Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd

Regnställ finns i flera olika material och funktioner.
G-tex är ofta överreklamerat och definitivt överprissatt. För att genomluftningen skall fungera och ångan släppas ut behöver man ligga i rätt temperaturfönster, skillnaden mellan inner och yttertemperatur av membranet. De flesta med mig upplever G-tex som för tätt innifrån. Detta till en hög prislapp.

Sen finns det mängder av plagg med något annat namn på sina ångmembram. Pacaway lätta regnställ är bara en sort, för mig är de en god kompromiss. Är inne på ställ 3 nu så något gott har även ego funnit i dem. Airwent, Hydroxxxx m fl heter de andra.

PU belagda ställ har en tunn tät plastfilm på insidan av tyget, HH nyfil är en gammal pålitlig prodykt, Ventilationen genom nät under täckande flikar. Deras lårings, lösa byxben är en riktigt användbar sort. Många ponchos är även de sydda i PUväv. Garanterat vattentätt frång bägge håll.

Galon som av många läggs på tunnare syntetväv, plasten är på utsidan, regnställ 90 i FM gillar och ogillar många. Rukkas mc overaller är regntäta även i 110km/h, det finns överdragsvantar, skoöverdrag samt de bästa sydvästarna att komplettera med.
Seglar och arbetsställ görs i rejälare galon, regnvantar, skoöverdrag och sydvästar kompletterar dressen, mycket hållbara och långlivade.

I gemomskinlig PVC finns både hela och delade regnställ, både hållbara, tunna och annorlunda.

Vaxad bomull som Barbour fungerar väl, men väger. Det finns från smarta mc-jackor till långa rockar som för tankarna till Vildavästerns boskapsflyttningar.

Andra inköpsställen är sportbutikerna är Mcbodar, Skeppshandlare samt båtsportsbutiker.

Klart att regnställ kan få vara mode i stan och ändå funktionellt.

God jakt
 
Det beror lite på hur elak jokk det är. Jag blev rätt förvånad med mina Marmot Precip. Det var som att någon hällt en spann iskallt vaten rätt ner i brallorna, allt inom loppet av ett par sekunder. Det var en glaciärjokk med riktigt bra drag i.

Faktiskt så funkar det även med regnbyxor med hellånga dragkedjor. Som extra säkerhet tar jag av mig sturmpor/sockar och tar ur innersulorna i kängorna. Det kommer in lite grand vatten, men det är ju bara att hälla ut om man har ofodrade kängor.
 
Efter erfarenhet av ett flertal skaljackor med Goretex, Dermizax och andra membran märker jag att membrantypen inte eller bara marginellt skiljer sig. Viktigare är ventilationsvägar, t ex dragkedjor i armhålorna. Att ha en välimpregnerad jacka så väven inte blir genomblöt. En blöt jacka släpper inte igenom mycket fukt och kyler dessutom. Min nuvarande jacka är Bergans Superlett, när den är utsliten blir det troligen en lättare och billigare jacka. Kommer satsa pengarna på en bra softshelljacka istället.

Membrantyger har inte kapacitet att ventilera ut vatten i tillräckligt stor utsträckning för att man inte ska bli fuktigt inifrån under ansträngning. Då är det öppna och vädra eller att ha på sig ett annat plagg som ventilerar mer.

Har sett på utsidan att eventmembran verkar ha en avsevärt mycket bättre fuktgenomsläpplighet men är inget jag kan bekräfta, Har bara sett det här som sagt. kanske andra kan bekräfta/dementera?

/edit
Skulle satsa på ett enklare plagg i början. Testa och se, om det inte funkar i längden så har du ju inte gjort en för dålig affär.
 
Jag har det regnställ från idefixteko.se so nämns ovan. Fungerar bra. Ganska billigt. Regnar det så pass kraftigt att du sätter på dig regnstället får du minska hastigheten för att undvika att svettas ymnigt. Skulle tro att samma taktik är nödvändig även med en gore-tex-jacka. De fungerar sådär i regn, vad jag har hört. Ingen egen erfarenhet.
 
Det är många olika bud. Vissa säger att jag borde betala lite mer och får en bra Gore-tex jacka som andas vilket sägs vara mycket viktigt. Dessutom betala lite mer för slitstark jacka som inte går sönder så lätt. Vissa andra säger släng inte pengarna i sjön, det blir inte så mycket skillnad ändå. Visserligen andas Gore-tex men det andas inte så värt mycket för att man ska märka större skillnad.

Ni som kan detta, är det väldigt skillnad mellan Gore-tex och andra billigare mateial?

Nej det är det inte. Inte så stor som prislappen...

Ja, jag kan detta:). Dvs använder både gt och enklare beläggningar.

...det är dina pengar..;)

//J
 
Det blev enkare och billigare

Nej det är det inte. Inte så stor som prislappen...

Ja, jag kan detta:). Dvs använder både gt och enklare beläggningar.

...det är dina pengar..;)

//J

Jag vill tacka alla som bryr sig, engagera och hjälper här med tips och råd. Ni är fantastiska.

Jag kan berätta om mitt beslut. Det blev den enklare modellen Marmot Precip. Jackan har fått bra recession och kostar inte mer 1000 kr men jag hittade en på rea för 670 kr :)))

Mitt resonemang...
Jag var frälst på ett antal modeller från Haglöfs, Arcteryx och Tierra, Gore-tex, slitstarka och sååå snygga. Men de modeller jag tyckte om var runt 3000 till 4000 kr, ganska mycket pengar.

Jag pluggade på om vad det här med andning innebär. Marmot Precip andas också men kanske inte lika bra som de dyra märken men skillnaderna är inte så stora. Det finns dragkedja under armarna och de är så effektiva att mycket av fukt skulle ventileras där d v s fukten som skulle transporteras ut via Gore-tex skulle inte vara märkbart jämfört med dragkedjorna under armarna.

Visst är de inte lika snygga och slitstarka men bara 670 kr jämför med 4000 kr. Då är det en regnjacka som jag kan bara trycka ner i ryggsäcken året runt och inte var orolig att det skulle gå sönder blir smutsigt eller blir stulen. Att inte oroa sig så är det värt mycket med tanke på att jackan har vunnit pris och är mycket duglig för vandring och alldaglig bruk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.