Pulkbygge i glasfiber

Hej!
Som en del andra har jag och en kompis startat projekt bygga egen fjällpulka. Vi gör dock våran i glasfiberarmerad epoxi. Är det någon som prövat nåt liknande? Just nu håller vi på att bygga en "plugg" i trä/mdf som sedan ska gjutas av till en form som vi sedan kan gjuta pulkor i.
När vi har fått mdf:en på plats kommer det att bli en hel del spacklande och slipande för att få en slät yta.
Är det någon som prövat nåt liknande? Vad tror ni?
/fremag
 

Bilagor

  • DSC00462.jpg
    DSC00462.jpg
    82 KB · Visningar: 5,612
Jag känner några som har ett båtbyggeri (plastbåtar) och det borde ju vara samma princip även om deras sätt säkert är mer high-tech.

En gammal fiskekompis (som är släkt med båtbyggarna) byggde sig en forsbåt i glasfiber genom att först göra en form av en gammal träbåt som han sen gjöt glasfibern på. Den båten blev kanonbra, lätt och fin. Tyvärr blev den aldrig målad så det var lite läskigt att sitta i den halvt genomskinliga båten.
 
Ja, det stämmer - ungefär som att bygga en båt. Många segelbåtar byggdes ju så här förr. Först en prottyp i trä som när den var bra kopierades i plast.
 
Det är enklare att göra pluggen i någon typ av skummplast som tål polyester typ Divinycell. Täck sedan skummet med ett antal strykningar med polyester.
73008f40999de0554d5f3d9523643e61.jpg


Bilden visar en högglanspolerad produktionsplugg poleringen är gjord av ett proffs. Vill man göra det lite enklare räcker det med att slipa med typ 200vattenslippapper. Den blåa forskajaken är byggd i en form som har 200yta det blir lite halvblankt.

71acef2f5c20f56c8a7d119c72f15510.jpg


Så här ser blocken ut dom dammar ganska friskt när man slipar dom. Dom är också ganska dyra så det är smart att bygga en ihålig plugg

5a5604434bc0bc77afd3cdf38d85eeac.jpg


Man kan också göra formar direkt i plåt det är ganska enkelt


Det är betydligt enklare att jobba med polyester och vanlig matta.450gr matta funkar bra det borde räcka med 2-3 lager. Testa först med 2 blir det för sladdrigt är det bara att lägga till ett lager till.

Den stora nackdelen med polyester är stanken man måste jobba i en fristående byggnad och se till att man kan ventilera

Köper man materialet hos tex Båt och Byggplast får man grejer avpassade för handuppläggning.

Köp också släppmedel och vax på samma ställe så att produkterna harmonierar. Om första pulkan härdar fast i formen blir det inga glada miner

Hans Friedel
 
Senast ändrad:
For masse (30) år siden laget jeg og trekkhundklubben en mengde pulker. Vi tok utgangspunkt i to gamle utslitte Segebaden-pulker. En kort variant for en hund, ca 1,30 lang, og en dobbel transportpulk for ca to hunder ca 170 lang og bred.

Vi laget formen ved å slipe og sparkle + godt med slippmiddel på disse pulkene,som vi plastet. Dette ble så en pluggform og så stivet vi formen av med litt treverk som ble skrudd fast. Det fungerte helt flott. Jeg tror vi laget 30 eller så pulker, flest enhundspulker. Det var jeg som sto for innkjøp av glassfiber, plast, herder og slippmiddel, men hvor mange lag vi brukte husker jeg ikke.Pulkene ble fine de, jeg har enda den store transportpulken. Den mangler bare bøyle og styrestenger. Det gikk i alle fall med et stort 200kg fat polyester, så en del pulker ble det jo.

Vi brukte føttene til noen ødelagte rørstoler vi fikk gratis som bøyle fremme og så tredde vi glassfiberstavene inn i disse. Glassfiberstavene og bøylen var ikke trekkpunket, men bare for styring av pulken. Trekket hadde vi bare i to nylonreimer som gikk langs glassfiberstavene, de hadde påsydde kroker for å hekte inn hundene. Det fungerte helt flott. Fordelen er at det er mye enklere å tilpasse til hundene, samt greiere å transportere i bil. Man tar bare ut glassfiberstengene fra rørbeina. Bøyle over ryggen på hundene synes jeg er bare tull, man klarer seg utmerket uten.

Jeg har funnet glassfiberstenger hos denne leverandøren. Lykke til, det var ganske morsomt, men som noen har skrevet før det luktet for jæ.... når vi hadde flere bygg i gang samtidig. Som kantlist brukte vi en svart plastlist av den typen de bruker på båter og kanoer. Den stiver godt opp også hvis pulken er litt tynn og lebjete. Du mykner den i en bøtte varmt vann, og bruker popnagler (nit på svensk) som festes skjult under. Blir helprofft.

/Otto
 

avslutad210712

Gäst
Om någon prövat något liknande - tja jag har hemmatillverkade pulkor där min far har gjort själva pulkorna och jag har gjort kapellen. Fast hemmatillverkade kanske är en sanning med lite modifikation eftersom min far tillverkade plastbåtar på den tiden han gjorde formarna till pulkorna.
 
Tack för alla svar!
hassex kajakbyggen verkar riktigt seriösa!
Blev inget gjort i helgen men i måndags satte vi de sista mdf bitarna. Vi har jobbat med 6 mm mdf som vi spårar på baksidan. "Akterspegeln" är dock tjockare för att vi skulle få till rundningen på hörnen.
Nu har vi påbörjat spacklandet och det är inte världens roligaste. Vi kör med Biltemas 2-komponent finspackel. Är det någon som har tips på ett mer lättarbetat spackel? Detta är ganska kladdigt (påminner väldigt mycket om plastic padding) och svårt att forma radier med spackeln. Detta leder till onödigt mycket slipande...
/fremag
 

Bilagor

  • DSC00467.jpg
    DSC00467.jpg
    35.4 KB · Visningar: 5,914
Vänta alltid till sist med att slipa de utvändiga radierna. Gör du en skarp kant så ser du att linjerna inte blir saggiga.

Försök att försegla MDF-boarden. Polyester brukar funka bra lägg på 3-4 lager. Spacklet fäster bättre då.

Använd en mall att fästa slippappret på använd dubbelhäftande tejp.

Hans Friedel
 
Ett annat alternativ hade varit att forma Styrofoamblock. Mina första surfbrädor baserades på block som jag tiggde till mig från olika husbyggen där de användes som isolering. Med glödtråd, surfoamrasp och sandpapper borde det gå fortare att få till en bra form. Är väl o andra sida samma tänk som exemplet med kanotbygget.
 
Vi tänkte i första hand ta skacklarna och selen från våra träpulkor, men till nästa tur kanske vi bygger skacklar också. Vore ju bra med delbar. Fästen blir antingen reservdel från fjellpulken eller egen konstruktion i plast (typ såga/borra i lämpligt plastblock)

Hans, menar du att det är en fördel att försegla mdf:en innan vi spacklar? Vår tanke var att spackla till så att formen är hyfsad. Sedan hittade kompisen nåt sprayspackel som jag inte vet vad det är. Efter det blir det väl polering och jag antar att vi ska lacka alltihop.

/fremag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan77p Glasfiber på kolfiber!? Gör det själv 4
uppkastaren Glasfiber/Kolfiber Gör det själv 25
lennart1 Plasta en kajak med glasfiber/kolfiber Gör det själv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.