Regnkläder & stövlar vid paddling?

Jag ska lära några barn paddla kanot. Barnen är i åldrarna 8-12år. Många av barnen har inte paddlat kanot förut. I inbjudan har jag rekommenderat att barnen har gummistövlar & regnkläder när vi paddlar kanot pga att man lätt blir blöt & ner stänkt.
Hur gör ni & era barn?
 
Stövlar är sämsta tänkbara om man trillar i. Vattenfyllda blir de tunga och omöjliga att simma i och ett barn som trillat i kommer förmodligen inte ha sinnesnärvaron att "bara sparka av dem"

Bättre alternativ är tunna gympadojjor/meshskor eller sandaler och ha yllestrumpor i skorna.
 
Jag skulle nog satsa på stövlar. Varmt och skönt. Visst är det sant att dom blir något tyngre vattenfyllda, men med flytväst spelar det ingen roll. Sen bör man väl hålla sig nära land med nybörjare så någon längre simtur borde det inte handla om.

VH/Anders
 
Sandaler eller gympadojor och sockar. Det skulle jag föreslå. I stövlar kan man bara paddla sittande på sätena och det är inte alltid barnen når då. Dessutom lär de sig något potentiellt farligt från början och det känns bara fel för mig. Barn har lättare än de flesta vuxna att stå på knä och här får de en chans att vara större än de stora. Låt dem ta den! Anna
 
Resår & fothälla på regnbyxorna.

Stövlar är sämsta tänkbara om man trillar i. Vattenfyllda blir de tunga och omöjliga att simma i och ett barn som trillat i kommer förmodligen inte ha sinnesnärvaron att "bara sparka av dem"

Bättre alternativ är tunna gympadojjor/meshskor eller sandaler och ha yllestrumpor i skorna.

Många regnbyxor till barn är utrustade med resår vid benslutet & fothälla. Så det inte ska komma in vatten i stövlarna. Alla galonbyxor har det.
Om det inte finns det på regnbyxan så bör man sy dit det så barnen håller sig torra & varma.
 
Vad jag alltid har fått höra är att stövlar är en big "no-no" när man paddlar. Trots flytväst blir det en ordentlig extravikt, och helt omöjliga att simma i. Har dessutom råkat ut för att välta i en kanot med gummistövlar utan flytväst. Lyckligtvis var vi bara 10 meter från land, men jag höll på att drunkna och den paniken vill jag inte uppleva igen.
 
välta i en kanot med gummistövlar

Kanot med gummistövlar!!! Skoj.

Summering av diskussionen:
Med gummistövlar: Ökad risk för simsvårigheter och panik, vilket nog är de största riskfaktorerna för drunkningstillbud.
Utan gummistövlar: Risk för våta fötter, vilket möjligtvis skulle kunna få en förkylning att bryta ut.

Så... Summering gjord, nu är det upp till var och en att välja efter eget huvud.
 
Jag & två annan ledare var paddlade kanot ihop med 8 barn nu i måndags.
Alla barnen tog på sig regnbyxor frivilligt när vi skulle paddla.
 
Jag ska lära några barn paddla kanot. Barnen är i åldrarna 8-12år. Många av barnen har inte paddlat kanot förut. I inbjudan har jag rekommenderat att barnen har gummistövlar & regnkläder när vi paddlar kanot pga att man lätt blir blöt & ner stänkt.
Hur gör ni & era barn?

Ska du lära barn paddla kanot så behövs inga regnkläder, bara om det regnr såklart.
Enkel träningsoverall duger bra, flytväst.
Tunna lätta sköna skor som torkar sanbbt är lämpliga skodon då det brukar bli lite vatten på botten på kanoten vid i och urklivande i kanoten.
Absolut inte stövlar på barn.
Har själv paddlat med barn, ska de paddla så ska de inte plaska, det kan de få utlopp för vid ett annat tillfälle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.