Skaklar

Vanliga dubbelskaklar torde inte fungera i hög fart då skakningarna från skidåkaren fortplantas till pulkan som börjar pendla. Om man är rädd för att bli upphunnen av släden/pulkan kan man ha en enda styv rörkonstruktion som styvar upp draglinan så att man motar undan den upphinnande grunkan.

Thure
 
Grunk problemet

Jag är osäker på vad som är bäst,

Skaklarna måste ju ge stöd i sidled när man färdas på skrå för att pulkan skall följa ens eget spår,

Jag har hört talas om en pulk konstruktion med ett enkel drag och en pulka som är dubbelsidig så att den kan rulla runt som den vill,
men en sådan pulka borde bli en del tyngre med hårt skrov runt om,

Om pulkan är konstruerad så att den inte skär iväg utan följer åkaren så tror jag att ett vanlig dubbel skakel drag som görs så styvt som möjligt blir stabilast,
Jag har funderat på att förstärka mitt bambu drag med glas eller kolfiber band och epoxy, bambu är ju starkare än stål har jag hört, så det borde bli bra,

Bara jag finner en dammmask och en bättre elsåg än den batteridrivna sticksågen jag har, eller en vinkelslip så får vi se hur skrov modifieringen fungerar,
(pulkan är äldre än mig, och jag har växt upp i den så jag hoppas det blir bra :eek:I
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.