Prylnörd eller verklig "behov"?

Är man seriös i sitt frilufseri behöver man flera brallor :)

Skämt åsido. Jag har ett par Keb, pinsamt dyra men ruskigt sköna. För mig sitter stretchen på dem rätt, dvs förstärkningen är där jag nöter till skillnad från mina lundhags Traverse pro (som itab kopierat) där stretchen sitter på knän å rumpa, dvs där jag nöter. Använder mina Keb året runt men när det är under -20 och jag inte kör så hårt är de i kallaste laget, framförallt för att det blåser igenom stretchen. Softshell-byxor har jag aldrig provat så jag kan inte jämföra med det. För kallare dagar och turåkning brukar jag använda ett par haglöfs fjell (tror jag de heter, de saknar ventilation). De är grymt slitstarka men helt utan finesser som stretch eller ventilation (torkar dock fort). Men har du råd, köp ett par Keb, de är väldigt sköna.
 

avslutad210712

Gäst
Sedan tio år tillbaka kör jag nästan bara med friluftsbyxor till jobbet, fritiden och friluftslivet. När byxorna är lite nyare så hänger de mest med på jobbet och när de blir mer slitna blir de med i skogen hemmavid. På fjället är det nästan bara tre olika byxor som är med och det är ett par gamla slitna lappade Tierra Sarek, ett par tunna slitna lappade ITAB Traveller och ett par gamla olappade Milo Nito (tror de heter så) som används på de mest krävande vandringarna och som trots det är otroligt välbevarade. Enda lappningen är grensömmen som nöttes sönder samt en dragkedja som jag var tvungen att byta ut.
 
När det gäller byxor har jag bara ett tips: Klättermusen Gleipner! Skönare brallor finns inte! (Okej... slitstyrkan kunde kanske vara något högre... Och priset något lägre...)

Jag har provat dessa byxor. Äger flera andra byxor som är mycket skönare. Ha! Din till synes objektiva bedömning är härmed falsifierad!

Däremot kan de kanske ligga högt i delmängden "friluftsbyxa, lång", men jag tycker att det fortfarande finns bekvämare byxor där med.
 
Jag har provat dessa byxor. Äger flera andra byxor som är mycket skönare. Ha! Din till synes objektiva bedömning är härmed falsifierad!

Däremot kan de kanske ligga högt i delmängden "friluftsbyxa, lång", men jag tycker att det fortfarande finns bekvämare byxor där med.

Okejdå :) Jag modifierar min utsaga till att jag aldrig vare sig ägt eller provat skönare brallor.

Förresten, ett tillägg: Menar du att du provat dem i butik, men aldrig ägt ett par? Jag blev nästan lite besviken när jag drog på mig mitt senaste par för första gången och konstaterade att de inte var lika sköna som mitt förra, men efter några dagars användning var ordningen återställd. Man måste gå in dem lite. Bomull är inte G1000 :)
 
Okejdå :) Jag modifierar min utsaga till att jag aldrig vare sig ägt eller provat skönare brallor.

Förresten, ett tillägg: Menar du att du provat dem i butik, men aldrig ägt ett par? Jag blev nästan lite besviken när jag drog på mig mitt senaste par för första gången och konstaterade att de inte var lika sköna som mitt förra, men efter några dagars användning var ordningen återställd. Man måste gå in dem lite. Bomull är inte G1000 :)

240 gram styv bomull per kvadrat är inte heller super 160s ull, som inte alls behövs gå in. Men å andra sidan, i någon form av terräng väljer jag hellre G1000, de där 65 procenten olja gör en jädra skillnad i slitstyrka.
 
Lundhags Makke

Jag tycker dom är helt fantastiska! Sitter tajt, lågt skurna, tunna, följsamma. Förstärka vid kängorna och lite grövre tyg över knäna. Dom har 2-vägs dragkedjor vid fötterna som går ända upp till knävecket, samt ventliations möjligheter på insida lår. Super skönt en varmare dag. Dock har dom stretch i grenen och rätt tunt tyg som sitter tajt på låren så kan inte svära på att dom är myggtäta, inget jag har stört mig på iaf.

5/5 toasters från mig
 
Visst är det lite pylnörderi att hålla på och försöka optimera sin utrustning och i slutändan ha 10 par byxor som används en gång på 5 år. Men det är otroligt lätt att hamna där, gör det själv stup i kvarten. Det sprider sig dock till knivar, kök, tält... Så det är värt att se upp lite och fundera på om det är värt att lägga lite mer pengar på pensionssparandet istället ;)

Men tycker inte det behöver vara ett jätteproblem, andra lägger massa pengar på proffsverktyg som sedan används till att montera en IKEA möbel om året eller vad man nu är intresserad av.

Dock tror jag helt klart att det är bra om man i något läge lyckas stoppa sig själv och säga att det räcker. Helst innan man måste skaffa större boende för att få plats med mer förvaring.
 
Fjällräven Vidda Pro!

En slitstark byxa utan onödigt "stretchlull"! Möjligtvis kan man sakna ventilation på benen men annars en kanonbyxa. Fick köpa dammodellen 42 för att dom skulle passa perfekt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 12
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.