Ramryggsäck skär in i ryggen

Köpte mig en gammal ramryggsäck för att övningsgå med med tyngder fastspända.
Problemet är att den nedre horizontella stången som syns på bild skär in i ryggen i övre kanten av avlastningsbältet vilket gör ont och gör att ömmar ett bra tag efteråt. Inte särskilt skönt att gå med.
Finns det något jag gör fel, bör jag lägga vikten på något annat sätt, hur det nu skulle hjälpa?
Min idé är annars att lägga dubbelvikt liggunderlag emellan, men på något sätt ska man väl kunna bära en sådan ramryggsäck bekvämt utan en massa modifieringar?
 

Bilagor

  • IMG_0578.jpg
    IMG_0578.jpg
    73.2 KB · Visningar: 1,139
Prova flytta ner bältet ett eller två pinnhål så att stången hamnar högre upp från bälteskanten. Annars vet jag inte. Fram med bågfilen...
 
Kan bara spänna in remmarna på bältet och det blir inte bättre, finns inga andra pinnhål.
Blir nog lite liggunderlag imorgon!
 
Den ramen är ganska lik min Skarja. Det svarta nättyget som på din sitter ovanför det nedre horisontella röret skall sitta nedanför röret. Åtminstone är det så på min. På så vis blir det nättyget som bär av mot din rygg eller svank och inte röret.

Lycka till, Klas
 
Tack Klas! Flyttade ned tyget vilket inte hjälpte, men sedan testade jag spänna tyget rätt så rejält så nu känns det mycket bättre!
 
Hej.
Prova gärna att flytta upp vikterna någon decimeter.
Då får Du bra träning på höjd tyngdpunkt också.

Jag har lärt mej att det tunga i ryggan ska vara nära ryggen och högt upp så att belastningen kommer nära kroppen/ryggraden. Har alltid packat så själv.

Det kan lätt bli så att det blir ett moment som försöker vrida ramen utåt/bakåt i överdelen med nedre tvärstaget som vridpunkt. Då får Du också böja Dej framåt lite för att hålla emot och det blir tröttsamt. Så har jag upplevt det när jag lattjat med olika sätt att packa.
 
Det är de svarta breda banden som skall vara rejält spända, deras funktion är just att det är är de som skall stödja mot ryggen.
 
OK. Bara så vi är överens, vi talar båda om remstumparna med öljetter, av vilka en syns på bilden, samt motsvarande sprintar i ramen (?)

Om du menade att jag skulle spänna så att ryggsäcken hamnade närmre avlastningsbältet gjorde detta ännu ondare (det gröna bältet med gröna remma och mässingsöljetter).
Antalet sprintar i ramen är fyra; två som håller fast axelremmarna i toppen och två som håller axelremmar och avlastningsbälte i botten som syns på bilden.


Det är de svarta breda banden som skall vara rejält spända, deras funktion är just att det är är de som skall stödja mot ryggen.

Ska det övre svarta bandet sitta högt för att stödja ifall ryggen "dunsar mot"?

Just nu sitter det svarta nedre bandet nedanför stången höjdmässigt. för att det skulle fungera med avlastningsbältet sitter nu de röda snörena framför bandet i stället för mitt emellan, men detta bör väl inte göra någon skillnad?
Ska ut och gå idag så då får jag testa!
 
Om man utgår ifrån bärsystemets inställningar din bild, så kan du ju höja ramens placering både ett och två snäpp. Avbärarbältets upphängning på respektive sida justeras med öljetthålen i nylonremmarna som är fästa med sprintar längst ned på ramens utsidor. Då kommer ramen få en högre placering på ryggen och den horisontella stången kommer mer i svanken än i ryggslutet. Tror detta är tricket.
 
De svarta banden sätter man där de sitter bäst så att säga, det beror alltså mer på din rygg än ryggsäcken var de skall sitta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
peter1959 Ramryggsäck ???? Transportera 41
Öhrnell Från softpack till ramryggsäck? Transportera 11
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
Ramryggsäck Transportera 3
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
Argusgranskare Tunga saker ska stuvas nära ryggen?? Transportera 54
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
Kriga Hur många liter på ryggen? Transportera 69
johanniska Bära kikare och stativ på ryggen Transportera 2
Ehlana talt pa ryggen Transportera 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.