Protes och Klättring

Hei!

Jeg har sett at det finnes ett behov for å utvikle en dedikert klatreprotese. Er det noen her på forumet som har erfaring med å klatre med protese og som kunne tenke seg å være med å teste ulike prototyper? Det blir selvfølgelig gratis fika om ikke mer:)

Eventuelt om noen har tanker og synspunkter på området blir jeg glad om man deler sin kunnskap med meg.

Dette kommer til å bli mitt eksamensarbeid i industridesign på Designhögskolan i Umeå og kommer til å utvikles etter jul. Som industridesigner jobber man med å utvikle produkter med ett sterkt användarfokus.

-Øyvind Norheim
 
Spontant kommer jag att tänka på att det kan vara bra att veta om det rör sig om hand arm- eller benprotes, eller om det är båda/spelar ingen roll vilket av dem som är aktuellt...
 
Jag har bara träffat en svensk som klättrat utomhus med protes och han klättrade åtminstone 6-or utan problem. Det rörde sig om benprotes i det fallet.
 
Spontant kommer jag att tänka på att det kan vara bra att veta om det rör sig om hand arm- eller benprotes, eller om det är båda/spelar ingen roll vilket av dem som är aktuellt...

Det var ikke bestemt når jeg skrev innlegget, men prosjektet kommer til å avgrense seg til arm protese.

Ellers takk for innlegg :)
 
Låter spännande! Jag kan bara påminna mig om att ha sett en enda svensk med protes, och det var i Lund i början av 2000-talet, och det var en fotprotes tror jag!

En krok av något slag (eller flera) är ju en grej, men intressant vore hur man skulle kunna få till jam. Kanske genom att mekanisk översätta rotation i underarmen till någon sorts expansion?
 
En krok av något slag (eller flera) är ju en grej, men intressant vore hur man skulle kunna få till jam. Kanske genom att mekanisk översätta rotation i underarmen till någon sorts expansion?

Så länge man för in något platt i sprickan får du ju "expansion" när du vrider det, precis som många som aidar upp i klippor använder sig av breda hooks som rotrerar i sprickan.
 
Det går naturligtvis att göra en protes som ser ut som en isyxa, bladbult, friend, eller vad som helst. Problemet med en armprotes är att få en tillförlitlig infästning mot amputationsstumpen! Benproteser som belastas trycks ju fast mot stumpen. Om man däremot hänger i en armprotes blir det en dragbelastning, d.v.s protesen kan dras loss från infästningen mot armen. (Om ni hittar en Friend-protes med tillhörande arm på klippan - kolla vid insteget efter ägaren...) Man vill ju ha lite säkerhetsmarginal om man hänger i något, så det första steget skulle jag föreslå är att förbättra själva infästningen. Det finns proteser utformade för exempelvis paddling, men det är ju inte samma katastrof att tappa paddeln som att tappa greppet om klippväggen. Det finns benförankrade proteser som alltså sitter "fastskruvade" i benet, med eller utan någon slags muskelstyrning via elektroder, som nog kan ge tillräcklig stabilitet. Du har väl något samarbete med en ortopedingenjör i det här projektet antar jag ? Lycka till i alla fall !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RonnyBb Styrketräning och klättring Sportklättring 12
johnliungman Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn? Sportklättring 5
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Fredrikaa klättring nära zürich Sportklättring 6
ph.nilsson Klättring i spanien, resan malaga-el chorro Sportklättring 1
Klätterhanna Klättring i Thailand? Sportklättring 5
luktafotogen Klättring- Kinnekulle Sportklättring 27
El Barto Möjliga Stockholm klättring Sportklättring 4
piklas87 Klättring Amalfikusten??? Sportklättring 3
sofza Klättring i Turkiet med barn? Sportklättring 1
lisayey Klättring i Sydostasien Sportklättring 1
lund_mikael Korsica klättring Sportklättring 2
MercenaryFalk Klättring i Kullavik Sportklättring 0
farfarsmurfen Klättring i Indien(Mumbai) Sportklättring 1
Raskolnikov Klättring / klättrare i Briancon 05100 Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
sliwka2002 klättring/bouldring i Kalmar Sportklättring 1
mömmi Klättring i Skåne Sportklättring 2
Peter.B Klättring i Borlänge Sportklättring 2
helenabrogren Klättring i Colorado? Sportklättring 5
andmarsjo Klättring över midsommar Sportklättring 2
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
klätterpojken klättring i leksand Sportklättring 3
cmh Klättring i Polen Sportklättring 1
jamo Billigaste internetbutiken för klättring? Sportklättring 54
ChrisX Klättring i norra spanien? Sportklättring 0
Tvmma Klättring Tasmanien Sportklättring 1
402285 Klättring i Portugal Sportklättring 0
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
Klättring under Lulekalaset Sportklättring 0
yo-nas Klättring/Klättergym i Barcelona med omnejd? Sportklättring 3
Majsi Klättring runt Florens Sportklättring 0
pirx klättring i norra tyskland? Sportklättring 4
TT Klättring i stockholms skärgård? Sportklättring 2
klätterpojken klättring sicilien Sportklättring 1
Kristian24 Klättring med barn Sportklättring 3
Baver Inomhus klättring i Trollhätte/Uddevalla/Vänersborg i Sportklättring 11
Jag kan inget om klättring Sportklättring 18
andreasroos Klättring Sundsvall Sportklättring 4
brascav Europa klättring? Sportklättring 9
JWA Klättring på Malta Sportklättring 4
Fettot Klättring i Montsant Sportklättring 3
ingen klättring för mig Sportklättring 3
klättring i göteborg Sportklättring 0
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
jessie Klättring på Sardinien Sportklättring 1
tallbarr Bulgarien klättring - finns den? Sportklättring 1
Skydivergirl Klättring när man är gravid? Sportklättring 6
rikard_wiberg_hotmail.com klättring - komma igång!!! Sportklättring 2
Allsport Klättring Toronto Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.