Skadad Karbin

Någon från den andra liknande tråden bad mig svara något om microsprickor här. Jag är långt ifrån expert, men jag vet att tidigare så gjöt man godset och då var det lättare att det uppstod sprickor inuti efter ett slag. I dag drar man ut materialet när man gör t.ex karbiner och då är risken mindre. Någon som vet varför får gärna svara på det, för det känner jag inte till.
Mikrosprickor i sig är alltså sånt som kan uppstå inuti godsen, utan att det syns utifrån. Det kostar mer att göra en röntgen än att köpa nytt, så därför görs inte detta (utom kanske av någon som är vetenskapligt intresserad och rik).

Alla har sin nivå när det gäller säkerhet, den kan vara hög på vissa områden och lägre på andra och tvärt om för en annan person. Man måste alltså själv fatta beslutet om sina klättergrunkor, hålla reda på deras historia osv. Men tänk på att ibland har man sin kompis liv i sina prylar. Då blir det liksom extra viktigt att veta att allt är juste tycker jag.
 
Vore det inte intressant om man tog kontakt med t.ex. KTHs och frågade dem angående just hållfasthetslära (som de lär ut) eller annan liknande fysik institution så kanske man kan få klarhet i detta. Jag kommer itne göra detta nu, men om ingen annan hinner före så kasnek det blir av med tiden...
 
För några år sedan lyssnade jag på ett fördrag av
UIAAs säkerhetsansvarige Pit Schubert som gör labbtester av "skadad" utrustning. Appropå mikrosprickor sa han att om man inte orkar bära ner sin firningsåtta kan man kasta ner firningsåttan för klippan och hämta den där nere. Tyvärr har jag ingen länk till testet men det mesta av hans tester finns beskrivna i hans bok (på tyska) "Sicherheit und Risiko in Fels und Eis" . Finns på http://www.amazon.de

Han har gjort massor med andra kul tester som rep i urin, coca cola, bensin, m.m. Hittade denna engelska översättning av hans slutsatser om gamla rep :

http://www.uiaa.ch/article.aspx?c=312&a=566


Jag citerar:
"not even 25-year-old ropes and one 30-year-old rope broke in tests in accordance with the standard: this means that they will not break unless loaded over a sharp edge, in which case they may break"

Så 5års regeln känns något överdriven ....
 
Elastisitet

helmutlotti; sa:
Jag citerar:
"not even 25-year-old ropes and one 30-year-old rope broke in tests in accordance with the standard: this means that they will not break unless loaded over a sharp edge, in which case they may break"

Så 5års regeln känns något överdriven ....

Problemet med gamla rep är väl inte att de går av. Men det händer ju en del annat med repet när det har använts en del. Exempelvis att elastisiteten avtar vilket ökar belastningen på den översta säkringen vid ett fall.

Men om man bara klättrar topprep kan man nog köra på tills repet upplöses i molekyler. ;)

/Örjan
 
För rep och "sydda" produkter är det ju dessutom så att slitage och exponering för ljus, väder och vind har (stor) betydelse.


Testen som jag bifogade länken till är klart intressant, men man får inte dra för långtgående slutsatser. Underlaget var för litet och slutsatserna kan ju i något fall vara subjektiva.

I den mån resultaten pekar motsatt tidigare etablerade kunskaper, finns ju förstås anledning att gå vidare och testa mer.
Reservationer finns i texten (om jag minns rätt) eller åtminstone på den websida där pdf:en ligger.
 
Hittar inte PDFen...

.. på länken som klistrades. Fick html-versionen från en google-sökning, men figurerna blev som vanligt lite kecco... Någon som sparat?

Hur som, jag reagerade bara lite på kraftberäkningen som det refererades till.
"Faktor 2-fall för en klättrare på 90 kg motsvarar alltså 12.7 kN, ca 21.1 kN i karbinen, enligt deras antagande om repets elasticitetsmodul på 30 kN"
Detta förutsätter alltså att den som säkrar kan hålla ett drag på strax under 12.7 kN. Hmm, med en repbroms som löper vid, säg, 300 kg?
Jag tror inte att man behöver vara så orolig för att ens karbiner skall ta krafter på 20 kN i dagligt bruk, om man inte har ett satans nyp i händerna...



(OT: Kul att se att du lever Sandelin, din gamle skojare! Klubben julfest är på lördag, kanske värt en tripp till Skåne?)
 
Test

Här är en intressant nyhetsrapportering, den pekar också påatt det är ok att använda karbiner som tappats (vilket alla vetenskapliga inlägg i debatten tyder på)

http://www.smr001.net/news/Newsletter_2001-03.htm

So Your Partner Dropped Your Carabiner: Is it Still OK to Use?
If you are like most climbers, you hate throwing away expensive climbing gear. And the standard practice is that if you drop a carabiner you should retire it. So should you? At the International Technical Rescue Symposium, 2000, Garin Wallace and Kevin Slotterbeck of SMC presented data on the strength of carabiners that had been dropped 27’ or 54’ onto concrete or asphalt. One by one, they dropped 115 new, SMC locking D aluminum carabiners. Then they broke the carabiners, measuring the breaking strengths.

What do Garin and Kevin say about using climbing hardware that has been dropped? Retire your hardware if you drop it (they do work for a manufacturer, after all). What do their numbers say? The carabiners that were dropped were no weaker than the un-dropped carabiners. In fact, the average strength of the dropped carabiners was slightly stronger than the un-dropped carabiners, but the difference was not statistically significant (during the presentation a certain engineer from an unnamed airplane manufacturer in the Seattle area was heard muttering something about forge hardening). It surprised me that the dropped carabiners did not lose strength, because a number of the carabiners suffered significant damage to the locking sleeve and/or hinge, and gouges on the frame

What am I going to do when I drop one of my personal carabiners? I’m going to inspect it. If I find cracks, impaired gate movement, or spreading of the gate tabs, I will retire it. Otherwise—just so you know before you climb with me—I’ll be climbing on that manky gear. And I’ll cite the SMC test results when you ask me about the strength of my carabiners that have big dings on them. For more information on this presentation, contact Gordy Smith or John Wick.
 
bara iden att fråga.

Så fort man blir osäker så är det bara att slänga. Det kan ha blivit invärtes skador. Och efter ett fall så har den knappast 100% funktion fortfarande så då är det bara att kasera eller använda den till en hängare i selen för andra saker.
Bättre att klättra med livet i behåll
 
Frågan gäller ju förstås inte om det är värt att riskera livet för 100 kr.

Frågan gäller ju om det överhuvudtaget finns anledning till att oroa sig.
Det kanske är större anledning att oroa sig för slingor som blivit blöta, karbiner som tagit ett ledfall, kilar man tappat, kilar som tagit fall, rep som blivit blöta, rep som tagit fall...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yokophono Skadad AC-led Klättring allmänt 5
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.