Platypus Big Zip vs Platypus Hosers

Skall användas: På cykelturer, i ryggsäck med fack för vätskebehållare.

Vätska i: Vatten primärt, men eventuellt sportdryck motsv ibland.

Sätt att fylla på: Från kranen, i nödfall bäck/sjö.

Storlek: 2 liter.




VIlken ska jag välja? Är mest sugen på Big Zip eftersom den verkar lättare att rengöra och få torr. Kanske lättare att fylla också? Hur är det med zippen, är det lätt att vattnet rinner ut om man råkar välta lite på påsen?

Fler tankar och idéer som kan hjälpa mig att välja?



http://www.platypushydration.com/big_zips_large.htm
http://www.platypushydration.com/hoser_large.htm
 
Big Zip

Hej, jag har själv en Platypus Big Zip 3 L , och har inte märkt att den läckt oavsett vilket håll jag har haft den i ryggsäcken.
Tycker att det är en fördel med det stora hålet att man kan få den torr snabbt.
/ Karl
 
Har själv en av varje. Den utan Zip tar evigheter att torka. Den med Zip läcker inte och är lätt att göra ren och du tex behöver använda järnhaltigt vatten som lämnar avlagringar.
 
Toppen med en tråd som behandlar detta då jag är i samma sits som dig Martin!

Jag skulle behöva en blåsa på 2 liter jag emd för cykelturer med rygga.

Personligen tycker jag att Camelbaks Omega-påsar har en ganska smal form så det kan tendera i att man får en "korv" längs ryggen och det medför ju att ryggsäcken blir svårbalanserad i sidled.

Däremot Platypus BigZip såg ju ganska breda och ut.

//Andreas
 
Vecken gör inte stor skada. Jag hade en vanlig 1-liters (från utsidan!) som jag använde konstant på min 8-månaders jordenruntresa och den höll trots att den hade veck. Strax därefter började den dock läcka i ett veck vid spetsen på pipens rombformade infästning. Det tycker jag är acceptabelt eftersom påsen vid det laget hade utsatts för ohyggliga mängder stryk.
 
Marzocchi; sa:
Det blev en Big Zip :)

Har noterat att när påsen är fylld bildas veck på några ställen (se bild). Är detta något jag behöver oroa mig för, kommer påsen spricka där?. Hur ska jag göra för att få påsen att sluta göra veck?

http://www.danielgustafsson.com/upload/store/platypus.jpg

Det syns vid veckstället att det är lite vitare plast där (= slitage)

För det första får ja väl lov å grattulera dig till rätt val. Den enda uppenbara nackdelen med BigZip skulle ju vara att den lättare läcker i övrigt så är den ju kanon. Men eftersom den (i alla fall inte min) läcker någonting vid zippen så har du gjort en kanonbra val. Jag har själv testat att stå på min med vatten i den utan att den läckte. Det är rätt bra tycker jag :p

Vad gäller vecken så ser min likadan ut. Har inte upplevt något läckage efter drygt 1 års användning. Sen har jag en liten platupus på 0,8l som jag har med till gymmet o.s.v. och den viker jag ihop på samma ställe varje gång jag tränar. Trots detta så har den inte börjat läcka i böjvecken. Kanon! :)

Sen om läckage uppstår så har ju Cascade designs livstids garanti på sina produkter så OM läckage uppstår så är det bara gå in till den butiken där du köpte den och om då flaskan ser hyfsad ut så får du en ny. Gäller såklart inte en helt söndernött platypus.

// Lars
 
Enda nackdelen som jag har hittat är att det är lite småknepigt att fylla den i ett vanligt handfat. Kan fylla ca 2/3 och sen får man fylla på resten med näven eller med nån mugg eller nåt.

Inte alltid man har ett kök tillhands ju :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.