Råd om att tälta på bergstoppar

Själv älskar jag att tälta på bergstoppar. Att det skulle blåsa värre än i en dal är en sanning med modifikation. Det finns både dalar och toppar som är blåsiga, allt handlar om hur landskapen och bergen runtomkring ser ut. Däremot kan det vara bra att kolla väderutsikterna innan du bestämmer dig för att övernatta på hög höjd. Kan bli riktigt tråkigt om det blir dimma (eller åska!!)och man ligger på hög höjd. Det har hänt mig i alperna och då vill man bara ner i dalen igen så fort som möjligt.

Östra kammen på Kaskasatjåkka är riktigt nice att slå upp ett tält på. Här har du en bild därifrån som jag tog förra året:
cpic447d40b60cfc2.jpg
 
Eller köp ett överblivet gravljus efter allahelgonahelgen. Kostar nån tia på Konsum. De är inte säkra nog att ha stående inne i tältet, men i absiden har jag inte upplevt det som farligt.
 
om det handlar om kondensreducering och (minimal) värme medan man sover som skäl att köra ljus är kanske min metod bättre än ljuslykta; Jag ställer ett eller flera tea-candles/värmeljus i botten på lilla grytan. Spar vikt och står stadigt och skyddat. För man sover väl sämre om lyktan ska lysa upp i tältet..
 
Jag har bara min Candle lantern tänd medan jag är vaken. Ger hög mysfaktor, tillräckligt med ljus för många ting, klart skönare inneklimat när det är rått/kallt ute. Väl i sovsäcken när jag ska sova blåser jag ut den. Det blir hett just ovanför lanternan, så första decimetrarna ovanför den använder jag en tunn metallänk istället för snöre. En pryl som är klart värd sin vikt under mörka årstiden, tycker jag:

cpic45364ef03b6c5.jpg



Raskesven
 
Skulle nog personligen undvika öppen låga medan jag sover, men varför inte en handvärmare? Men jag vet inte hur mycket värme den ger i jämförelse.

Fast skönaste och lättaste sättet att minska kondensen är förstås att skippa tältet och använda tarp :)

Sova på bergstopp handlar kanske rätt mycket om att vara beredd på en snabb reträtt. T ex sova i bara sovsäcken på toppen och ha tältet 100 m därifrån, om det skulle behövas.

Jörgen
 
NUI; sa:
.....
Fast skönaste och lättaste sättet att minska kondensen är förstås att skippa tältet och använda tarp :)
.....
Jörgen
Tarp ovanför trädgränsen? Jag tycker termen tarp leder tanken helt fel. Antar att du menar ditt tarptält.

Kanske mindre kondens på den täta duken. Men inte på den duk man närmast är omgiven av. Med innertält får man som bekant en duk och en luftspalt mellan sig och kondensen på den täta ytterduken. Utan innertält har man blöt kondens direkt runtomkring sig. Mer behagligt innerklimat med innertält än utan innertält, tycker jag. Man bor ju inte i mellanspalten. Ska du lufta med bara en tät ytterduk upplyft, blir det dessutom mycket mer dragit längs golvet utan innertält och den tröskel längs marken innertält ofta har.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Fast skönaste och lättaste sättet att minska kondensen är förstås att skippa tältet och använda tarp :)
.....
Jörgen
Tarp ovanför trädgränsen? Jag tycker termen tarp leder tanken helt fel. Antar att du menar ditt tarptält.

Kanske mindre kondens på den täta duken. Men inte på den duk man närmast är omgiven av. Med innertält får man som bekant en duk och en luftspalt mellan sig och kondensen på den täta ytterduken. Utan innertält har man blöt kondens direkt runtomkring sig. Mer behagligt innerklimat med innertält än utan innertält, tycker jag. Man bor ju inte i mellanspalten. Ska du lufta med bara en tät ytterduk upplyft, blir det dessutom mycket mer dragit längs golvet utan innertält och den tröskel längs marken innertält ofta har.

Raskesven

Jag trodde inte kondensdiskussionen enbart gällde tältning på bergstoppar.

Sedan finns det ju gott om exempel på folk som tarpar ovan trädgränsen i USA. Och själv använder jag ju mitt tarptent som en tarp 19 nätter av 20 eller så.

Ditt resonemang om kondens kan ju ha sin riktighet om fuktmängden är densamma innanför en tät duk, med respektive utan innertält. Men tarps och tarptents är ju dragigare, som du påpekar, vilket gör att den fuktiga luften ventileras bort bättre än i ett tält. Av detta skäl tycker jag att tarp/tarptents i 9 fall av 10 är behagligare att sova i än tält.


Jörgen
 
NUI; sa:
...Men tarps och tarptents är ju dragigare, som du påpekar, vilket gör att den fuktiga luften ventileras bort bättre än i ett tält. Av detta skäl tycker jag att tarp/tarptents i 9 fall av 10 är behagligare att sova i än tält.


Jörgen
Dragigheten är väl bra ibland, men inte alltid. Om vädret är hyfsat varmt (plus 5-10 grader under natten som lägst) och/eller om man har en varm sovsäck så är dragighet bara ett plus eftersom den ventilerar ut kondensen. Är det däremot kallt (0- -5 grader på sommaren) så kan drag i tältet ge en rejält kulen natt, och då föredrar jag kondens (som kan torkas bort, mind you). Vindtätheten i ett tält ger i a f 3-5 grader extra värmeisolering (troligen mer om man är flera i tältet), och avkylningen ökar med vinden. Vissa nätter tror jag man minskar kyleffekten bäst genom att minska kondensen (=öppna spjället) och andra nätter tror jag man minskar kyleffekten genom att täta till och behålla värmen.
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
...Men tarps och tarptents är ju dragigare, som du påpekar, vilket gör att den fuktiga luften ventileras bort bättre än i ett tält. Av detta skäl tycker jag att tarp/tarptents i 9 fall av 10 är behagligare att sova i än tält.


Jörgen
Dragigheten är väl bra ibland, men inte alltid. Om vädret är hyfsat varmt (plus 5-10 grader under natten som lägst) och/eller om man har en varm sovsäck så är dragighet bara ett plus eftersom den ventilerar ut kondensen. Är det däremot kallt (0- -5 grader på sommaren) så kan drag i tältet ge en rejält kulen natt, och då föredrar jag kondens (som kan torkas bort, mind you). Vindtätheten i ett tält ger i a f 3-5 grader extra värmeisolering (troligen mer om man är flera i tältet), och avkylningen ökar med vinden. Vissa nätter tror jag man minskar kyleffekten bäst genom att minska kondensen (=öppna spjället) och andra nätter tror jag man minskar kyleffekten genom att täta till och behålla värmen.

Dragigheten i tarp är bara ett problem om man fryser av den, tycker jag. Fryser man så får man så klart göra de avvägningar du är inne på, och byta kyla mot värme och väta. Ligger man i en vindtät bivacksäck som andas, men som är vindtät så får det vara rejält dåligt väder för att man skall frysa. Åtminstone om man har en sovsäck som är anpassad efter temperaturen.

Ett tält är vind- och vattentätt i ett och samma paket. Nästan alla tält är dessutom avsedda att fungera även vintertid. Detta gör dem med nödvändighet väldigt täta. Onödigt täta för sommarbruk, enligt min uppfattning.

Genom att använda tarp och bivacksäck delar man på funktionerna. Tarpen regnskyddar och bivacksäcken vindskyddar och däremellan har luften ett friare spelrum som minskar kondensen. Vill man så kan man som regel täta till systemet om vädret är elakartat. Det är helt enkelt mer flexibelt än de flesta tält.

Jag tycker att man jämföra att ligga i vintertält på sommaren med att gå i regnställ när det inte regnar. Men det finns ju dom som gillar det.

Jörgen
 
NUI; sa:
Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Fast skönaste och lättaste sättet att minska kondensen är förstås att skippa tältet och använda tarp :)
.....
Jörgen
Tarp ovanför trädgränsen? Jag tycker termen tarp leder tanken helt fel. Antar att du menar ditt tarptält.

Kanske mindre kondens på den täta duken. Men inte på den duk man närmast är omgiven av. Med innertält får man som bekant en duk och en luftspalt mellan sig och kondensen på den täta ytterduken. Utan innertält har man blöt kondens direkt runtomkring sig. Mer behagligt innerklimat med innertält än utan innertält, tycker jag. Man bor ju inte i mellanspalten. Ska du lufta med bara en tät ytterduk upplyft, blir det dessutom mycket mer dragit längs golvet utan innertält och den tröskel längs marken innertält ofta har.

Raskesven

Jag trodde inte kondensdiskussionen enbart gällde tältning på bergstoppar.

Sedan finns det ju gott om exempel på folk som tarpar ovan trädgränsen i USA. Och själv använder jag ju mitt tarptent som en tarp 19 nätter av 20 eller så.

Ditt resonemang om kondens kan ju ha sin riktighet om fuktmängden är densamma innanför en tät duk, med respektive utan innertält. Men tarps och tarptents är ju dragigare, som du påpekar, vilket gör att den fuktiga luften ventileras bort bättre än i ett tält. Av detta skäl tycker jag att tarp/tarptents i 9 fall av 10 är behagligare att sova i än tält.


Jörgen
Du bortser ju från vad jag skrev om att i ett tält med ytter- och innertält vistas man inte i mellanspalten. Man utsätts inte för kondensen inne i innertältet, som man gör med bara en tät duk. Varför tror du att innertält över huvud taget finns och används? Inte är det för att utsättas för mer kondens där man vistas, utan för att få mindre kondens där man vistas.

Du får ju med tält, som jag skrev, en skyddande duk mellan dig och det täta yttertältet. Det vet ju du också. Vad gäller skydd mot kallt drag längs golvet, förutsätter din lösning att man ligger i en skyddande säck. Med ett tält, innertält med tröskel och yttertält, behöver man inte ligga och trycka i en påse annat än när det är sovdags. "Men en del gillar ju det".

Att minska vikten ger ett plus då du inte behöver bära så mycket. Men kom igen nu, det finns faktiskt även nackdelar med viktminskning, inte bara fördelar.

Raskesven
 
Värmeljus under natten

Hej!
Vill bara varna för öppen låga nattetid. Jag tältade en gång för länge sedan med en lykta liknande den som visats på bild här hängande i taket, och under natten kom vi troligen åt lyktan, vilket gjorde att lågan kom åt hårdplasten (i stället för glas) runt lyktan. Detta resulterade i en kraftfull rökutveckling, och det var bara ren tur som gjorde att min kompis vaknade, väckte mig och vi tog oss ut i friska luften igen. Jag kan också föreställa mig att en lykta i absiden kan vältas av flera orsaker, och då orsaka en otrevlig olycka. Bättre ventilation känns som en säkrare väg att gå för att slippa kondens.
 
Re: Värmeljus under natten

JacobS; sa:
Hej!
Vill bara varna för öppen låga nattetid. Jag tältade en gång för länge sedan med en lykta liknande den som visats på bild här hängande i taket, och under natten kom vi troligen åt lyktan, vilket gjorde att lågan kom åt hårdplasten (i stället för glas) runt lyktan. Detta resulterade i en kraftfull rökutveckling, och det var bara ren tur som gjorde att min kompis vaknade, väckte mig och vi tog oss ut i friska luften igen. Jag kan också föreställa mig att en lykta i absiden kan vältas av flera orsaker, och då orsaka en otrevlig olycka. Bättre ventilation känns som en säkrare väg att gå för att slippa kondens.

Finns ingen anledning att sova med tända lyktor...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.