Frågor om Unna Räita-området, jojoleden

Hej,

Jag har två frågor angående en tur jag och min sambo ska göra v. 34.

1. Hur är det att gå upp från Vistasvaggi direkt till Unna Räita? Svårt? Tungt? Svåra vad? Är två dagar lagom för Nikkaluokta-Unna Räita-stugan denna väg? (Vi är två hyfsat vältränade personer med mycket fjällvana.)

2. Efter Unna Räita tänkte vi ta jojo-leden till Tarfala om vädret tillåter. Hur är glaciärförhållandena där i år? Vi tar inte med någon teknisk utrustning såsom stegjärn, rep, isyxor. Vi har inte gått denna led förut, men alltid velat testa den.

Tacksam för svar.

/ Johannes
[Ändrat av Sletten 2006-08-08 kl 23:46]
 
Fin tur

Hej!

Från Vistasvaggi är det ingen match att gå upp till Unna Reaiddavaggi. Efter bron ca 4 km nedströms Vistasstugan, kan man välja väg själv, i stort sett. Jokken från Unna Reaiddavaggi är enkelt vadbar, där den breder ut sig med flera grenar innan inflödet i Vistasjokka. Man bör alltså vandra dalen på norra sidan om jokken. Lättgånget, skulle jag säga.

Fantastiskt vacker vandring. Fascinerande dal, med sin hundra meter höga klipptröskel.

Vidare jojo-leden; Det går att gå direkt från den nedre sjön och upp mot passet. Men eftersom jag inte sett glaciären på ett antal år, och definitivt inte i år, så kan jag inte uttala mig om hur den ser ut. Andra inlägg här i forumet talar dock om att den numera mest verkar barsmält, alltså besvärlig. Någon annan säger att man kan klättra på klippor, väster om glaciären. Sök på jojo-leden och du får massor med tips. Kanske har någon redan gått där i sommar och vet läget.

Som vanligt finns även en hake ner från sista passet mot Tarfala. Tar man sig inte ner där, är det bara att ta till reservutgången genom Guobirvaggi mot Tjäktjavagge och runt mot Kebne fjällstation.

Ha en fin tur!

//Bert
 
Jag och min sambo gick över Pyramidenpasset förra året i hyfsat dåligt väder men utan några större problem. Vi hade visserligen stegjärn vilket underlättade betydligt då det (andra veckan i augusti) var barsmält i princip hela vägen upp till passkrönet. Men med bättre väder och med gott om tid så att man kan titta noga var man sätter fötterna ska det inte vara något problem att gå vid sidan av isen. Man ska bara vara medveten om att det inte precis är som att gå exempelvis Kungsleden, utan trots allt kan upplevas som ganska luftigt, särskilt om man har anlag för höjdskräck. Pass nummer två ska inte innebära några särskilda svårigheter, och sedan får man som redan nämnts vara beredd på att gå ut genom Kuopervagge om nedgången mot Tarfala är för problematisk. Räkna med 6-8 timmar till Tarfala från Unna Räita-stugan. Finns för övrigt en del skrivet om trepassleden här på forumet redan, sök på tidigare inlägg.

Unna Räita-stugan har ett fantastiskt läge på kanten av klipptröskeln och är definitivt värd ett besök.

Lycka till
/Per
 
Hej! Kommer just därifrån. Glaciären upp till "Pyramidpasset" är ren is. Ska man gå på den måste man ha stegjärn och isyxa. Inte klätterbrant men som extra stöd och säkerhet. Jag tog mig dock upp på höger sida, sett nerifrån. En del lös grus-stenar på klipphäll man måste se upp med. Dock inga problem som jag ser det, om man tar risken som finns på allvar.

Vadena upp i Unna Räita dalen kan vara lite besvärliga. Annars är dalen fin. Ett annat förslag är att gå via Stuor Räita dalen och Nallo stugan. Betydligt lättare vandring och är definitivt värt den extra halvdagen det tar om man är, som ni säger, i bra fysisk form.

Lycka till!
Det är ett underbart område. Förbered er bara på att det är mycket sten :)

MVH Johan
 
Tack för alla svar! Det kommer bli spännande med andra ord. Vi kommer att gå utan stegjärn och isyxa, men vara beredda på att vända om så skulle krävas. Den bästa säkerhetsutrustningen är ju som bekant gott omdöme.

mo9jan; sa:
Ett annat förslag är att gå via Stuor Räita dalen och Nallo stugan. Betydligt lättare vandring och är definitivt värt den extra halvdagen det tar om man är, som ni säger, i bra fysisk form.

MVH Johan

Den där extra tiden måste vi tyvärr spara som buffert eftersom vi har en tid att passa. Om vi t.ex. måste gå runt (antingen från Pyramidenpasset eller från sista passet innan Tarfala) kommer vi behöva mycket tid. Stour Räita/Nallo får alltså bli ett annat år.

Roligt att du varnar för sten, för det är just honom vi ska träffa i Keb (Sten alltså!) :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.