Kompass på Lisan

Hej,

Ni som har Lisor och däckskompass - var har ni fäst dem och vilken kompass har ni valt? Jag har en 70 P liggande, men det blir ju ett litet företag att montera den på det V-formade däcket.

Nu lutar jag åt 70 UN och att låta tillverka ett litet fäste i plåt som följer V-formen och på vilket 70 UN:s fäste monteras. Det som talar för 70 UN är att mindre översköljande vågor till stor del kommer att rinna förbi under den kompassen, till skillnad från 70 P, som nog skulle kunna rikta en fin vattenstråle rakt in i ögat... :)

/Mats
 
Jag

föredrar orienterarmodell på den fasta kompassen på min Lisa. Har monterat lite mer än ett kompasshus från en Moscowmodell på en snedsågad teakkloss snett framför sittbrunnen. Funkar utmärkt. Hittar just nu ingen lämplig bild.

Thure
 
VKV har färdig plåt för montering av fäste till kompass, 70 UN, så du behöver inte göra nån själv. Ring dit nästa vecka så får du tag på dom, så kan dom skicka en till dej.
för att montera 70 P så lär du nog få lite mek med att göra ett snggt fäste : )
 
Det är faktiskt ganska lätt att gjuta ett fäste (för hållaren till Silva 70 UN) på ett v-format däck. Arbetet tog mig cirka en timme.

Börja med att rugga upp däcksytan där fästet skall sitta.
Bygg därefter en utvändig gjutform som är öppen uppåt (dvs en ram) som du fyller med glasfiberspackel. Glasfiberspackel är trevligt att arbeta med eftersom det inte är rinnigt och härdar fort (Clas Ohlson har snabbhärdande sådant).
Gjutformen gör du av träbitar som du fäster på däcket med dubbelhäftande tejp. Insidan av träbitarna klär du med tejp (tex eltejp).
Sedan är det bara att blanda till glasfiberspackel, fylla formen och skrapa jämt utefter formens ovankant.
Efter härdning pillar du bort formen. Behöver du snygga upp fästet med sandpapper eller kniv så gör det omgående efter härdning, då är glasfiberspacklet fortfarande ganska mjukt.
Jag har målat mitt fäste med svart Brightside från International men det är mest en estetisk fråga.
Sist är det bara borra fyra skruvhål för hållaren till din Silva 70 UN och skruva fast den.

Mvh, Klas
 
Tack för bra svar!

Ni som har 70 UN, ni upplever inte att den gm sin höjd över däck blir för oskyddad?

/Mats
 
Jag satte min skapligt lång fram på kajaken för att inte vara i vägen. Inga problem att läsa av den. Jag filade till en liten bit mahognyplywood så att den passade med däckets v-form. Träbiten drog ja fast med en genomgående bult med en liten vingmutter på däckets undersida. För säkerhets skull borrade jag igenom både fästplåten och kompassans rörliknande del. Där trädde jag igenom en linstump som jag knöt ihop för att säkra kompassen.
 
Min kompass sitter cirka 20 cm framför sittbrunnens framkant. Jag får alltså plats att lägga från mig paddeln mellan kompassen och sittbrunnens framkant. Inga problem med att den skulle vara ivägen eller oskyddad.

Mvh, Klas
 
nix. no problems!!!

men det beror väl på vad du tänker göra på däck??? : )
men för vanlig paddling funkar det jättebra
 
Min ursprungliga idé var att montera 70 UN framför packluckan på fördäck - därav frågan om oskyddad. Idén kom sig av att många andra glasfiberkajaker har förberedda försänkningar för 70 P ganska långt fram på fördäck.

Att istället ha 70 UN mellan sittbrunn och packlucka funkar ju det också. Men det gör ju att man inte kan ha en fördäcksväska där då.

/Mats
 
Jag har köpt ett extra kraftigt kardborreband finns i metervara ca 50 mm breda avsedda för att hänga upp verktyg med. Dessa har klister på baksidan som fäster stenhårt både på kajak och kompass. Bocka till en liten plåt som du skruvar fast på kompasset för att få lite större yta att fästa kardborren.
Lätt att montera och demontera. Jag använder detta till massor med saker. Gps, Kompass och Däcksväskor
 
Jag skruvade ihop ett par små plyfabitar till ett U som stod uppåner på fördäck på min Icefloe. Ovanpå satt en Silva 70UN. Jag spände fast den till däckslinorna mellan främre lucka och stäven. Inga problem det även om Icefloen ofta doppade nosen i klafsig motsjö.

Så länge man kan läsa av kompassen är det en fördel om den är så nära vanliga siktlinjen som möjligt och dessutom lite längre bort så man slipper ställa om ögonen till närsyn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
Merckx Kompass Paddling allmänt 9
ÄventyrsUffe Placering av kompass Paddling allmänt 18
michaelolsson Karta och kompass? Paddling allmänt 7
kajaken_yahoo.com Upphittade: Paddlar och kompass Paddling allmänt 1
suneiskogen Kompass Paddling allmänt 0
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.