Real turmat

Re: REAL f 65:-/st

Saltis; sa:
Playground i Stockholm tar fortfarande 65:-/st för alla rätter REAL. De hade precis fått in dem och tänkte inte göra någon prishöjning nu.

och nu kostar de 85 på playground

Dock säljer fortfarande KG johnsson i solna för 65 kr /st (iaf idag)
 
MRE

Jag är lite förvånad att ingen i tråden har nämnt MRE's (Meal Ready to Eat).

De kan bl a köpas från Garderoben (Knivnet)
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1149

Betydligt enklare än Real Turmat till och med.
Allt man gör är att lägga (den vakuumförpackade) matpåsen i påsen med den kemiska värmaren, tillsätt ett par deciliter kallt(!) vatten, vänta 5-10 minuter så är maten färdiglagad.

Jag har själv nyttjat dessa, men i militär förpackning, ett flertal gånger och de får av mig med beröm godkänt.
 
öringen; sa:
Med Wildlife har ingen markering på påsen hur mkt vatten som ska i och ingen återförslutare. Utan man får höffa i vattnet och sedan vika ner kanten och helst ha ett större gem för att hålla ihop påsen.

...eller så viker man påsen ett par varv och använder tamojens skaft för att hålla ihop; mäter gör man med kåsan eller mha markeringarna i grytan :)
 
Re: MRE

fl0at; sa:
Jag är lite förvånad att ingen i tråden har nämnt MRE's (Meal Ready to Eat).

De kan bl a köpas från Garderoben (Knivnet)
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1149

Betydligt enklare än Real Turmat till och med.
Allt man gör är att lägga (den vakuumförpackade) matpåsen i påsen med den kemiska värmaren, tillsätt ett par deciliter kallt(!) vatten, vänta 5-10 minuter så är maten färdiglagad.

Jag har själv nyttjat dessa, men i militär förpackning, ett flertal gånger och de får av mig med beröm godkänt.

Vikt?
 
alven; sa:
öringen; sa:
Med Wildlife har ingen markering på påsen hur mkt vatten som ska i och ingen återförslutare. Utan man får höffa i vattnet och sedan vika ner kanten och helst ha ett större gem för att hålla ihop påsen.

...eller så viker man påsen ett par varv och använder tamojens skaft för att hålla ihop; mäter gör man med kåsan eller mha markeringarna i grytan :)

Aaahh :)
 
öringen; sa:
alven; sa:
öringen; sa:
Med Wildlife har ingen markering på påsen hur mkt vatten som ska i och ingen återförslutare. Utan man får höffa i vattnet och sedan vika ner kanten och helst ha ett större gem för att hålla ihop påsen.

...eller så viker man påsen ett par varv och använder tamojens skaft för att hålla ihop; mäter gör man med kåsan eller mha markeringarna i grytan :)

Aaahh :)

Se där, ännu en dag fylld av lärdom ;)
 
Jag är lite smått chockerad över att ingen har nämnt blå bands frystorkade rätter. de kostar 39 kr styck och är enligt mig mycket goda (speciellt deras kyckling, ris och curry). Jag har dock inte smakat REAL (eftersom blå band är så gott :D) men kan inte tänka mig att detta skulle vara så pass mycket godare att det är värt priset.

90 spänn för en måltid! det är ju som en trerätters middag på sjömagasinet...typ :D.

//Mikael

Personligen går jag hellre hungrig än äter Blå Band. Smaken är väl inte helt värdelös men att behöva koka en del av sakerna i ca 10 minuter är HELT värdelöst, går mycket gas och blir jobbig disk. Blå Band, nej tack för min del.

Anders
 

avslutad210712

Gäst
Nja, är inte kondenserad cocosmjölk flytande? Det väger ju på tok för mycket...

Jag kikade senast idag på just kondeserad "vanlig" mjölk och det var på konserv. Måste vara pulver om det ska med i min rygga... Någon som vet mer?

Ja pulver är ju lätt och det lär dämpa hungern bra så viktmässigt torde det vara överlägset.

Men är du inte rädd att polisen läser på utsidan :)
 
Jag och min dotter har använt Real Turmat sedan 2003 men påsarna vi hade detta år var inte som tidigare. Kött och kyckling var hårda och blev aldrig annat än bitar av skosulor. Vi provade med mer vatten och längre tid men inget hjälpte. Visst smakade det gott som tidigare men det verkar som om kvaliten sjunkit. Jag skall skriva till Real när jag kommer hem. Någon med samma erfarenheter?
 
Jag och min dotter har använt Real Turmat sedan 2003 men påsarna vi hade detta år var inte som tidigare. Kött och kyckling var hårda och blev aldrig annat än bitar av skosulor. Vi provade med mer vatten och längre tid men inget hjälpte. Visst smakade det gott som tidigare men det verkar som om kvaliten sjunkit. Jag skall skriva till Real när jag kommer hem. Någon med samma erfarenheter?

Åt Kyckling Curry tidigare i sommar (REAL) och som du säger, kycklingen var hård - eller ja, inte stenhård men lite svårtuggad, som pasta som kokat för lite ungefär.
 
real turmat

Har ätit reals mat otaliga gånger och det varierar i kvalitet, vad det beror på vet jag inte riktigt. Men ibland är alles gut och ibland skosula. /David
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.