Sarek i början av Juni?

Hej,

Vi tänkte besöka Sarek i början av Juni och tänkte be er om tips och råd ang. en vandring så tidigt i säsongen.

Vi har tänkt gå från Anonjalmme till Stora Sjöfallet (eller Saltoloukta) via Ruohtesvagge. Vi är lite oroliga för vadningen och snömängden.

Vad tror ni?

mvh
Anders
 
Stora Lule Älv....

Hejsan,

Början av Juni är både spännande, folktomt och vackert. Men även mycket svårt att veta hur snöläget kommer att vara. Förra året hade det t.ex till stora delar gått att åka skidor, men andra år har det varit i princip barmark. Däremot finns det ju ett par "utmaningar" med den föreslagna rutten:

1: Går det någon båttrafik i området över huvud taget??? Ni ska ju enligt planen åka båt till Änonjalmme och sen från Saltoloukta eller till Stora Sjöfallet. Jag skulle inte räkna med att detta är möjligt, risken för att det finns gott om is kvar på t.ex Akkajoure är ganska stor.

2: Sen kommer ni längs vägen behöva passera två stora vattendrag. Dels Smailajokk, som tidigare nämnts. Där tror jag i och för sig att det är möjligt att gå upp till Glaciären och passera. Men sen har vi ju även det "lilla" hindret Guhkesvakkjåhkå - Sidoädno - Sitojaure. Jag vet inte om bron över Guhkesvakkjåhkå är en året runt bro eller inte, men jag skulle inte räkna med båttjuts över Sitojaure.

Sen kan även små bäckar bli väldigt svåra att ta sig över om de rinner ovanpå snön, vilket jag varit med om. Så man får räkna med att det blir en hel del omvägar med jämna mellanrum.

Personligen hade jag nog övervägt att gå från Kvikkjokk istället och försökt undvika att hamna på fel sida om stora vattendrag. Det är segt att behöva gå många mil tillbaka om det visar sig vara omöjligt att ta sig över....

/ Stefan
 
Kloka synpunkter av Stefan.

1: Går det någon båttrafik i området över huvud taget??? Ni ska ju enligt planen åka båt till Änonjalmme och sen från Saltoloukta eller till Stora Sjöfallet. Jag skulle inte räkna med att detta är möjligt, risken för att det finns gott om is kvar på t.ex Akkajoure är ganska stor.

Jag har varit med om att båten börjat gå omkring midsommar. Ett antal dagar före om sjön är farbar. Att den skulle börja gå i början av juni (eller ens första halvan av månaden) verkar väldigt osannolikt.

2: Sen kommer ni längs vägen behöva passera två stora vattendrag. Dels Smailajokk, som tidigare nämnts. Där tror jag i och för sig att det är möjligt att gå upp till Glaciären och passera. Men sen har vi ju även det "lilla" hindret Guhkesvakkjåhkå - Sidoädno - Sitojaure. Jag vet inte om bron över Guhkesvakkjåhkå är en året runt bro eller inte, men jag skulle inte räkna med båttjuts över Sitojaure.

Bron över Guhkesvakkjåhkå är en åretruntbro så den är inga problem. Mihkajåhkå kanske kan passeras mellan glaciären och utflödet i Smailajåhkå, men bara om det är kallt och snösmältningen inte har höjt vattennivåerna (förutsätter att man går på östra sidan av Smailajåhkå hela vägen). Om man inte är van vid att vada och bedöma snöbryggor skulle jag bestämt avråda från detta.

Det största problemet är att man inte vet hur det kommer att bli förrän man väl är däruppe. Det kan gå bra, men det kan också tillstöta många problem som tar glädjen från alltihop. Det är enklare lite senare på sommaren då åtminstone den mesta snön är borta.

/Hans
 
Att gå från Kvikkjokk

Att gå från Kvikkjokk som Stefan föreslår kan vara ett alternativ. (Betänk att även bron över Gådokjåhkå liksom Smaijlabron är en sommarbro och inte på plats tidigt på säsongen.)

Själv skulle jag välja genom Tarradalen upp till Tarraluoppal, därefter följa kanten av Sarek upp mot Alggajavrre. Om man är nöjd vid Alggajavrre kan man gå till Staloluokta och ta helikopter tillbaka till Kvikkjokk. Bokning bör göras i mycket god tid. Man kan naturligtvis gå Padjelantaleden tillbaka istället för helikopter.

Vill man fortsätta genom resten av Sarek (och lyckas ta sig över Alggajavrre, alternativt Miellädno) kan man gå Alggavagge, Guohpervagge, Gisuris (väster eller öster om) och slutligen Treparksmötet. Båten vid Änonjalmme måste naturligtvis ha börjat gå om man ska hem den vägen. Genom planerat vägval kan man undvika svåra vad över alla större jåkkar denna väg genom att gå nära deras vattendelare. (Men de små jåkkarna kan naturligtvis ha blivit stora pga snösmältning ;-).

Observera att även Tarradalen kan ha svår snösmältning. Men det är en underbar ljusgrön dalgång tidigt på säsongen. Upplysningar om snö- och vattenläget kan man säkert få av båtförarna i Kvikkjokk när det närmar sig.

Ja, det finns förstås fler idéer man kan ha om man ska besöka Sarek tidigt. Detta var bara ett par...
 
Runda Njoatsosjåhkå...

Själv skulle jag välja genom Tarradalen upp till Tarraluoppal, därefter följa kanten av Sarek upp mot Alggajavrre. Om man är nöjd vid Alggajavrre kan man gå till Staloluokta och ta helikopter tillbaka till Kvikkjokk. Bokning bör göras i mycket god tid. Man kan naturligtvis gå Padjelantaleden tillbaka istället för helikopter.
.

Detta är definitivt ett mycket trevligt alternativ. Tarradalen är mycket vacker och är man där så tidigt som början av Juni är det dessutom i princip helt folktomt. Om man inte vill följa led kan kan istället gå upp på Vallevarre via prinskullen och ta sig norrut via Tjouldavagge, som jag tycker är mycket vacker. Räkna dock inte med att kunna vada Tjouldajåhkå.

En alternativ avslutning till helikoptern i Salto (eller gå samma väg tillbaka) är att gå via Njoastovagge, som tveklöst är en av Sveriges vackraste och mest pampiga dalgångar i sin övre del och sen ta sig till Boarek sameviste via Sähkok och tillbaka till Kvikkjokk via kungsleden. På det sättet kan man säga att man typ "rundar" Njoastojåhkå.

/ Stefan
 
Detta är definitivt ett mycket trevligt alternativ. Tarradalen är mycket vacker och är man där så tidigt som början av Juni är det dessutom i princip helt folktomt. Om man inte vill följa led kan kan istället gå upp på Vallevarre via prinskullen och ta sig norrut via Tjouldavagge, som jag tycker är mycket vacker. Räkna dock inte med att kunna vada Tjouldajåhkå.

En alternativ avslutning till helikoptern i Salto (eller gå samma väg tillbaka) är att gå via Njoastovagge, som tveklöst är en av Sveriges vackraste och mest pampiga dalgångar i sin övre del och sen ta sig till Boarek sameviste via Sähkok och tillbaka till Kvikkjokk via kungsleden. På det sättet kan man säga att man typ "rundar" Njoastojåhkå.

/ Stefan

Jag ställer mig tveksam till att gå Njoastovagge så tidigt på året.
3 st jokkar där som kan vålla en hel del problem vid kraftig snösmältning.
Jag tycker ni ska avvakta och se hur snösmältningen framskrider under våren.
Blir det värmebölja i maj kan många dalar bli vandringsbara redan i juni men det är inget jag skulle ta för givet.
 
Jag ställer mig tveksam till att gå Njoastovagge så tidigt på året.
3 st jokkar där som kan vålla en hel del problem vid kraftig snösmältning.

Håller med, är också tveksam till Njoatsosvagge av samma skäl. Har sett vandrare som förgäves försökt komma över dessa jåkkar i juni. Att försöka komma runt problemet genom att gå uppe på Luohttolahko är heller ingen bra lösning vid den årstiden.
 
Är spännande m sarek att förhållanden kan skifta så! Njoatosvagge har väl normalt endast mycket enkla vad?
 
Hej,

Tusen tack för era svar och alternativ av rutt. Jag tror dessvärre vårt Sarekäventyr får vänta tills nästa år då vi kan göra turen senare.

Igen tack.

mvh
Anders
 
Är spännande m sarek att förhållanden kan skifta så! Njoatosvagge har väl normalt endast mycket enkla vad?

Nej, jag skulle inte säga det. Den stridaste brukar vara Luohttojåhkå. Jag har gått över den ett par gånger och det var ganska tufft båda gångerna. Plus en gång när jag bara var betraktare på avstånd och såg att folk inte kom över. Det enklaste stället med den böra vara nära utflödet i Njoatsosjåhkå men jag har inte behövt tillgripa det. Om det däremot är kallt och torrt väder kanske t o m Luohttojåhkå inte upplevs särskilt svår.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.