Sage XP - Lina?

Tips angående linval till mitt nyköpta Sage XP 590 mottages tacksamt. Ni som redan har ett XP vad kör ni med?
Är det så att Sage "felklassar" sina spön?

Mvh // TG
 
SSD Nonspook WF #6.

Jag kör med SA:s SSD "Nonspook" #6 - förhållandevis billig och bra.

Ibland även med SA GPX #6 men den tycker jag personligen är något för tung. #5 är nog ett bättre val för GPX:en.

Detta till mitt XP590 4 delat.

Felklassning: Linklassningen är ju mätt på de 30 första foten, exkl den otaperade framspetsen (har jag för mej). Hur linan ser ut efter dessa 30 fot och hur lång lina man vill/kan hantera i luften har ju också betydelse för balansen lina/spö. Sedan är ju inte alla spön exakt lika för en viss modell, det finns säkert toleranser. Jag har också sett någonstans att Sage numera klassar sina spön för WF lina, men det är väl bäst att prova om man har möjlighet.

/Uffe
 
Guideline WF5 till klass 4

Jag har provat två linor till mitt Sage XP 490:

Orvis WF4 flyt
Guideline WF5 intermediate

WF5:an är helt klart bäst och känns inte alls för tung. Tvärtom känns WF4:an för lätt. Jag är mycket nöjd med Guideline-linan (det var en Performance-lina om jag minns rätt).
Jag har hört (läst på nätet) att Sage generellt underklassar sina spön en del. Deras egna linor lär dock vara rättklassade i förhållande till deras spön får man anta?

Peppe
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.