Pertex endurance?

Pertex endurance..

Jag har sett att flera tillverkare har det som yttertyg på några av deras dyrare modeller. Verkar ju jättebra med ett tyg som tål en hel del fukt.

Men gör man sovsäcken blöt från insidan istället? Är materialet för tätt?

Någon som har några erfarenheter??
 
Jag använder Rab Quantum 400 i pertex endurance. Ett alldeles utmärkt yttre tyg. Enstaka vattendroppar bara ligger där eller porlar av, och jag har inte märkt några problem med att yttertyget skulle ha svårt att släppa igenom vattenånga. Jag blir inte fuktig inifrån i säcken, om jag nu inte använder säcken när det är för varmt för de temperaturer den är gjord för, men så är det ju med alla säckar oavsett yttertyg.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag använder Rab Quantum 400 i pertex endurance. Ett alldeles utmärkt yttre tyg. Enstaka vattendroppar bara ligger där eller porlar av, och jag har inte märkt några problem med att yttertyget skulle ha svårt att släppa igenom vattenånga. Jag blir inte fuktig inifrån i säcken, om jag nu inte använder säcken när det är för varmt för de temperaturer den är gjord för, men så är det ju med alla säckar oavsett yttertyg.

Raskesven

Du har inga siffror på ånggenomsläpplighet jämfört med t ex GoreTex och Pertex Quantum? Så att man kan gaffla in ungefär hur tät väven är.

Jörgen
 
NUI; sa:
Raskesven; sa:
Jag använder Rab Quantum 400 i pertex endurance. Ett alldeles utmärkt yttre tyg. Enstaka vattendroppar bara ligger där eller porlar av, och jag har inte märkt några problem med att yttertyget skulle ha svårt att släppa igenom vattenånga. Jag blir inte fuktig inifrån i säcken, om jag nu inte använder säcken när det är för varmt för de temperaturer den är gjord för, men så är det ju med alla säckar oavsett yttertyg.

Raskesven

Du har inga siffror på ånggenomsläpplighet jämfört med t ex GoreTex och Pertex Quantum? Så att man kan gaffla in ungefär hur tät väven är.

Jörgen

Jag som gillar Rab's kläder hittade info'n på deras sida. Håll till godo.
http://www.rab.uk.com/fabrics.html
Mvh
Johan A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.