Setup för clogging, ännu en tråd (i all välmening)

Jag kör med Petzl Rescucender. Den börjar löpa helt fritt riktigt tidigt utan att vikta repet och jag behöver ingen bröstsele. Jag använder en Black Diamond Gridlock karbin för att slippa risken med tvärbelastning.
 
Men måste den det? kommer den inte slå om vid chockbelastning?

Click up'en bör väl ha lite drag i passiva änden för att med säkerhet slå över i låst läge!? Kan dock inte påstå att jag testat att falla i den på det sättet, så någon annan kanske vet bättre.

Det är det jag har provat, och jag påstår att en Grigri inte kan låsa om du har en Basic kopplat till bröstet. Någon annan som faktiskt har provat detta och delar min uppfattning eller är jag ensam om att tycka så?

Jag har cloggat med exakt den kombon. Basic i bröstsele, och det är såklart den som tar först eftersom repet glider smidigast där. Grigri'n i det andra repet som backup som jag med jämna mellanrum drar repet genom. Jag har svårt att se varför det inte fungerar. Att sen grigri'n i grunden inte är godkänd för cloggning (tror jag) är en annan sak. Har funderat på att skaffa rescucendern som Mike nämnar just för detta. Gillar ha två rep ska erkännas och rediga grejer... Men det kanske är åldern ;)
 
Vet detta är en gammal tråd nu, men intressant ämne :p

Jag använder oftast en Shunt när ja cloggar, mins jag inte fel så glider den på repet vid ca 4kn så man slipper belasta något i systemet med mer än så. Är lite skeptisk till att hålla på och falla på repklämmor med tänder även om jag vet att dom inte gör någon större skada vid så korta fall som det blir när man cloggar, om man nu inte faller precis under ankaret eftersom fall faktorn blir högre ju närmare detta man kommer.

Jobbar med ropeaccess och då har vi alltid en backup/fallskydd men klättrar på arbetsrepet med croll och jummar, förr användes shunt (och används fortfarande) som backup men tillåts inte längre pga andra anledningar än att den inte skulle låsa på repet.
En anledning är att när man firar ner och drar den med sig så är det väldigt svårt att som reflex släppa den om arbetsrepet går av, en annan anledning är att den går sönder om man faller ovanför en knut så den inte kan glida på repet.

Camp goblin har jag provat lite till att clogga med och använder ibland i jobbet, ganska tung men skulle nog funka att leda clogg med den då det går att mata ut rep relativt lätt..

DMM har också några olika backups som bygger på friktion, en inte provat dom.

Här finns en del olika iaf:
http://www.abaris.co.uk/back-up-devices

En ASAP skulle jag dock INTE använda till att clogga med, dels är den dyr och dels behöver man en falldämpare som också är dyr och en engångsgrej, dvs faller man på den så ska den kastas.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.