Ram till Kindernay-navet

Nu när vintersäsongen (förhoppningsvis) har passerats, så kan det vara dags för en liten uppdatering.

Cykeln har över lag fungerat väl och det har blivit ett antal vintercykelturer av varierande längd. Både för nytta och nöje.

Å det har blivit betydligt fler utomhusturer än vad som annars hade blivit fallet, om jag bara hade haft en vanlig (icke elassisterad) vintercykel till mitt förfogande. Den saken är solklar.

Det enda allvarliga problemet var att en styrguide på baknavet gick sönder, vilket ledde till att cykeln hamnade på cykelverkstad i 3 veckor. Utan guiden låg bromsskivan bak mot bromsbeläggen.

Samtidigt byttes riser-styret (ca 2 cm rise) mot ett vanligt plattstyre. Vevarmarna byttes från 170 mm till 175 mm och jag bytte även ut Decatlon-barends mot Ergotecs ställbara touring-barends (L-modellen). Så nu börjar nog sittställningen bli klar.

Dessutom byttes den bedrövliga Suntour-dämparen ut mot en Rock-Shox Judy Gold 35 mm luftdämpare, vilket blev ett stort lyft. ("Som att gå från en Altus till Deore", enligt mekanikern).

E-Omnian som sommarcykel:

Nu har jag även bytt till lättrullade sommardäck, samt införskaffat ett extrabatteri, så att jag kan ta lite längre turer med batterihojen.

Så i lördags blev det en längre premiärtur (ca 7 mil på grusvägar av varierande kvalitet och ca 1,5 mil på asfalt) med extrabatteriet. Själva batteribytet gick utan problem och tog bara någon minut. Ca 22 % laddning kvar vid batteribytet och vid hemkomst var det ca 37% laddning kvar i det andra batteriet.

Men här gjorde jag en något överraskande upptäckt. Då batteri-assistansen klipper vid ca 25 km/h, så går det för mig (nu 54 år) inte nämnvärt fortare sommartid än med en vanlig kvalitetscykel anpassad för grus/asfalt. I alla fall så länge det inte är brantare uppförsbackar (för då är fortfarande min batterihoj klart snabbare).

Å då måste jag ändå ha koll på kvarvarande batteri-procent, finna mig i det vinande ljudet från elmotorn, samt hålla mig på vägar och cykelbanor.

Dock blir jag mindre svettig och mindre trött med elcykeln än med en vanlig cykel!

Så under sommarhalvåret kommer nog min batterihoj att utnyttjas tämligen begränsat. Utan den stora fördelen med min elcykel kommer vid vinterväglag, då den blir mycket snabbare än en vanlig (icke elassisterad) cykel med feta mtb-dubbdäck!

Om 10-15 år har kanske min kondis blivit så pass mycket sämre, så att elcykeln blir att föredra även på sommaren. Men inte i dagsläget.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Nu när vintersäsongen (förhoppningsvis) har passerats, så kan det vara dags för en liten uppdatering.
Tack för uppföljning, det är alltid intressant!
Nu har jag även bytt till lättrullade sommardäck
Men här gjorde jag en något överraskande upptäckt. Då batteri-assistansen klipper vid ca 25 km/h, så går det för mig (nu 54 år) inte nämnvärt fortare sommartid än med en vanlig kvalitetscykel anpassad för grus/asfalt. I alla fall så länge det inte är brantare uppförsbackar (för då är fortfarande min batterihoj klart snabbare).

Å då måste jag ändå ha koll på kvarvarande batteri-procent, finna mig i det vinande ljudet från elmotorn, samt hålla mig på vägar och cykelbanor.
Så under sommarhalvåret kommer nog min batterihoj att utnyttjas tämligen begränsat.
Med tanke på raderna ovan blir den självklara frågan:
Vilka sommardäck är det du har?
 
Vilka sommardäck är det du har?

Vittoria e-Randonneur 700c×48.
Jag att jag glömde att svara tidigare, därför har detta inlägg dröjt
Däck är viktiga och kan göra stor skillnad på hela cykelupplevelsen
Men utan att själv ha använt Vittoria e-Randonneur är jag ändå tveksam till om det är ett särskilt bra däck för sommarcykling på grus/asfalt.
Detta beror helt på den angivna vikten; hela 970g!

Ett alternativt däck som jag av egen erfarenhet vet är riktigt kula, bra och även snabbt är Schwalbe G-One
Det finns numer i en ännu bättre och snabbare variant; G-One Speed som finns i 50-622 och då väger 550g
För cykling sommartid på grus/asfalt har man inte särskilt stor nytta av grovt mönster, på tex asfalt kan det både öka rullmotståndet och försämra greppet, grovt mönster gör nytta när underlaget är mjukt, typ blöt jord, lera och likn, annars inte.
Schwalbedäcken är säkert dyrare än Vittoria e-Randonneur men de finns till åtminstone OK pris i Tyskland: 51,46 € inkl svensk moms
 
Jag att jag glömde att svara tidigare, därför har detta inlägg dröjt
Däck är viktiga och kan göra stor skillnad på hela cykelupplevelsen
Men utan att själv ha använt Vittoria e-Randonneur är jag ändå tveksam till om det är ett särskilt bra däck för sommarcykling på grus/asfalt.
Detta beror helt på den angivna vikten; hela 970g!

Ett alternativt däck som jag av egen erfarenhet vet är riktigt kula, bra och även snabbt är Schwalbe G-One
Det finns numer i en ännu bättre och snabbare variant; G-One Speed som finns i 50-622 och då väger 550g
För cykling sommartid på grus/asfalt har man inte särskilt stor nytta av grovt mönster, på tex asfalt kan det både öka rullmotståndet och försämra greppet, grovt mönster gör nytta när underlaget är mjukt, typ blöt jord, lera och likn, annars inte.
Schwalbedäcken är säkert dyrare än Vittoria e-Randonneur men de finns till åtminstone OK pris i Tyskland: 51,46 € inkl svensk moms
Som vanligt (?) ställer e-bike till begreppen en del och ofta brukas det rekommenderas punkaförstärkta (e-bike specifika) däck till just e-bikes p.g.a. högre hastighet, högre "tramp"- effekt och tyngre cykel.

Å vad Vittoria Randonneur beträffar, så.är det ingalunda grovmönstrat, utan tvärtom ganska finmönstrat.

Till vanlig cykel köper jag däremot ditt koncept om lättare däck med litet mönster. Å jag funderade f.ö. en del på just Schwalbe G-One, när jag sökte ett lämpligt fingrus/asfaltsdäck i dimension runt 700C-40. Det blev dock ett par Tufo Speedero, efter rekommendation från Racerdepån (som själva använder Tufos däck för gravelcykling).
/Niklas
 
Senast ändrad:
Som vanligt (?) ställer e-bike till begreppen en del och ofta brukas det rekommenderas punkaförstärkta (e-bike specifika) däck till just e-bikes p.g.a. högre hastighet, högre "tramp"- effekt och tyngre cykel.

Å vad Vittoria Randonneur beträffar, så.är det ingalunda grovmönstrat, utan tvärtom ganska finmönstrat.

Till vanlig cykel köper jag däremot ditt koncept om lättare däck med litet mönster. Å jag funderade f.ö. en del på just Schwalbe G-One, när jag sökte ett lämpligt fingrus/asfaltsdäck i dimension runt 700C-40. Det blev dock ett par Tufo Speedero, efter rekommendation från Racerdepån (som själva använder Tufos däck för gravelcykling).
/Niklas
Å för att förtydliga det hela, HåkanC. Med elassistans cyklar jag knappast snabbare med Schwalbe G-One än med Vittoria e-Randonneur (ty elassistansen bryts fortfarande vid 25 km/h). Däremot kan jag möjligtvis komma lite längre på en laddning med Schwalbe G-One än med Vittoria e-Randonneur.

Dessutom är det inte bara punkaförstärkta däck, som brukar rekommenderas till E-cyklar, utan även speciella e-cykelanpassade (läs förstärkta och därmed tyngre) kedjor + drev.

(Hur vida vanliga cyklister har någon nytta av dessa E-cykelspecifika komponenter, låter jag vara osagt).
/Niklas
 
Som vanligt (?) ställer e-bike till begreppen en del och ofta brukas det rekommenderas punkaförstärkta (e-bike specifika) däck till just e-bikes p.g.a. högre hastighet, högre "tramp"- effekt och tyngre cykel.
Att ngt marknadsförs som "e-bike specifikt", är väldigt ofta just enbart marknadsföring och ett däck med namnet "Speed" skall väl inte i första hand ge associationer till el-cyklar.
Men kollar du på sidan jag länkade till under "Technical Data" så står det där att även G-One Speed skall vara godkänt för el-cyklar.

vad Vittoria Randonneur beträffar, så.är det ingalunda grovmönstrat, utan tvärtom ganska finmönstrat.
En viktig parameter för inte endast hur stort rullmotståndet blir utan även hur smidigt och bra däcket känns i praktiken är hur smidig däckstommen är och ett däck med en angiven vikt på hela hela 970g! har inte särskilt bra förutsättningar för att fungera så bra som åtminstone jag önskar mig i praktiken.
Vill man själv jämför finns det 622-48 däck med en angiven vikt på endast 440g!
Jag har inte använt just den modellen, men andra och i praktiken är de riktigt, riktigt bra.
Tyvärr är de också löjligt dyra o_O, därför länkade jag inte till dem.
 
Med elassistans cyklar jag knappast snabbare med Schwalbe G-One än med Vittoria e-Randonneur (ty elassistansen bryts fortfarande vid 25 km/h). Däremot kan jag möjligtvis komma lite längre på en laddning med Schwalbe G-One än med Vittoria e-Randonneur.
Som jag hoppas framgick av mitt tidigare inlägg är inte högre hastigheten den enda eller kanske inte ens den stora vinsten med riktigt bra däck.

Dessutom är det inte bara punkaförstärkta däck, som brukar rekommenderas till E-cyklar, utan även speciella e-cykelanpassade (läs förstärkta och därmed tyngre) kedjor + drev.

(Hur vida vanliga cyklister har någon nytta av dessa E-cykelspecifika komponenter, låter jag vara osagt).
När jag bytte kedja på en av mina cyklar (11-delat) valde jag bort DA-kedjan (CN-HG901) som har ihåliga nitar och därför skall ha kortare livslängd, dessutom är viktbesparingen endast 0,01 kg (förumbara 10g)! Jag valde även bort CN-HG701.
Jag valde den slitstarkare CN-E8000
Den är iofs dyrare men skall enl Shimano vara 50% slitstarkare jmf med CN-HG701 och den är inte 50% dyrare (där jag köpte den åtminstone).
Jag har inte slitit ut den ännu, men den var lätt att montera och växlar (minst) lika bra som den slitna HG901-kedja den ersatte och trots att Shimano inte rekommenderar den för cyklar med framväxel fungerar den även där riktigt bra och det på en cykel med 46/30 fram!

Ytterligare ett tips: Shimano hör nu till de som levererar sina kedjor med kedjelås och för att montering/demontering skall går riktigt smidigt kan en bra kedjelås-tång göra livet enklare, särskilt i regn, mörker i slutet av en lång och krävande cykling.
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Det är en riktigt listig konstruktion som funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås,
det finns även plats för ett xtra kedjelås inuti och änden av handtagen funkar som däckavtagare

däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg


ventilverktyg
TTL007_core.jpg


detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg


Jag har ännu inte behövt använda ngt av detta under en cykeltur, men min förhoppning är att det skall hjälpa mig att fixa det som kan behövas både snabbare o enklare när det behövs, troligen i både regn o mörker...
 
Verktyget påminner ganska mycket om https://www.tcmcykel.se/p/cykelverk...bo-multiverktyg-med-kedjelankstang-svart-guld som jag har införlivat i medhavda verktygssatsen för två av mina frekvent använda (ligg)cyklar.
Oj, vad dyr den var!
För vad du då betalade för två WolfTooth-tänger kunde du ha köpt 8(7?) Topeak
och då tom fått pengar över!

<REDIGERAT>
Enl det här inlägget finns det en kinesisk WolfTooth-kopia
Endast 38,62 SEK/st här.
 
Senast ändrad:
Var ett par år sedan jag köpte dessa då var de något billigare, jag minns inte varifrån jag köpte. Jag vet inte hur länge Topeaks variant har funnits. Aliexpressleverenser brukar man få betala en slant för att få igenom svensk tull.

Men vad värre är. Topeaks glasfiberverktyg verkar inte kunna ersätta en däckavtagare av metall. På mina 451-fälgar med Schwalbe One däck behövs det stadiga däcksverktyg. De jag har använt i plastmaterial har gått sönder.

Thure
 
Senast ändrad:
Var ett par år sedan jag köpte dessa då var de något billigare, jag minns inte varifrån jag köpte. Jag vet inte hur länge Topeaks variant har funnits.
Jag köpte mina Topeak-tänger -23
Det är onödigt mkt, inte enbart cykelprylar, som har blivit onödigt dyrt på senaste tiden
För mkt verkar det som priserna steg efter pandemin.

Aliexpressleverenser brukar man få betala en slant för att få igenom svensk tull.
Det verkar som om priserna, åtminstone de i SEK, på AliE numer inkluderar svenska avgifter
Jag har åtminstone beställt ett dussintal ggr sedan ~10-12 månader och har inte betalat ngt xtra öht.
Men jag har inte köpt ngn Ztto-kopia.

Topeaks glasfiberverktyg verkar inte kunna ersätta en däckavtagare av metall. På mina 451-fälgar med Schwalbe One däck behövs det stadiga däcksverktyg. De jag har använt i plastmaterial har gått sönder.
+1
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannessandahl Vevlager till tjecoslovakisk ram Långcykling 3
JSB Flytta växelreglage från ram till styre Långcykling 3
hamra Ram-storlek Långcykling 8
talltopp touring ram Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
hannulan Lowriders på ram utan fästen Långcykling 3
Albertsson Ram, Thorn eller Fort ? Långcykling 2
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
swat MTB ram Långcykling 1
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
mothesta Ram? Långcykling 2
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.