Proviantering på Island?

Hallå, ska iväg och vandra och turista på island i två veckor och undrar en del över utbudet i de vanliga mataffärerna.

Fårkött verkar vara någon slags stapelföda på island så frågan är kan man köpa rökt eller torkat lamm/fårkött i en vanlig affär i Reykjavik?

I övrigt antar jag att de vanliga baslivsmedlen som pasta, ris, gryner mm finns att köpa. Är det något som är vanligt i Sverige som saknas i de isländska affärerna? Och åt andra hållet. Finns det några isländska specialiteter som passar som vandringsproviant?

/Anders
 
Fårkött finns överallt, i alla former. Torkad fisk (bra knaprig vandringsföda) finns också på mataffären, samt en hel del svenskt godis och kakor (gott & blandat och Ballerina).
 
Islandstips

Så här efteråt tänkte jag dela med mig av de erfarenheterna jag gjorde.

Maten. Det enda torkade/rökta fårköttet som jag hittade var i påläggshyllan. Ska du proviantera på island får du inte var kräsen. Ta med allt som är utöver standardsortimentet i en vanlig svensk kvartersbutik. Island har en importbegränsning för mat på 3kg och förbud mot införsel av rökt mat ("uncooked meat") som jag följde. Med facit i hand skulle jag ha struntat i den och kompleterat om jag hade blivit tvungen att slänga mat i tullen.

Boende. Frälsningsarmen har ett helt okej budgetboende i centrala Reykjavik på gångavstånd från bussterminalen (BSI). De har även ett bagagerum där man kostnadsfritt kan lämna en väska.

Transporter. Om du planerar att åka buss till och från mindre populära ställen så försök hålla dig till juli och augusti. Många bussar slutar gå i månadsskiftet aug/sep.

ANDERS
 
Har inga åsikter i frågan men vill tacka Anders för att han faktiskt ger lite återmatning efter färden.
Alldeles för många trådar startas med frågor om resor hit och dit men väldigt sällan får man höra hur det gick.
 
Har svårt att tro att det var sparsamt med rökt fårkött i och med att det är vad "vi" islänningar (är själv vegetarian) äter helst. Visserligen är det egentligen inte fårkött, utan lamm, men det borde väl rimligtvis fungera det med. Det heter hangjikjöt på isländska (="hängt kött"). Ingen aning om det finns i vanliga små livsmedelsbutiker dock :)
 
Är också vegetarian och fann inga problem att proviantera på Island. Är man allätare finns en massa bisarra fisksnacks att fylla magen med.
 
Har svårt att tro att det var sparsamt med rökt fårkött i och med att det är vad "vi" islänningar (är själv vegetarian) äter helst. Visserligen är det egentligen inte fårkött, utan lamm, men det borde väl rimligtvis fungera det med. Det heter hangjikjöt på isländska (="hängt kött"). Ingen aning om det finns i vanliga små livsmedelsbutiker dock :)

Jo jag hittade hangjikjöt i småförpackningar bland smörgåspåläggen. Det hade säkert funkat bra om man hade köpt många paket. Men jag hade fokus på större förpackningar.

ANDERS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.