Klättring- Kinnekulle

Ligger möjligen det där nånstans vid Österplana? Det finns ju kallstenstäkter lite här och där på kullen, men ofta ser det ganska lätt ut och framför allt löst. Om stället på bilden är där jag tror ligger det väl precis utanför naturresevatet Österplana hed, och troligen får man klättra. Stora stenbrotttet har väl begränsat tillträde.
 
Den bilden såg ju riktigt fin ut! Jag är hemmahörande i Mariestad så jag brukar fiska i stenbrottet. Började klättra för ett tag sen och då har jag tänkt tanken på klättring i stenbrottet och runt om kinnekulle. Jag har tänkt åka och reka lite där och till våren kanske man kan börja leta leder. Vore ju kul om det blev ett gäng som kunde samlas och rensa stenen eftersom det är rätt mycket lös sten. Roligt att du väckte frågan iaf!
 
Såg ett ställe som lockade en aning. Har någon klättrat här? Hur är det med access på Kinnekulle?

Naturligtvis fanns det en bild på nätet:
http://www.pixena.com/images/amphipolis/_DSC0254.jpg

Möjligen kan det finnas ställen för isklättring vintertid men då är ju Halle/ Hunneberg bättre.
/J

Ser ut som stora stenbrottet. Jag klättrade där ett par gånger för en sisådär 8 år sedan. Har ev. några bilder någonstans som jag kan leta fram om intresse finns(?).

Generellt betyg: Riktigt spektakulär omgivning men klippan är oftast väldigt lös. Skulle mao inte tradda där men topprep funkar bevisligen fint. Har man lite fantasi kan man hitta många leder men det kan vara svårt att sätta ankare, då det i vissa partier saknas träd och stora stenar nära klippkanten.
 
Nej, det är inte stora stenbrottet utan ett litet brott. Det ser ganska homogent ut. Vi ska kolla gränser för naturrerervat och kolla kvalitén på klippan i helgen. Rensa kommer inte på fråga.
 
Var där idag. Här är en liten rapport:
Kalkstenen är ganska porös. Tricam som placerades nära kant poppade vid tre hopp i aidstege.
Kil djupt i spricka tål upprepade hopp.
Hexa på en annan plats sjönk ca 10mm tills den kändes stabil.
Knutsäkring i spricka rörde sig inte alls.
Stenen har väldigt varierande kvalitet.

Traditionellt skulle det nog göras med knutsäkringar men topprep är säkrast. Klippan ca 10- 12 meter hög med ca 16 sprickor i varierande svårighetsgrad. Ren klättring finns nog också samt ett par dieder och en trappa. Fin sol på morgonen och torrt på marken. Gott om träd 10-20 meter från kant. Mossmatta på dagbrottet kommer sannolikt slitas ut vid hög beläggning. Klippan ligger sannolikt i naturreservat vilket medförde att vi inte klättrade utan bara kollade kvaliteten på stenen.
 
Kikade igen, och hittade också länken nedan, där det mesta man behöver veta verkar finnas - avseende formell access.
Jag känner inte igen bilden sådär alldeles precis, men det ligger fortfarande nära tillhands att det är ett litet brott, nära p-platsen till Österplana hed. Detta ligger i så fall helt klart inom reservatet. Vid en koll i foldern hittar jag ingen begränsning avseende klättring. Den påbjudna allmänna försiktigheten avseende bl a klippan göra möjligen klättring omöjlig ändå i praktiken... Samt att det möjligen står mer på skyltarna på platsen än i foldern. Minns att man inte fick tälta på heden, varför vi gjorde det på andra sidan en taggtråd bland en del hotfull boskap. (Det finns flera väldigt trevliga boenden på kullen, så tältning är inte nödvändigt alls.)

Kullen är f ö väldigt underskattad som utflyktsmål, jag har varit runt rätt mycket i Sverige, men betraktar Kinnekulle som ett ganska exotiskt ställe, trots att det verkligen är på bonnlandet mitt i Västergötland. Känns i positiv bemärkelse lite gotländskt. Rekommenderas som helgutflyktsmål, även om jag tillbringat ett antal sommarveckor där.

EDIT:
Såg att de flesta föreskrifterna verkade finnas där jag hittade foldern. Klättring är inte begränsat, men trots att jag brukar tycka annorlunda, kanske det här finns anledning att avstå även om det inte är formellt förbjudet... :
Föreskrifter för allmänheten
Känn dig välkommen att besöka naturreservatet Österplana hed och vall men tänk på att det inte är tillåtet att
framföra motordrivet fordon annat än på bilväg,
parkera annat än på särskilt anvisad plats,
cykla annat än på anlagd väg och på Kinnekulle vandringsled. Det är förbjudet att anordna cykeltävlingar annat än på anlagd väg,
rida i kärr och våtmarker. Ridning får inte ske på ett sådant sätt att naturvärden eller vandringsstigar skadas,
medföra okopplad hund,
elda,
bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda, stående eller omkullfallna träd och buskar,
plocka eller gräva upp gräs, örter, mossor, lavar eller svampar. Det är dock tillåtet att plocka bär och matsvamp,
fånga eller insamla ryggradslösa djur,
inplantera djur- eller växtart,
bryta loss, knacka sönder eller föra bort sten, mineral eller fossil från reservatet,
sätta upp tavla, plakat, affisch, skylt eller göra inskrift,
anordna idrottstävlingar eller andra arrangemang för fler än 200 personer,
anordna organiserad ridning annat än på anlagd väg,
tälta.




http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...tene/honsaters-sjoskog/Kinnekulle_folder1.pdf
 
Använder man sig endast av topprep torde berget hålla med gott omdöme men risken finns som sagt att det blir krita och hårt slitage på berget samt slitna mossmattor. Stället finns på samma brant som Martorps- och Bratteforsfallet bortanför en militär anläggning. Kanske har även detta varit militärt en gång. Låter korrekt att man ändå kan parkera vid Österplana hed. Visst är Kinekulle spektakulärt! Glad att bo här som omväxling.
 
OK, jamen då är det inte precis där jag tänkte.
Kinnekulle är speciellt och förtjänar lite extra försiktighet, men samtidigt är det ju gott om gamla dagbrott, och lämnade industriella anläggningar som ser rätt trista ut, om man nu inte gillar gamla öde industritomter och bråte.
Där är det troligen mer ansvarsfrågan som gör att det sitter lite skyltar om förbjudet tillträde osv. Sånt tar jag lättare på, och på många av dessa platser finns det ju inga större risker att man ska förstöra naturvärden genom att klättra. Gamla prydliga dagbrott inom reservaten, är väl lite känsligare, även om de i högsta grad visar större spår av människan än en klättrare nånsin skulle kunna göra.
 
Det är ett ganska lockande ställe. Speciellt för mig som gillar sprickor. Så är det det här med klätterintresse kontra andras intressen...
 
Använder man sig endast av topprep torde berget hålla med gott omdöme men risken finns som sagt att det blir krita och hårt slitage på berget samt slitna mossmattor. Stället finns på samma brant som Martorps- och Bratteforsfallet bortanför en militär anläggning. Kanske har även detta varit militärt en gång. Låter korrekt att man ändå kan parkera vid Österplana hed. Visst är Kinekulle spektakulärt! Glad att bo här som omväxling.

Jag fattar inte, vi får förstöra naturen precis lika mycket som alla som har överdrivet mönstrade sulor på sina kängor och ska promenera (mindre slitage blir det om man har lätta mockasiner med lädersula). Vi får vistas i naturen, på vertikalen och horisontalen, vi kommer att lämna spår!
 
Jag fattar inte, vi får förstöra naturen precis lika mycket som alla som har överdrivet mönstrade sulor på sina kängor och ska promenera (mindre slitage blir det om man har lätta mockasiner med lädersula). Vi får vistas i naturen, på vertikalen och horisontalen, vi kommer att lämna spår!

True words! Det är väl bara bra att fler folk kommer ut i och får uppleva naturen??
Sen ska man ju självklart vara försiktig, inte skräpa ner och hela den biten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RonnyBb Styrketräning och klättring Sportklättring 12
johnliungman Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn? Sportklättring 5
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Fredrikaa klättring nära zürich Sportklättring 6
ph.nilsson Klättring i spanien, resan malaga-el chorro Sportklättring 1
Klätterhanna Klättring i Thailand? Sportklättring 5
Norheim Protes och Klättring Sportklättring 11
El Barto Möjliga Stockholm klättring Sportklättring 4
piklas87 Klättring Amalfikusten??? Sportklättring 3
sofza Klättring i Turkiet med barn? Sportklättring 1
lisayey Klättring i Sydostasien Sportklättring 1
lund_mikael Korsica klättring Sportklättring 2
MercenaryFalk Klättring i Kullavik Sportklättring 0
farfarsmurfen Klättring i Indien(Mumbai) Sportklättring 1
Raskolnikov Klättring / klättrare i Briancon 05100 Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
sliwka2002 klättring/bouldring i Kalmar Sportklättring 1
mömmi Klättring i Skåne Sportklättring 2
Peter.B Klättring i Borlänge Sportklättring 2
helenabrogren Klättring i Colorado? Sportklättring 5
andmarsjo Klättring över midsommar Sportklättring 2
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
klätterpojken klättring i leksand Sportklättring 3
cmh Klättring i Polen Sportklättring 1
jamo Billigaste internetbutiken för klättring? Sportklättring 54
ChrisX Klättring i norra spanien? Sportklättring 0
Tvmma Klättring Tasmanien Sportklättring 1
402285 Klättring i Portugal Sportklättring 0
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
Klättring under Lulekalaset Sportklättring 0
yo-nas Klättring/Klättergym i Barcelona med omnejd? Sportklättring 3
Majsi Klättring runt Florens Sportklättring 0
pirx klättring i norra tyskland? Sportklättring 4
TT Klättring i stockholms skärgård? Sportklättring 2
klätterpojken klättring sicilien Sportklättring 1
Kristian24 Klättring med barn Sportklättring 3
Baver Inomhus klättring i Trollhätte/Uddevalla/Vänersborg i Sportklättring 11
Jag kan inget om klättring Sportklättring 18
andreasroos Klättring Sundsvall Sportklättring 4
brascav Europa klättring? Sportklättring 9
JWA Klättring på Malta Sportklättring 4
Fettot Klättring i Montsant Sportklättring 3
ingen klättring för mig Sportklättring 3
klättring i göteborg Sportklättring 0
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
jessie Klättring på Sardinien Sportklättring 1
tallbarr Bulgarien klättring - finns den? Sportklättring 1
Skydivergirl Klättring när man är gravid? Sportklättring 6
rikard_wiberg_hotmail.com klättring - komma igång!!! Sportklättring 2
Allsport Klättring Toronto Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.