Lina.?

vet inte

Men jag vaxar alla mina linor med Sonax hårdvax för att skydda dom. Jag gör det när dom e nya, i början på säsongen och när sakerna läggs i vinterförvaring..
 
Vax?

Vad är det för vax? Särskilt vax för fiskelinor?

En tanke slår mig - borde det inte gå att använda bilvax? Då skulle de bli superglatta. Då kan man skjuta klumparna till Baltikum! ;-)

Måste prova med en gammal lina... återkommer!

Peppe
 
Bilvård

Är av den uppfattningen, att man skall vara utomordentligt försiktig, med att använda produkter, som inte är avsedda för just fluglinor.

Har själv fått en lina totalförstörd av ett dylikt medel (sk vax).
Hade två lika linor, där den ena behandlades och den andra inte. Den obehandlade går fortfarande att använda efter nio år.

Även om det står på förpackningen, att det är 100% vax, så har dessa företag ingredienser inblandade, som skall underlätta appliceringen och något lösningsmedel, om det är i flytande form.

Dessutom kan man ju fråga sig: vad är det för vax, hur är det framställt. Vax kan framställas av olika råvaror.

De acryllacker som används av bilindustrin, är enormt hårda och kan inte jämföras med en mjuk fluglina.

Jag tycker i alla fall att, har man ex en SA-lina, så ska man använda preparat från SA eller dess underleverantörer ex Loop etc. [Rapid Line] använder jag själv.
Försumbar kostnad.

Intressant att höra andra erfarenheter.

/Björn
 
Patric, har jag förstått dig rätt, att du behandlar dina linor med Sonax, en gång per år?

Hur länge (många år) har du hållit på med detta?

Vilka fabrikat på linor är det frågan om?

Intressant, kan ju hända att denna kombination, är genial.

/Björn
 
Dränk rubbet

Thomas, när linan är språnkans och ren, finns ju ingen anledning. Linan är självsmörjande, åtminstone de jag använder.
Men när emballaget är kastat och linan blivit smutsig, rengörs den och smörjs, med ovan nämnda Rapid Line.

Håll även spöt/rullen rena.

Idkar du enbart flytfiske, kan du ju dränka rubbet i siliconolja, bättre smörjning finns inte.;)
Men vad tycker fisken?

/Björn
 
efter inrådan

Jag har vaxat mina linor med Sonax bilvax i 4år. Linfabrikaten får jag återkomma med eftersom jag inte har dom i huvet.. Jag vaxar 2ggr per år, en gång efter vinterförvaring och en gång innan vinterförvaring..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Klassisk Ambassadeur och tunn lina? Fiske 6
Monday Riktig kraftfull lina i kevlar Fiske 4
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
ljaw Lina för havsfiske Fiske 9
Birdie "Slingrig" lina Fiske 8
TG Sage XP - Lina? Fiske 3
maskon Fiskar ni utan lina? Fiske 6
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.