-) "
Förhindrar skavsår görs lämpligen med f o t v å r d.. Det är skitviktigt att göra fotvård före, under tiden och efter turen.. Fila och skär bort förhårdnader och smörj fötterna med lämplig smörja(hydralolja är manligt).. Som sagt underskatta inte vikten av fotvård!

-------------------------------------------------------

Jo det e ju jevligt manligt. Rekommenderar tryckolja 051. Fin viskositet på den du!
Håller me dig om fotvården.

Det finns INGEN SKAVSÅRSFRI KÄNGA!

Däremot kan man alltid förebygga skavsår själv. Går själv på fjället under loven, spelar hockey med polarna så svetten rinner och har gått en del i lumpen men har aldrig fått ett ordentligt skavsår.
Och då snackar vi om Grantex-kängor för 499kr, M90 sommarkänga och ett par 250kr skridskor från intersport.

Det beror NÄSTAN bara på hur du behandlar dina fötter, inte hur många tusen du lägger på tyska helläderkängor.(Som jag definitivt inte har något emot:) )
[Ändrat av owahlund 2004-04-03 kl 18:59]
 
-Patric-; sa:
gundj; sa:
För att svara allvarligt på frågan så får du nog söka bland de fodrade kängorna och så lägga en hel del pengar på riktigt bra strumpor och sockor utan sömmar och med bra passform.

Förutom det Gunnar nämnt!

Förhindrar skavsår görs lämpligen med f o t v å r d.. Det är skitviktigt att göra fotvård före, under tiden och efter turen.. Fila och skär bort förhårdnader och smörj fötterna med lämplig smörja(hydralolja är manligt).. :) Som sagt underskatta inte vikten av fotvård!

Jag har kanske fel, men varför skära bort hård hud? Har aldrig fått skavsår där det redan bildats bra "förhårdnader", nog på andra ställen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.