Scott Timber som långfärdscykel?

...min cykelkompis drog lätt ifrån mig utan ansträngning, till nästa tur vore det gött om vi kunde ligga i samma tempo (och ja det var cyklarna som skilde, vi provade byta en dag och då drog jag ifrån henne istället).

Du kanske ska titta lite närmare på kompisens cykel, måtten och annat som som kan ha gjort den så mycket snabbare.

Personligen har jag inte gjort så många längre cykelturer men en var i alla fall ca 50 mil.
Den gjordes på en minicykel eller låghjuling som den också kallades. Så oavsett vad man säger att man MÅSTE ha så duger det mesta, fast det är trist att vara "bromsen" när man är två...

lycka till
thomas
 

Den verkar ju bra. Problem m växlarna bak kan ju betyda: Dåliga vajrar o höljen. Sliten kassett och kedja. Dålig växelförare. Dåliga såna där små hjul i växelföraren. Inget av detta är omöjligt att fixa o jag gissar att det inte kostar skjortan. Om jag var väldigt priskänslig skulle jag kolla upp vad reservdelarna jag nämnt kostar. Och så prata m säljaren o se vad han tror om felet på växeln.

Skulle nog skaffa nya mindre mönstrade däck för bättre rull. Men det är ju inget måste om pengarna tryter.

Ordentliga däck så behöver du inte dämpning. Säkert svårt att hitta nåt bra m dämpning m så begränsad budget. Så oavsett vad du tycker är bäst skulle jag strunta i dämpare m den budgeten.
 
Shimano LX är en ganska bra komponentgrupp, varför ramen på http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=71322 kan vara värd att bygga vidare på (givet att den passar trådskaparen i storlek). Precis som Hannulan är inne på, så är släta däck det första du bör montera på den cykeln. Det är en mycket stor skillnad i rullmotstånd på väg mellan terrängdäck och s.k. slicks. Satsa på ca 1,5" däcksbredd på slicksen.

Det andra som bör monteras är en 7-delad racerkasett, då det är mycket lättare att hålla en jämn trampfrekvens (kadens på fackspråk) på väg. En MTB-kassett är ju trots allt gjord för att funka vid terrängcykling (med snabba växlingar mellan klättringar, fartsträckor och tekniska partier), inte långa vägpass. Med tanke på att drivlinan förmodligen är sliten så bör ju kedja, kassett och troligtvis även framdrev bytas ändå och då är det ingen merkostnad att montera en racerkassett.

I övrigt så gäller det att försöka hitta en bra sittställning, med flera handspositioner - samt byta vanliga slitdelar som bromsgummin, vajrar och höljen.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.