Hjälpmedel vid skridskoåkning

Har sett att folk har använt en form av träställning till barn som de kan hålla sig i när de ska lära sig att åka skridskor. Kommer inte ihåg var jag har sett det men skulle vilka snickra ihop en själv att använda till små barn. Är det någon som har tips och ideer på hur man bygger eller har gjort en själv?
 
Själv använde jag nog mest en kraftig pinne som både jag och barnet höll i. De jag har sett liknar en liten snöplog. Den är nog ganska enkel att tillverka av några brädbitar och lite rundstav.

När de väl lär sig stå, men inte orkar åka så långt, är ett bra tips att göra en lina med ett litet tvärhantag av en bit trädgårdsslang. Ungefär som en vattenskidlina. Med en pulkasele är det enkelt att dra och själv använda stavar.
 

Bilagor

  • skridskohjälpmedel.gif
    skridskohjälpmedel.gif
    2.6 KB · Visningar: 13,998
I Nederländerna

brukar de använda en liten stol att hålla sig i till barn.

Lite som en rullator.

Har faktiskt också sett en äldre man på en istäckt kanal i Amsterdam som hade återgått till att skjuta en stol framför sig för att kunna åka.

Thure
 
Spark förstår jag inte.

Sparkmedarna är i vägen för skridskoskären. En stol vänder man så att sitsen är framåt och man håller i ryggstödet.

Men om man kapar medarna på sparken baktill så det inte längre är en spark...

Thure
 
Hej, när vi försökte lära vår handikappade son att åka skridskor, vilket var för nästan 20 år sedan, så fick vi tips om ett stöd som fortfarande finns att köpa.
http://biphome.spray.se/teo.aspman/
Det funkade gôrbra och vår Per uppskattade detta verkligen, tills han klarade av att stå på egna ben. Det vara många barn som lånade ställningen så man var lite avundsjuk på honom ibland.
Vi konverterade också denna ställning med hjul till stöd för rollerblades. Lätt att plocka ihop för trp och att ställa in.
Så den rekommenderas verkligen. //Omar
 
Varför krångla till det...?

Hallå
Eftersom jag håller på med hockey och har varit delaktig i hockeyskolor så finnes erfarenhet i ämnet.... Beroende på hur stor ungen är.... ta en hink/lätt plasttunna el dyl. vänd den uppochner..och vips.... så har du en lämplig rullator till knatten.... Låt ungen få knuffa runt hinken sammanlagt några timmar.... rörelsen nöts in mekaniskt och lillen kommer snart på hur den skall skjuta ifrån... dom får ett helt rätt skär från början....

Festis, varm choklad kanelbullar efteråt gör att övningen förknippas med mys...

Plättlätt...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.