Platt botten sjövärdighet

Hej
Jag funderar på ny kajak och har provat en Zegul Arrow Play MV i polyeten. Den var mycket kul på platt vatten med sin platta botten och skarpa slag. Jag undrar hur det blir i sjö från sidan på Mälarens fjärdar med korta, ibland höga vågor. Kajaken jag har köplängtan efter är en Play LV.
Liknande platta botten och samma bredd på kajaken verkar Zegul Greenland T ha. Båda kajakerna är cirka 54 cm breda. Är det för mycket egentligen med platt botten?
 
Platt botten ger intialstyvhet dvs kajaken upplevs som stadig. Men i vågor så har plattbottnade farkoster tendens att följa med i vågornas rörelser mera än mera rundbottnade / v-bottnade båtar.

Rundbottnade kanoter är initialranka men har också mindre våt yta och blir därmed mer lättdrivna och snabbare än andra bottenformer.

De flesta kajaker jag känner till har olika bottenformer utefter vattenlinjen och ovanför vilket gör att de kan ha t ex egenskapen att vara initialrank men mera stadiga när de lutas eller paddlas i vågor. Läs gärna http://www.thomassondesign.com/valja/kajakprestanda/stabilitet

Men detta är teori och jag har nästan ingen erfarenhet av dessa kajaker du undrar över. Förhoppningsvis får du mera svar av någon som är i din kroppsstorlek och som har paddlat dessa kajaker i motsvarande sjö / vågor som du frågar om.

Thure
 
Björn Thomasson

Tack för svaret. Naturligtvis skulle jag ha läst på Thomassons sida. Tyvärr är han så klokt nyanserad att det i alla fall är upp till mig själv att försöka tänka mig in i hur jag vill ha det. Hur jag är van och hur jag fungerar när det blir mer en mer besvärlig situation. Fast klokare är jag nu. Måste helt enkelt invänta en blåsig dag och försöka få till en ny provpaddling.
 
Det räcker nog inte, helst bör man paddla en hel del innan man köper eftersom det som initialt känns bra för väldigt många snabbt blir tråkigt och långsamt!
 
Upplever själv att en flatbottnad kajak med skarpa slag gärna får vara smalare än en kajak med rundare slag för att det ska vara lätt att kanta in mot sidovågor. Kroppslängd och vikt är naturligtvis avgörande faktorer. Arrow Play eller Greenland T har jag ingen erfarenhet av. Den vanliga Greenland tyckte jag att passade min kropp (175/75) men den var irriterande stompig i motsjö, definitivt ingen långdistansare. Arrow Play är dock en helt annan design så jag tror inte att man kan dra alltför många paralleller med Greenland.
 
Jag har paddlat Arrow Play MV några dagar och är förvånad över att den inte följer med vågorna i sidled så mycket som jag trott med tanke på skrovformen utan att den är förvånansvärt lätt att hantera i vågor. Har dock inte testat i grov sjö. Den är också mer lättdriven än förväntat kanske för att den är relativt smal?

/B-O
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.