Produktutvecklare inom friluftsmärke?

Hej på er!

Är en tjej som brinner för friluftslivet, har gått spec. utformade Natur och friluftsprogrammet på Vadstenagymnasiet i 3 år. Många kanonkurser i ryggsäcken och en hel del vandringar sommar/vinterfjäll, klättring, dykning, överlevnad etc. Tog studenten 2009 och har sen dess haft lite ströjobb i Oslo och varit ute och rest en del i Asien. Men vill nu få jobba med det som jag verkligen älskar, extrema kläder och prylar inom friuftslivet!
Har dock inte en susning om hur jag ska gå till väga för att komma dit jag vill, vad behövs i ryggsäcken för att kunna jobba som produktutvecklare inom tex. fjällräven, haglöfs, norröna?
Vet att detta låter lite luddigt eftersom jag kanske borde specificera mig på en speciell produkt, kängor/ skaljackor osv.

Kurser? Vidare utbildningar?
Hit me!

Langar just nu 16:- köttbullar på IKEA och känner att, nja det här funkar ju inte riktigt livet ut.
Behöver någon hint om hur jag ska gå tillväga.
 
Jag skulle gissa att en högskoleingenjörsutbildning (3 år/180 högskolepoäng) inom någon form av design med inriktning på textil. Det är ju inte direkt sömmerska du ska bli, utan konstruktör. Jag antar att jobbet du frågar om innebär en hel del hållfasthetsberäkningar och kanske beräkningar på annat också, dessutom är nog ekonomi en viktig bit kan jag gissa.

Du ska kanske ta kontakt med en studievägledare? De har nog bättre koll på det här ämnet!

Eller gå direkt till källan, kontakta personalavdelningen på några olika märken och fråga vad de vill ha för kvalifikationer!

Tänk sedan på en sak till, bara för att det finns folk utan formell utbildning som jobbar med det nu betyder det inte att det fortfarande går att få ett jobb inom det ämnet utan utbildning när du bli äldre om du skulle förlora ett du redan har. Utbildning är en framtidsförsäkring!
 
Många företag som jobbar med design anställer mycket på portfolio, alltså arbeten som man gjort innan.

Självklart så är det en fördel att ha en teknisk bakgrund med inriktning mot design/ergonomi. Att ha läst industridesign är inte heller någon nackdel. Sen är det ju aldrig fel att ha läst lite produktutvecklingsmetodik. Så har i alla fall jag lagt upp det. Återstår ett år ungefär innan jag ser om det fungerar =)

Det finns många som vill jobba med utveckling av friluftsutrustning. Jag tror dock att genuint och långvarigt friluftsintresse premieras väldigt mycket vid en ev. ansökan.
 
Nu när jag håller på att rensa i gamla broschyrer och kataloger så kom jag på att jag hade en barndomskamrat (åk 4-8) som jag råkade träffa igen när jag var sådär 35 år. Då jobbade han som något slag av konstruktör på Klättermusen. Vad han gjort för att få det jobbet har jag tyvärr ingen aning om.

Men eftersom arbetsmarknaden för konstruktörer av friluftsutrustning inte är stor så skulle jag om jag var 20 år idag och i trådskaparens situation så skulle jag nog satsa på någon mer generell utbildning som civilingenjör eller högskoleingenjör i innovation och produktdesign eller något liknade.

Värt att notera är att för dom flesta civilingenjörsutbildningarna krävs det nog särskild behörighet som matematik D och kanske även fysik och kemi.

Är man riktigt snitsig kan man starta eget. Så började Fjällräven och förmodligen Peak Performance, Klättermusen, Tierra, Primus, Hilleberg.

Per
 
Hej,
Konstruktör är ett väldigt stort begrepp, först måste trådskaparen bestämma sig vad hon vill satsa på.
Själv är jag mönsterkonstruktör och har jobbat med tekniska outdoor plagg i många år (jobbar nu med fashion plagg). Man måste ha en gedigen textil utbildning, det är av stor fördel om man kan sy de plaggen man konstruerar också. Man är en mycket bättre konstruktör om man kan sy helt enkelt. Det ska ju kunna tillverkas på ett effektivt sätt.
Själv har jag fått min utbildning i Österrike men de flesta av mina kollegor har gått lite olika utbildningar på Borås textilhögskolan. Om du vill satsa på det textila så kontakta Borås textilhögskolan. Det är ett brist yrke och vi som jobbar som konstruktörer är rätt så gamla...alla vill ha folk med erfarenhet och särskild som konstruktör. Naturligvis är det av stor fördel om man utöver de idrotten också...
Hälsningar
Veni
 
Jag har en dansk kamrat vars son gick på Tillskärarakademien i Köpenhamn, därefter läste han en Civil ingenjör i industriell design, han fick efter praktik i Tyskland, ett jobb vid ett av märkena i USA.
Informationen liknar andras dubbel högskoleutbildning verkar löna sig. Jo han är friluftsmänniska och skyediver på sin fritid.
 
Kloka ord av Veronika. Vill man designa friluftskläder är det nog bra om man lär sig yrket från grunden.

Själv designar jag kanoter. Jag har maskinteknisk utbildning. Och har jobbat som mekanisk konstruktör hela mitt yrkesverksamma liv.

Kanotkonstrueradet är ett extraknäck. skulle jag försörja mig och min familj på kanoterna skulle jag varit tvungen att engagera mig i en tillverkare. Men det är själva konstruerandet som intresserar mig så det har inte varit aktuellt.

Ett tips är också att bli bra på design verktygen. Alltså 3D cad, renderings beräknings m.m program.

Hans Friedel
 
SkarpÅre

Om du vill testa på lite hur det är och samtidigt kunna jobba och knyta kontakter med bl.a. Klättermusen, Lundhags, Extrem m.fl. så kan du gå en bra kurs i Åre som heter SkarpÅre. Denna kurs är ettårig och man får känna på både produkt och affärsutveckling! De har en kurs i innovation som är oslagbar!!!

Jag gick kursen 2009/2010 och då hade de bara kört ett år tidigare, så visst var det lite "barnsjukdommar" men de lyssnar på eleverna och man kan påverka väldigt mycket själv!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.