Sarek i början av Juni?

Då kan man knappast gå i Sarek....

Jag ställer mig tveksam till att gå Njoastovagge så tidigt på året.
3 st jokkar där som kan vålla en hel del problem vid kraftig snösmältning.

Hejsan,

Nu är ju frågan inte längre aktuell, men bara som ett litet inlägg i debatten...jo visst finns det ett par jokkar i Njoatsovagge som KAN vara svårpasserade.

Men det gäller alla Sareks större dalgångar (om man nu inte vill gå fram och tillbaka...)!!! Förr eller senare kommer man komma fram till en jokk som kan vara svår till omöjlig att passera. Så jag skulle vilja påstå att om man inte kan ta sig fram i Njoatsovagge så kan du inte gå någon stans i Sarek....vilket jag själv gjort första veckan i Juni....så det är inte helt sant :)

Och visst kan Luohttojåhkå vara vattenfylld, men söker man sig som Fowwe skriver till utloppet nere vid Njoatsojåhkå, så är det i min värld ett lätt vad.

Så givetvis måste man veta att man både kan säkert bedöma och även klara svåra vad och samtidigt ha en mycket flexibel planering om man ska ge sig in i ett område som Sarek i början av Juni! Det hör till spelets regler....och samma sak gäller i princip i hela Svenska fjällvärlden om man inte går på en vältrampad stig.

/ Stefan
 
Jo det är som fowwe säger. Vid kallt och torrt väder är det inga problem.
Visar en bild här som är tagen i början av juli, alltså ca. en månad efter den tänkta vandringen. Värsta snösmältningen var över.
Två tyska grabbar försöker sig på Ruopsokjåkkå i höjd med renvaktarstugan.
Lite mera tryck i vattnet än normalt så dom fick lite problem med balansen.
Än besvärligare blev Luottojåkkå lite längre fram.
 

Bilagor

  • vad.jpg
    vad.jpg
    198.5 KB · Visningar: 376
Hejsan,

Nu är ju frågan inte längre aktuell, men bara som ett litet inlägg i debatten...jo visst finns det ett par jokkar i Njoatsovagge som KAN vara svårpasserade.

Men det gäller alla Sareks större dalgångar (om man nu inte vill gå fram och tillbaka...)!!! Förr eller senare kommer man komma fram till en jokk som kan vara svår till omöjlig att passera. Så jag skulle vilja påstå att om man inte kan ta sig fram i Njoatsovagge så kan du inte gå någon stans i Sarek....vilket jag själv gjort första veckan i Juni....så det är inte helt sant :)

Och visst kan Luohttojåhkå vara vattenfylld, men söker man sig som Fowwe skriver till utloppet nere vid Njoatsojåhkå, så är det i min värld ett lätt vad.

Så givetvis måste man veta att man både kan säkert bedöma och även klara svåra vad och samtidigt ha en mycket flexibel planering om man ska ge sig in i ett område som Sarek i början av Juni! Det hör till spelets regler....och samma sak gäller i princip i hela Svenska fjällvärlden om man inte går på en vältrampad stig.

/ Stefan

Ja nu är det väl ingen som har påstått att man INTE kan gå där utan det påpekas bara vilka problem som KAN uppstå.
Eftersom man inte vet något om dom här grabbaranas fjällvana när det gäller vad o.dy. så får det bli generella råd bara.
Håller med dig annars om vaden. Har själv aldrig haft några direkta svårigheter utom att man har fått leta efter ett lämpligt ställe ett tag.
 
Så tidigt på säsongen brukar ju vattenflödet växla under dygnet. Ibland är det klokast att vänta ut lågflöde vid tidig morgon. Skillanden kan vara stor.
go tur
 
Var nog lite otydligt....

Min poäng var att om man säger att det inte är lämpligt att vandra genom övre delen av Njoatsovagge, som jag föreslog, så innebär det i praktiken att man säger Vandra Inte i Sarek.

Tycker för övrigt lite synd om tyskarna på bilden...inte lätt (eller speciellt slugt) att vada om man inte fått med sig någon stav över huvud taget.

/ Stefan
 
Jag känner alltid viss ambivalens inför att rekommendera Njoatsosvagge till människor som jag inte vet hur vadningsvana de är. Det tre jåkkar vi pratar om här är allesammans glaciärjåkkar.

Men Stefan, du har en poäng. Nästan varje väg man föreslår i Sarek har en eller flera jåkkar som ibland kan strula till det. På exempelvis Pielaslätten har vi Tjågnårisjågåsj. Den måste väldigt många sarekvandrare passera. Men den har den trevliga egenskapen att man ofta långt in i juli kan gå över på en snöbrygga, så där är det bara en fördel att vara ute tidigt på säsongen.

Potentiellt besvärliga jåkkar finns även om man börjar gå från Aktse, Rinim eller Suorva. Det är svårt att hitta vägar som helt saknar kraftiga vattendrag. Men vissa gånger är vädret hur gynnsamt som helst och man kan gå genom hela parken utan annat besvär än att svalka fötterna. Andra gånger måste även den mest hårdföre vandraren stanna och vänta ut flödena.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.