Polsk havskajak?

Är på jakt efter en prisvärd havskajak (helst skedda-typ) för en mindre person (63kg & 175cm). Tyvärr verkar begagnatmarknaden för denna storlek och typ av kajaker vara väldigt liten, speciellt utanför Stockholm och västkusten.

Jag skulle därför vara tacksam för synpunkter på följande lågprisalternativ (7200sek i Polen):
http://www.havkajakcenter.dk/dansk/popups/shoreline.htm
Tydligen sker tillverkningen i Polen med North-Shores gamla Shoreline-form. Skillnaden från det engelska orginalet lär vara att den Polska versionen saknar extra förstärkning av fördäcket samt "förstärkning av yttre skarvar(?)". Detta för att inte konkurrera med Northshores modeller. Exakt hur detta påverkar funktionen som havskajak har jag svårt att bedömma, men den polska modellen väger på pappret ett kilo mindre än den engelska (21 resp. 22 kg):
http://home.btconnect.com/northshorekayak/shore_line_page.htm

Nån som har erfarenhet av eller synpunkter på nån av dessa båda kajaker? Kan det vara nåt att satsa på?
 
Arend Bloem

Hej,

Jag har inga erfarenheter av Eagle, har bara sett dom i butiken. Jag köpte en North Shore hos Arend Bloem i Holland (bor i Holland) i våras.
Eagle är deras "husmärke" och dom har köpt formar av
North Shore och fraktat dessa till sin fabrik i Polen.
Dom köpte formarna under vilkor att dom inte fick användas för att tillverka billiga havskajaker för att kunna konkurera ner priserna.
Det är därför Eagle Shoreline inte är förstärkt som en North shore, luckorna sitter uppe på däck (ej försänkta).
Dom säljs i Holland i kategorin turkajaker (inte havskajaker).

Att avgöra om det är dumt att ge sig ut på havet i en
sådan kajak är väl upp till var och en. Den är i alla fall inte byggd för detta ändamål.
Hmm då beror det ju också på vad man menar med "ut på havet"... Dom skriver på sin sida att den är lämpad för små vatten och vackert-väder-turer på större vatten.

Lycka till,
Niklas

[Ändrat av n_zackrisson 2005-08-31 kl 16:47]
 
Tack för den utförliga infon Nicklas. Även om jag hoppas på paddelturer i fint väder hade det ju varit skönt att veta att kajaken inte bryts sönder när vädret slår om. Tanken med en mindre kajak är just att den ska vara lättare att manövrera i vågor och vind. Att luckorna inte är försänkta har jag svårt att se nåt större problem med (mer stänk?), men frånvaron av förstärkningar låter ju inte speciellt betryggande. Frågan är hur illa det är i praktiken? Ett kilo mindre glasfiberplast låter ju inte som nån större skillnad?...
 
Håller nog skapligt..

Hej igen, jag skulle tro att den håller bra för det mesta. Jag kan bara spekulera i eventuella problem.

Om däcket är svagare och kanske under tryck sviktar mer än på en starkare kajak kan detta kanske innebära att vid till exempel med brytande vågor över kajaken (t.ex. om man angör en oskyddad strand) så kan däcket i extrema fall skadas,eller kanske lossnar luckor lättare om däcket sviktar ,(?) eller för att luckorna sitter mindre bra monterade.
Ett annat tillfälle som kräver styrka i skrovet är vid
en räddnings situation om du behöver tömma en annan kajak på vatten genom att lyfta upp den upp och ner över din egen.

Paddla du på relativt lugna vatten och inte i stora brytande vågor, utför ev. räddning på annat sätt än jag beskrev ovan, då behöver du nog inte vara rädd att den går sönder.

Har du även kollat på Point 65, deras Crunch verkar också vara prisvärd. vet inte om måtten är vad du söker.

Mvh,
Niklas
 
Anders262; sa:
....Även om jag hoppas på paddelturer i fint väder hade det ju varit skönt att veta att kajaken inte bryts sönder när vädret slår om.....

åsså kan du få en komet i skallen, ungefär lika sannolikt... Lämna utrustningshysterin bakom dig å køp den billiga polska varianten. Lyssna inte på prylbøgarna. Min polska kajak (av okänt märke håller) precis lika bra som ngn annan.
 
Det låter inte så bra om skarven mellan däck och skrov är "dålig". Däremot ett tunnare däck spar ju bara vikt.

Jag tro dock att man kan få sprickor i det om man klänger på det i samband med räddningsöveningar, men det kan också vara så att det håller bra för det. Att kajaken bryts sönder av sjön låter inte som en potentiell fara. Points X-lite har väl det mesta som du söker men till ett högre pris. Den finns ju inte många beg av heller.

Jag har dock en tjejkompis med mindre mått än dina som paddlar en gammal Point (=Mari2) och den verkar inte vara till hinder för henne även om måtten är lite större; kanske 525x57.

Provpaddla några modeller, ifall du inte gjort det redan.
 
En begagnad P & H Sirius eller kanske en beg Welhonpesä Pideraq hos Skärgårdsgumman på Utö (de säljer ibland ut gamla uthyrningskajaker)... Själv köpte jag en på Utö för 7000 eller 8000 kr för några år sedan. Visserligen sliten, men en bra kajak.
 
Hysterisk eller medveten?

En liten reflektion på David Larssons inlägg bara,

Jag tror bestämt att sannolikheten att en kajak går sönder i på grund av användning i tuffa förhållanden är betydligt större än sannolikheten att en kajakpaddlare hamnar i kollisionskurs med en komet. Jag skulle snarare säga -lyssna inte på astrologerna! ;-)

Om man inte ska lyssna på en astrolog, eller prylbög, hur ska man då veta vem som är vad? Eller har man det liksom bara på känn? Bara för att någon till exempel har en superfin avancerad fåtölj med elektrisk
höjdinställning för flera tusen spänn behöver ju inte betyda annat än att han/hon är prylbög. Han/hon kanske är tandläkare.

;-)

Ha en trevlig kväll David, Anders och alla andra...

Niklas
[Ändrat av n_zackrisson 2005-09-01 kl 16:16]
 
Mitt perspektiv:
1. (Havspaddlingsorienterade) glasfiberkajaker håller för nästan vad som helst.
2. En glasfiberkajak är lätt att laga eller förstärka om punkt ett inte skulle hålla streck.
3. Det är skitjobbigt att ha usla luckor eller en taskig skedda konstruktion. Men farligt? Knappast!
-p-
 
Dåliga luckor kan vara jobbigt, men skarven mellan däck och skrov borde gå att föstärka med glasfiberväv och plast. Men då får du räkna med material, arbetstid och högre vikt. Hur finishen blir beror på den som gör det, kunskaper och arbetsinsats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lundman Polsk plastkajak Paddling allmänt 6
fiol Polsk kajak ok? Paddling allmänt 1
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.