Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37

Hej,
Har tillsammans med flickvännen tänkt göra en vandring runt Sylarna under nästa vecka. Har tillgång till bil så rutten borde starta och sluta vid samma plats. Vi har hela 6 fulla dagar på oss att vandra och skulle nu vara tacksam för ruttförslag.

Har funderat på en rutt: Storulvån - Blåhammaren - Storerikvollen (heter visst ngt ditåt) - Nedalshytta - Sylarnas fjällstation - Storulvån. Är 6 dagar tillräckligt eller blir det spännt med tiden? Är rutten lättare om man går den i omvänd ordning? Har tält med och har tänkt utnyttja tältet för det mesta. Finns det några speciellt svåra eller intressanta/vackra partier på den ovannämnda rutten?

Vi tar gärna också emot andra ruttförslag som skulle vara lämpliga för ca 6 dagars vandring i Sylarna-Helags området.

Tja sen ännu en fråga, kryllar det av vandrare i trakten ännu den här tiden på året eller är den värsta rusningstiden över?

mvh,
Timo
 
tjenare!

ta och sök på sylarna, helags här på forumet! du kommer säkert hitta en massa godis! för ämnet har varit uppe flera ggr! god tur!
 
Bra tur men

Jag skulle om jag vore er ta och vandra den i motsats riktning, samt att jag skulle lägga in en dag för en topptur upp på Storsylen. Sen om ni går i motsatt riktning så kan ni avsluta sista kvällen med en skön 3 rätters middag på Blåhmarens fjällstationen (glöm inte att boka den innan ni åker)

//Micke
 
Tror att ni gott och väl hinner den rutten på sex dagar. Med tillgång till bil behöver man ju inte passa tågtider! Gick själv i området första veckan i augusti, började och slutade i Enafors (tåget!). Det går en led från vägen några hundra meter från Enafors stn mot Sylarna. Jag tyckte att det var en jättefin sträcka, (lite folk den sträckan) stigen följde en vacker å under Snasahögarna med fina vattenfall och underbart vackert slipade stenhällar! Jag vill verkligen rekommendera den sträckan! Väl uppe i passet vid Snasens vindskydd är utsikten magnifik över dels Ånnsjön åt ena hållet och Sylmassivet åt andra.
God tur!
Hälsn BrittMarie
 
Tackar för tipsen

Att starta från Enafors låter fint. Finns det någon fin tältplats kring Snasahögarna? Skulle då vara framme vid Enafors först på eftermiddagen och undrar just hur långt vi hinner gå förrän mörkret faller på.

En topptur till Storsylen skulle också vara kul om bara vädret tillåter. Ser att det finns en led upp till Storsyltoppen på västra sidan av berget. Den ser hiskeligt brant ut. Är det alls mänskligt att ta sig upp där?

En äkta fjällmiddag på Blåhammaren låter ju också fint. Smakar säkert toppen efter allt torrfoder ;-)

Timo
 
Re: Tackar för tipsen

omitimo; sa:
Att starta från Enafors låter fint. Finns det någon fin tältplats kring Snasahögarna? Skulle då vara framme vid Enafors först på eftermiddagen och undrar just hur långt vi hinner gå förrän mörkret faller på.

Det finns säkert massor av tältplatser i skogen innan man kommer fram till Silverfallet (ca 5 km, om jag minns rätt). Efter det är det riktigt brant ett tag, och stenigt - det kan nog vara svårt att hitta en bra tältplats innan man har kommit förbi Snasens vindskydd. Men när jag gick där såg det ut såhär: http://www.d.kth.se/~d00-llu/lfoto/view.php?&id=12&album=fjall02 , så det är möjligt att jag missade något.
 
Essandsjön

Vill bara tillägga att enligt mitt tycke är den norska delen av din rutt, dvs mellan Storerikvollen och Nedalshytta den vackraste.

Utsikten över Sylarna och Essandsjön tar på sina ställen andan ur en.
 
Tältplats och topptur

Det går att tälta högre upp under Snasahögarna också. Jag tältade uppe i passet, fick leta lite efter lämplig yta trots att jag har litet tält, men nära leden vid den lilla sjön strax intill Snasens vindskydd stod ett stort fyrmanstält, så det går. Från Enafors genom skogen och över myrarna är det lättvandrat, men nu mörknar det ju tidigare i Jämtland också, så det kanske blir skogstältning för er del. Man går över två åar i skogen, i den första såg vattnet äckligt ut (första veckan i augusti iår) så det drack jag inte, i den andra var vattnet helt okej.

Det är inte alls omöjligt att gå upp på Storsylen, det bara ser ut så nerifrån! Jag tycker absolut ni ska gå upp om det är fint väder. Leden från Sylarnas fjällstation är lättgången i början, men som kartan visar rejält brant högre upp. Man får hålla i sej med händerna bitvis, mycket stenskravel förstås. Sista kammen som ser fruktansvärt smal ut på håll är inte så farlig när man väl kommer ut på den. Utsikten däruppe är väl värd mödan att ta sig dit.
Hälsn. BrittMarie
 
Fina bilder... speciellt den fina utsikten vid Snasen ;-) Hoppas ändå att vi har lite bättre sikt när vi når dit.

Timo
 
Gick turen: Storulvån - Blåhammaren - Storeriksvollen - Syldalen (med toppbestigning) - Nedalshytta (köp en öl) - Sylarnas fjällstation - Gåsåns vindskydd - Storulvån, på 6 dgr utan stress. Det var en fin tur!

/Erik.
 
Tusen tack för alla tips

Fick just höra att flickvännen eventuellt skall på arbetsintervju den 10.9. Tusan också, eller en god nyhet är det ju förståss men det betyder också att vår vandring i såfall måste avkortas till bara 4 dagar. I fredag torde den saken klarna.
Nå i alla fall så kan man ju planera färdigt för 6 dagars vandring och sedan korta av den om det behövs.

Skall diskuttera vidare med regeringen ;) där hemma, men det lutar nog mot att vi försöker oss på en runda runt Sylarna samt en toppbestigning förutsatt att vi har 6 dagar på oss. Antar att det går att få tag på taxitransport mellan Enafors och storulvån. Tänkte att man kunde börja antingen från Enafors och sluta vid Storulvån eller sen tvärtom. Det tycks finnas så mycket fint att se kring Sylarna att Helags området får bli till en annan gång.

Timo
 
på fyra dagar hinner ni med:

Dag 1 Storulvån - Sylarna
Dag 2 Topptur till Storsylen
Dag 3 Blåhammar med god tre rättersmiddag
Dag 4 tillbaka till Storulvån

Helt enkelt den klasiska jämttriangeln + topptur!

/Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Spelix Ruttförslag för vandring på Island Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
da_flower Ruttförslag kvikkjokk runt Fjällvandring 3
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
brigas Spånar på ruttförslag alka-sarvesvagge Fjällvandring 13
flindra Ruttförslag Grövelsjön Fjällvandring 11
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
Patrik_L Området mellan Låkkatjåkka och Abisko? Fjällvandring 16
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
Roberth Friluftgrupp i Lund/Malmö området Fjällvandring 0
Någon som vet något om snömängden i Abisko-området Fjällvandring 8
undvall Området väster om Padjelanta. Fjällvandring 4
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
kmsellin Snö i kebenekaise området nu? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.