Resa innertält först?

Håller med Christoffer Hedman, det måste vara stor skillnad på att vara en eller flera. Ösregn, hård blåst, lite knepig/snål/stenig tältplats och "innertält först" är inga kul förutsättningar, om man dessutom är ensam om uppsättningen. Hellre i så fall ett enskiktstält eller rentav en bättre bivacksäck.
Den andra stora fördelen med "yttertält först" är ju, som också påpekats, möjligheten att bara använda yttertältet.
 
Att resa innertältet först och sedan hänga på yttertältet ger mig vibbar av gamla Fjällräven ryggåstält från tidigt 80-tal. När jag köpte mitt Caravan Keb3 (designat av Bo Hilleberg) 1985 var inner- och yttertälten kopplade och reses samtidigt. Jag har aldrig funderat på att gå tillbaka till separata tält sedan dess och alla tält jag äger idag är kopplade.

Jag kan se en fördel med separata inner- och yttertält i torra och varma miljöer, där man kanske inte alltid använder yttertältet utan bara sätter upp innertältet för natten för maximal ventilation och insektsskydd. Men för vårt klimat här i Skandinavien, nej tack.;)
 
Det är faktiskt rätt märkligt. Fast de kanske utvecklar mer med tanke på andra varma platser, och inte lokalt för Seattle, där man har mer nytta av att köra med endast innertält.

Och även i trakterna av Seattle och Washington state varierar vädret mer än man tror. Riktigt är att kusten får mycket regn och Olympiahalvön är känd för världens nordligaste "regnskogar", men kör man någon timme österut inser man snabbt att Cascades stoppar allt regn och öster om Cascades (öster om Cle Elum) dvs majoriteten av Washington state är extremt torr (busköken). Det är inte förrän bortåt Spokane i det börjar grönska igen.;)
 
Kanske därför företaget som äger bolagen heter Cascade designs?

Skämt å sido. Ja, innertältet först KAN vara en nackdel, men bara en liten. Inget du direkt tänker på. Men dessa tält ger ofta väldigt många fördelar, både i vikt och utrymme.

Kan ju bara utgå från mitt familjetält, men om jag skulle värdera det så

-Kan vara en nackdel i hårt väder, men inga problem när man är två
-Något kallare än tält med tätare innertält
+Låg vikt, ganska exakt 2kg för 3 manna
+Enormt utrymme
+Bra pris (runt 3200kr vill jag minnas)
+Tål hård vind utan att låta för mycket
+Semisjälvstadgande, tältet är självstadgande men absiderna behöver fäste för att sträckas ut
+Vanligt tunneltält men med en extra takbåge
+Kan användas med bara innertältet
 
Har haft båda varianter, och inget av dem är något problem att fästa sig vid tycker jag.

Viktigare då med andra genomtänkta detaljer, ventilation, "badkarsgolv", innerhöjd osv.

Kan vara jätteskönt att ha bara ett innertält i mesh under sommardagar/kvällar innan man går o sover. Men smaken är som baken.
 
Jag harett där man ska sätta inner först, men de går utmärkt att låta ytter sitta kvar i fästena när man packar ner det. Dra ut stängerna och vik ihop. När man reser det nästa kväll gör man bara tvärtom. Tar en minut längre att pilla med stängerna mellan dukarna, men det är inga problem.

så bara för att dukarna inte ärsammankopplade betyder det inte att de inte KAN vara det.
 
Som flera har skrivit är det inte så illa som man kan tro.

Det GÅR dessutom (om det nu inte både regnar och blåser storm samtidigt) att lägga ut yttertältet som en press och sitta under det och sätta upp innetältet (det blir lite meckigt, men det fungerar, jag testade hemma på gräsmattan i fint väder först för att lära mig var jag skulle fästa yttertältet så att det inte blev för tajt).

Men de gånger jag satt upp tältet i regn så har det inte blivit värre än att duken i innertältets tak varit fuktig när tältet väl kommit upp. Inga pölar inuti eller så.
 
Halaj!

Hade ett sånt där north face, utan absid. Jag tycker att det är precis kass. Och TS har helt rätt: det regnar på det innan man har fått upp yttertältet. Och när man inte har någon absid utan måste dra in sina blöta regnkläder och sin blöta rygga så blir det inte bättre precis. Aldrig mer ett sånt tält. Som tur var blev det stulet i tvättstugan. Jag är alldeles för snål för att kunna slänga grejer som är hela.

Det är lite lustigt att jänkarna håller fast vid denna värdelösa konstruktion. Det kan vara tradition, kanske. Likadant som att de fortfarande kör med tvättmaskiner med liggande trumma, till skillnad från oss europeer som har stående trumma.

//T
 
Tält

har ett Keron 3EX typ 5 kg, bra stabilt, men när vi behövde ett nytt tält så valde vi ett Big Agnes Copper Spur UL4 2,4 kg för ett fyrmanstält, med lite träning så behöver man knappt ha innertältet fritt många sekunder...

Men en viktskillnad på 2,5 kg, en extraplats och stort och ljust uppväger alla gånger nackdelarna, men naturligtvis är det Kerontältet som följer med på Vinterfjället!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    19.5 KB · Visningar: 656
Senast ändrad:
...men det gör det, det gör det...
(det föreligger rentav en stark mellan dessa två företeelser, haft det så i nästan en vecka i streck nyss
;))

Det beror väl kanske lite på var man håller hus och årstid, men under de 5-6 år som vi körde med den typen av tält så råkade vi aldrig ut för det när vi skulle sätta upp tältet. Jag tror att det aldrig ens regnade så mycket så att jag behövde använda tekniken med att ha yttertältet som en press medans jag satte upp innertältet utan de få gånger som det regnade när tältet skulle upp gick det som sagt var utmärkt utan att det blev för blött.

Jag gissar att det som eventuellt anses vara finessen med den typen av tält är att om det är väldigt varmt kan man sätta upp bara innertältet och få insektsskydd utan att det blir bastu.
 
Det beror väl kanske lite på var man håller hus och årstid, men under de 5-6 år som vi körde med den typen av tält så råkade vi aldrig ut för det när vi skulle sätta upp tältet. (...)
Ha. Jag är nyligen hemkommen från en tur där jag satte upp tältet i ösregn 9 gånger av 10, därav 7-8 gånger dessutom i stark och byig vind (kring 22 m/s enligt efterhandskoll). Var rätt tacksam för varje sekunds finlir jag kunde spara in på... ;)
(...) Jag gissar att det som eventuellt anses vara finessen med den typen av tält är att om det är väldigt varmt kan man sätta upp bara innertältet och få insektsskydd utan att det blir bastu.
Den finessen har å andra sidan aldrig jag saknat - problemet existerar knappt på de höjder och vid de årstider jag tältar på, och i alla fall aldrig värre än att man klarar sig med lite myggmedel. Är det så varmt och regnsäkert att det skulle räcka med ett innertält, sover jag naturligtvis hellre utan något tält alls. Vid lite mer osäkra förhållanden vill jag ha möjligheten att bara sätta upp yttertältet, öppna alla ventiler och sova med vidöppen dörr.

Svaret på TS fråga om för- och nackdelar med respektive uppsättningsmetod måste därmed bli: det beror på var och när du skall tälta, på om du är ensam, samt på dina personliga vanor och preferenser
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.