Pulkbygge i glasfiber

Epoxi

Jag har alltid använt NM Epoxi, fabriken ligger i Göteborg. Det finns nog många billigare epoxi kvaliteter men den fungerar bra att arbeta med samt jag har fått för mig att den är snällare mot huden.

Jag har i alla fall inte blivit allergisk trots 2 kajakbyggen + 1 pulka utan att vara överdrivet försiktig.

Jag har 2 lager väv i botten (för slitstyrka) samt 1 lager inne i. Dock blir min pulka som ett sandwich laminat så det är inte direkt jämförbart.

3 lager låter dock väldigt lite, fast ni kanske använder tjock väv.
Ska se om jag hittar PE i lämplig kvalitet här nere, den kan jag ju skruva fast.

Updatera gärna om ni har gjort skaklar så kan jag sno lite idéer :)
//D
 
Varför envisas med epoxi ? Norsk Fjellpulkan bygger sina pulkor av Glasfibearmerad polyester och de flesta skoterpulkor byggs av glasfiberarmerad polyester vet föresten ingen som bygger skoterpulkor i Epoxi.

Handuppläggning är ett hantverk betydligt viktigare än materialet är utförandet. Detta gäller väl egentligen det mesta här i livet

Hur många lager man skall ha beror helt på vilken typ av matta man skall använda. Vid vanlig handuppläggning av en amatör (som jag) får man en glashalt på ungefär 30% ungefär man kan alltså ungefär räkna ut vilken vikt man kommer att få på den färdiga produkten.

Medar gör man av något slitplast polyeten, nylon m.m Fär att fästa den till pulkan använder man något mekaniskt fästelement typ pop-nit eller någon typ av skruv. Lämpligast rostfritt


Att få epoxi allergi är som att bli gravid antingen blir man det eller inte. Det finns inga mellanting

Hans Friedel
 
Pulka

Jag har gjort en liknande pulka i glasfiber men betydligt mindre. Mitt tips är dock att bygga formen i byggfrigolit. Enklare att forma och få till hörn.

Den verkliga utmaningen ligger i att få till ett bättre dragsystem än det normala med skackel och remmar.

Lycka till. Visa gärna resultatet när ni är färdiga.
 
Som ni kanske har förstått av tidigare inlägg förlitar jag mig på min kompis när det gäller plaster och handuppläggningsteknik. Om han får tummen ur så kommer han snart att bli medlem på utsidan och själv stå till svars :)

Att vi använde epoxi beror främst på dess bättre genomvätningsegenskaper än polyestern. Åtminstone den som vi använde hade betydligt lägre viskositet och sög bättre igenom väven. Sen var det positivt att det luktade lite mindre (fast det är underordnat, vi har ju ändå mask)

Vi har nu gjutit två pulkor. Lite data för pulka nummer 1:
Väv: 280 g/m2 twillväv (3 lager)
Förstärkningar: 800g/m2 remsor bland annat runt kant och i "medar"
Materialåtgång ca 1000 g väv och 1500 g epoxi
Den färdiga pulkan väger knappa 2500g och har alltså glashalt på ca 40%.

Pulka nr två gjorde vi igår kväll och där adderade vi lite fler förstärkningar bla 450 g/m2 rowingväv i botten.
 

Bilagor

  • DSC00492.jpg
    DSC00492.jpg
    82.1 KB · Visningar: 3,393
  • DSC00495.jpg
    DSC00495.jpg
    62.6 KB · Visningar: 2,996
Ungefär samma status

Hej,
Ser riktigt bra ut!

Jag håller med er, epoxi är suveränt att arbeta med, väter väven enkelt och luktar inte. Jag använder aldrig mask, däremot handskar.
Anledningen att det mesta som man kan köpa är polyester är nog enbart en faktor - priset.

...men pulkbygge drabbar ju ingen fattig :)

Bifogar 2 bilder på så långt jag kommit, ska skruva PA eller PP som medar ovanpå trämedarna. Först ska jag dock sy kapell, köpte 2 olika kvaliteter på Shellby.

3e9dca1616be0dd853a6743097960051.jpg


e2396138133e2ff72b3b930d44c72ea6.jpg


//David
 
Glidlister

Som glidlister köpte vi 8 mm polyeten lister som vi beställde i lagom bredd för våra pulkor. Listerna gick ganska bra att bocka kalla och med lite värme fixade vi även radien mot akterspegeln. Popnitade fast dessa i skrovet.
 

Bilagor

  • DSC00506.jpg
    DSC00506.jpg
    63.3 KB · Visningar: 3,475
Skakelfäste

Skakelfäste tillverkade vi också av plast (minns inte vilken sort det var). På bilden har vi inte monterat den tvärgående list som håller remmarna som i sin tur håller skaklarna på plats. I slutgiltig version är även skruvskallarna försänkta (vilket inte är fallet i bilden).
 

Bilagor

  • DSC00507.jpg
    DSC00507.jpg
    35.5 KB · Visningar: 2,907
Kapell

Samtidigt med skakelfäste och glidlister har vi sytt kapell. Första gången jag hanterade symaskin på säkert 20 år... :)
Kan väl säga att kapelldesignen blev därefter. Vi köpte ca 4 m belagd väv som vi delade på längden. Lite band, spännen och en och annan svordom vid symaskinen senare så fick vi till något som kan liknas vid kapell. Kompisen gjorde så klart mycket mer avancerat (bilden nedan)
Kapellet popnitade vi fast. Remmen ger lite extra styrsel mot pulkan. På insidan har vi brickor på samtliga nitar.
 

Bilagor

  • DSC00508.jpg
    DSC00508.jpg
    52.2 KB · Visningar: 3,039
Pulkan klar!

Så en bild på slutresultatet! Vi tillverkar inga skaklar denna gång utan använder våra gamla. På fredag bär det av med nattåget norrut för en veckas "fältprov" i Kirunafjällen.
Pulkorna mäter 150 cm på längden och är 43 cm breda. Väger 4,5 kilo.
Nu återstår att se om de håller.....
 

Bilagor

  • DSC00509.jpg
    DSC00509.jpg
    46.3 KB · Visningar: 2,879
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan77p Glasfiber på kolfiber!? Gör det själv 4
uppkastaren Glasfiber/Kolfiber Gör det själv 25
lennart1 Plasta en kajak med glasfiber/kolfiber Gör det själv 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.