Placering av kompass

Har funderingar på var man skall placera kompassen; nära sittbrunnen för att vara lätt att nå, eller en bit fram på kajaken för att slippa sänka blicken hela tiden?

Vad tycker ni?

Vilken enkel och prisvärd kompass kan ni rekommendera?
//uffe
 
Långt fram vilsammast

Om man verkligen tänker använda kompassen till att hålla kursen, ska den sitta så långt fram som möjligt. Då är det lättast att låta blicken pendla mellan kompassen och horisonten (vilket är viktigt för att hålla rak kurs). Kompassen får förstås inte vara längre än att man kan läsa siffrorna, och det avståndet är ju individuellt. Prova!

På mina kajaker sätter jag alltid kompassen för om förliga däcksluckan (så länge mina ögon räcker...) Se bild "Lavinfara..." i mitt profilalbum här på Utsidan

Bra kompasser är t.ex. Silva 70 UNE, den har även bra belysning för nattpaddling.

hälsningar
Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2004-10-13 kl 18:02]
 
Flyttbar efter behag

Även om jag paddlar så lite att jag knappast behövt använda kompassen, så har jag gjort så att jag kan sätta fast kompassen (Silva 70 UNE, precis som Jens Marklund) i princip var som helst på fördäck efter behag. Använder 2 st tunna (2-3 mm) gummicordlinor från dom valiga däckslinorna.
”Favoritplatsen” är akter om den förliga däcksluckan


kompass3_2gif.gif


kompass2_gif.gif


Per Brune
 
Snyggt - men är det rakt?

Tjusigt, Per! Men hur klarar du uppriktningen för att slippa A-fel (= diskrepans mellan båtens långskeppslinje och kompassens syftlinje)? Jag brukar ju få hålla på och mäta ett bra tag med snören och skjutmått innan jag borrar fast mina kompasser - och du klarar dig tydligen med gummirep! Hur?

hälsningar
Jens
 
Re: Snyggt - men är det rakt?

kajaken@yahoo.com; sa:
Tjusigt, Per! Men hur klarar du uppriktningen för att slippa A-fel (= diskrepans mellan båtens långskeppslinje och kompassens syftlinje)? Jag brukar ju få hålla på och mäta ett bra tag med snören och skjutmått innan jag borrar fast mina kompasser - och du klarar dig tydligen med gummirep! Hur?

hälsningar
Jens

Som jag skrev har jag paddlat så lite att jag knappt behövt kompassen. Så visst borde det behövs något som gör att man kan ställa in kompassen i linje med kajaken. Jag har just nu ingen lösning på detta problem, och för tillfället tänker jag mer på skridskor och digitala kartor.

En smal (1 mm) tejpremsa längs med högsta punkten (mitten) på däcket ?. Det svarta på undersidan av Lexan biten (på övre bilden i mitt förra avar) är tätningslister som ökar friktionen så att kompassen ska ligga still på däcket.

Per Brune
 
Jag kör numera med Silvas 70 P som monteras infälld (funkar på de flesta kajaker) framför främre luckan. Föredelen är att den sitter mer skyddad i och med att den är nedsänkt i skrovet. Tyvärr saknar 70 P den trevliga belysningen 70 UNE har.

Tycker som övriga att kompassen ska placeras långt fram.

/Andreas
 
Långt fram och fastmonterad

Röstar på långt fram. Problem kan det bli om det blir sjö som bryts mot kompassen. Använder Silva modell som sitter fastskruvad..


OBS...Har varit med om felnavigering pga att lös kompassen satt snett på däck...
 
Vanlig orienterarkompass

Hej.

Jag har aldrig förstått dem som orkar stirra på ett gradtal på en kupolkompass.

Jag har gjort en liten plattform i teak som jag skruvat fast i däcket på min Lisa intill främre sittbrunnssargen. I plattformens övre horsontella yta har jag skruvat fast en bra orienteringskompass (Moscow) med mässingskruv.

Lätt att ställa in kursen enligt vanlig teknik för att ta ut kompasskurs vid vandring. Sedan ser jag att kompassnålen ligger över spåret i kompasshuset och kan hålla en exakt kurs genom att snegla på kompassen då och då.

Bästa kurshållningen fås med roder.

Har bland annat paddlat en hel del i dimma och mörker innan GPS-eran och det har aldrig varit några problem.

Thure
 
Helt klart är att det även går mode i vart man skall placera sin kompass. Just nu verkar det vara inne med en infälld kompass framför främre packluckan. Fördelen är som Jens nämnde att man ej behöver titta ner på kompassen för att ha koll på riktningen. Fördelen känns uppenbar ifall man är ute på helt öppet hav utan refrenspunkter på land i huvudtaget.

De flesta sysslar med skärgårdspaddling och då kikar man ner på kartan ganska ofta samtidigt som man orienterar sig mha öar och andra sjö/landmärken. Att slänga en blick på kompassen brukar inte vara jobbigt ens om man har den intill sittbrunnen.

En fördel med att ha kompassen inom räckhåll är att man kan torka bort vattendroppar/is från kupolen som förhindrar korrekt avläsning.
Värt att tänka på är att det blir ganska stora krafter på prylar som sticker upp från däcket när havets krafter ligger på. Själv har jag bara råkat ut för bortspolade drickaflasker, medan andra har fått sina Silva 70 UN kompasser bortspolade. Ifall du väljer en Silva 70 UN, se till att den går trögt i hållaren.
 
Mellanstor kompass lagom långt fram!

Jag har funderat massor på detta i samband med nytt kajakbygge.
Har använt Silva 70UNE tidigare men beslutat mig för att byta till en mindre kompass som inte väger så mycket och som inte sticker upp och får stryk, samt är fastskruvad för minimal stöldrisk.

Att sätta en kompass på 1kg framför främre luckan gillar jag inte, inte heller lösa kompasser som alltid visar olika.

Min lösning blir en Silva 58F, samma modell som silva säljer med gummisnoddar som kajakkompass, men utan snoddarna och med skruvmontage. Den kommer att monteras i en 2cm djup försänkning precis framför kartan på fördäck.

Många åsikter finns det...
Mvh Johan Linder
 
Lagom långt och fast monterad..

Jag håller med både Erik och Johan i det här fallet.
Min Silva 70 P sitter fast monterad framför kartan på fördäck, till hälften nedsänkt. Fördelarna tycker jag är, förutom att den alltid är med: Den syns bra - även när det börjar skymma (på natten måste man dock ha belysning..) Och man kollar ju som sagt var nästan alltid på sjökortet sammtidigt som man tittar på kompassen. Sen sitter den relativt skyddad. Det gäller både för översköljningar - inget onödigt stänk, och framförallt vid räddningsövningar. Inga vassa delar som kan skada. Sen har jag samma erfarenhet som Erik - allt som är lite löst har en förmåga att förr eller senare lossna.
Den enda nackdelen som jag ser det är att det vid paddling i plattvatten bildas ett litet fågelbad på fördäck.. Det stör dock inte funktionen.
Men hade jag gjort om det i dag så hade jag nog också valt en något mindre kompass.
/ Ulf
 
...ansluter mig till kören. Hellre liten kompass nära än stor långt bort. Man tittar inte så ofta på kompassen att det är något större problem att sänka blicken. Det räcker normalt med en snabb titt med en eller ett par minuters mellanrum, även i tät dimma, och i skärgård pendlar blicken mest mellan sjökort och horisont. Dessutom är det, som Ulf påpekar, lättare att se kompassen i skymning om den inte sitter två meter bort. Ibland är det också lämpligt att ha den åtkomlig - t ex för att torka av saltstänk, eller för att tillfälligt plocka bort den om man skulle drabbas av det tvivelaktiga nöjet att tömma en vattenfylld skottlös motionskajak över sitt fördäck.

Jag håller också med Jens om vikten att den är korrekt monterad med styrstrecket i kajakens längdriktning. Gummisnoddar är enkelt och behändigt och räcker i de flesta fall, men för navigation i ett trängt läge vill jag helst ha den fast monterad.

En orienteringskompass funkar utmärkt i många sammanhang (kolla bara att den är 360°, inte 400° som en del scoutkompasser är – ett minne från en idé om SI-anpassning, som bl a lantmäteriet drev för några decennier sedan), men håll den i så fall i handen. Att fästa den på däcket kan ge felaktiga avläsningar vid en snabb titt eftersom nålen hänger sig om kajaken lutar.

Björn
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.