Pendla från landet till stan - cyclocross?

Bra fråga, men jag har ingen aning. Har aldrig provat bockstyre. Vilket borde jag vilja ha? ;)

Jag själv har MTB och har olika däck, på vintern har jag vinterdäck med dubbar. På sommaren har har jag vanliga däck. Men har även också ett par slicks som jag pumpar hårt när jag använder dem. Min cykel är 10,5 år gammal! Började med att köpa cykeln för 5500 kr och bytte komponenter i efterhand de slits. Prisvärd än att köpa en hel ny cykel på en gång... Ramen är av stål varför den håller länge men lite tung är den dessvärre.

Men när det gäller styret - har jag inga erfarenheter av bockstyret eller cykelcross. Har själv liknande tankar som du - att investera i en cykelcross (eller hybrid) för att lättare cykla längre och snabbare.

Cykelnetto har en prisvärd cykelcross, Marin Gavia för 10700 kr. Klart ett par tusen billigare än Scott. Nishiki har hybridcyklar under 10 000 kr. De ser bra ut.

Ingen aning hur man ska resonera när det gäller bockstyre/rakt styre....
 
Jag själv har MTB och har olika däck, på vintern har jag vinterdäck med dubbar. På sommaren har har jag vanliga däck. Men har även också ett par slicks som jag pumpar hårt när jag använder dem.

Tycker du att det blir stor skillnad i cykelns snabbhet när du sätter på slicksen? Och har du provat att byta till andra drev som det tipsas om här ovanför?

Cykelnetto har en prisvärd cykelcross, Marin Gavia för 10700 kr. Klart ett par tusen billigare än Scott. Nishiki har hybridcyklar under 10 000 kr. De ser bra ut.

Jag har också blivit tipsad om märket Kona. Där kan man hitta cykelcrossar för under 9000:-.
 
Tycker du att det blir stor skillnad i cykelns snabbhet när du sätter på slicksen? Och har du provat att byta till andra drev som det tipsas om här ovanför?

Jag har också blivit tipsad om märket Kona. Där kan man hitta cykelcrossar för under 9000:-.

Nej, jag har inte bytt drev på cykeln och kör Deore LX. Det var längesedan jag använde slicks. Men bytte efter en säsong till min favoritdäck som det inte går att hitta idag: Ritchey Z-max tror jag det heter. Mycket bra däck som klarar även regn och funkar bra att cykla snabbt på. Det jag tyckte det var jobbigt med slicks var att det blev så hårt att cykla. Kände av varenda sten eller hål på vägen när jag cyklade. Jag har ingen dämpargaffel utan vanliga.

Ah, Kona med Jake-serien, ser fint ut. Men tänk på att du ska cykla varje dag och kommer att slita ut komponenterna snabbt. Så se till att ta en cykel med bra ram och växlar. Jag har sett flera ggr att det två olika modeller som säljs men har samma ram men olika komponenter. Då bäst att ta den billigare eftersom kransar, drev osv är förbrukningsvara. I efterhand kan du byta till bättre. Jag köpte ett par fina V-bromsar av märket Avid på rea för flera år sedan. De håller ännu idag.

Så det kan ev vara bra att investera i en cykel kanske runt 7000-8000 om ramen är bra och även hjulen. Så sparar du in 3000-4000 kr. För dem kan du köpa bra cykelkläder som gör dig bekvämt att cykla i alla sorters väder. Eller bra lampar, cykelskor...
 
Tips från en som kör CX

Om du ska ha en cyklocross eller inte är upp till dig. Jag kör cyklocross som pendlare under barmarksperioden med 28 mm slicks och stålräcer på vintern med 28 mm dubbdäck. Kan tilläggas att jag bor i Norrbotten och föredrar bockstyre.

CX är det självklara valet om du föredrar bockstyre. Fördelen med CX jämfört med racern är att du kan trycka in så feta däck som komforten kräver. För mig blev det 28 mm för att få acceptabel komfort på grus. Det är max vad jag får in i min gamla stålräcer men det går inte på min träningshoj.

Mitt tips är att inte köpa för dyrt i om du ska pendla. Förutom slitaget så finns ju tyvärr stöldrisken. Min CX har Ultegra rakt igenom och det gör dels att jag inte vill parkera den var som helst och dels att jag inte har den som vintercykel. Å andra sidan så köpte jag den inte för pendling men det är svårt att låta bli hojen när det är barmark. Den är ju det roligaste färdmedlet till jobbet.

Skulle jag köpa en pendlarhoj så skulle det bli en billig CX med förslagsvis Tiagra komponenter och snäppet bättre i hjul. Eller en ren touringhoj med bockstyre. Inte det sexigaste man kan ha men tillräckligt roligt.

/Tommy
 
Kanske en enkel hybrid från Nishiki?
http://www.nishiki.se/Hybrid/Hybrid_Comp
Inte så dyr och inte så stöldbegärlig.

Två tyska märken jag alltid tjatar om är Cube och Focus som båda gör fin-fina cyklar:
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/X-RACE-COMP_id_31092_.htm
http://www.focusbikes.de/bike_detail.asp?active=1&lang=english&rub=rac&pr=90000139&do=idx
Instegsmodellerna som ligger på typ 13 papp i Sverige men antagligen går det att få ner någon tusenlapp om du köper från Dÿskland.

Specialized har också hängt på cross-trenden:
http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=38443&eid=123
Finns också som single speed vilket är otroligt coolt. Och nördigt. :)

Cube, Focus och Specialized kan du köpa hos bla TCM (www.tcmcykel.se/)
 
Har aldrig provat bockstyre. Vilket borde jag vilja ha? ;)

Borde och borde, det är ändå ditt val. Bockstyre tillåter flera olika handpositioner (bra FFA under längre turer) och håller du nere i böjen blir du mer aerodynamisk (bra i nedförsbackar, motvind och under höga hastigheter). Jag tycker det uppsikten över trafiken blir lidande av den lägsta positionen, så jag har ett rakt styre på min pendlare. Men hade jag mera landsväg längs min rutt skulle jag nog vilja ha ett bockstyre.
 
Jag har ingen aning. Cykeln heter "Head Rush", kostade ca 4000:- för två år sedan och det är originalfälgarna som sitter på. Knappast några specialgrejer antar jag...

Nej, det är nog smala fälgar Även om Head Rush är ett för mig helt okänd modell.

Det låter ändå som att smalare däck skulle vara den stora grejen. Eller? För mig som inte är så insatt känns det inte som ett jätteproblem att det skulle vara svårt att hitta rätt växel, och de lättaste växlarna kan jag ju bara strunta i... Att bara sätta på smalare däck och låta resten vara tills vidare kanske vore en bra början?

Smalare däck (under främst sommarhalvåret) är ju helt klart det enklaste att åtgärda. Vad växlarna beträffar, så är det som så att ju närmare den optimala kadensen (trampfrekvensen) som du kommer, ju bekvämare blir det att cykla i ett snabbt tempo och ju längre orkar du cykla i detta snabba tempo. Det var väl för att du ville cykla snabbare till och från jobbet som du startade denna tråd...

Den optimala trampfrekvensen bör generellt. ligga mellan 60-100 rpm, där 75-90 rpm torde passa de flesta pendlare. Många ovana cyklister har en väldigt låg kadens, vilket sliter i onödan på cykeln. Den aktuella kadensen avläses enklast på en cykeldator som har en kadensgivare.
/Niklas
 
Du har så pass

lång enkelväg till jobbet att du har nytta av bockstyre. Om du kommer att gilla bockstyre vet jag inte. Fördelen är aerodynamiken och att du kan variera sittställning och därmed undvika statiska belastningsproblem. Nackdel är överblick i tät trafik och manövrering på teknisk stig där man kan behöva växla och bromsa samtidigt.

Jag tycker personligen också att det är knepigare att cykla på korrugerad isgata med bockstyre. Rakt styre gillar jag inte alls. På min vintercykel har jag ett måsformat styre.

Thure
 
lång enkelväg till jobbet att du har nytta av bockstyre. Om du kommer att gilla bockstyre vet jag inte. Fördelen är aerodynamiken och att du kan variera sittställning och därmed undvika statiska belastningsproblem. Nackdel är överblick i tät trafik och manövrering på teknisk stig där man kan behöva växla och bromsa samtidigt.

Jag tycker personligen också att det är knepigare att cykla på korrugerad isgata med bockstyre. Rakt styre gillar jag inte alls. På min vintercykel har jag ett måsformat styre.

Thure

Vad för statiska belastningsproblem kan uppstå?
 
Statiska

besvär brukar kunna uppträda i nacke och rygg. Vid längre turer kan bland annat detta leda till domningar i händerna. Men det är mycket komplicerat med ergonomi på en cykel. Belastar man händer och styre mer blir det mindre tryck på skrevet. Det finns naturligtvis andra möjligheter än bockstyre för att variera åkpositionen.

Thuer
 
PendlarhojH

Hallå !

Jag cyklar varje dag till jobbet, har drygt 1 mil enkel väg. I somras köpte jag en Trek 7,2 FX hybrid som kostade 4795 kr. Jag har dubbdäck, Hakkapeliitta A10 med 106 dubb om jag minns rätt. Jag är rätt nöjd, mycket cykel för pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
JohanSjö Magnethållare (?) till brillor/hjälm. Landsvägscykling 5
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
thureb "Godiebag" till Stockholmscyklister Landsvägscykling 1
SaibotCyklar Ryggsäck till pakethållare? Landsvägscykling 8
JFrisk Nya pedaler till "pendlarcykeln" Landsvägscykling 22
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1
bebbe Hållare till styret iPhone 5S? Landsvägscykling 7
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
Christer61 Slang till 28 mm däck? Landsvägscykling 25
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
kanis Dubbdäck till 27"-hjul? Landsvägscykling 12
Lundeh byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad Landsvägscykling 8
tomhylsan Väska till Vätternrundan? Landsvägscykling 2
Trialsin Styrväska till racern ? Landsvägscykling 27
Trialsin X-tra bromshandtag till cross ? Landsvägscykling 2
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nurmiranta Pakethållare till cykelväskor för diskbroms? Landsvägscykling 7
oskarutter Göteborg till Valdemarsvik Landsvägscykling 1
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
niklaz Cykelhållare till dragkula - tips tack Landsvägscykling 9
Kinna81 Kedja till tandemcykel Landsvägscykling 3
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Landsvägscykling 0
KristianMattiasson Delar till Crescent Åkulla Landsvägscykling 3
kalalokki Från SPD till SPD-SL Landsvägscykling 0
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
SkogsCalle Cykelkorg till Nishiki Ultra Pro Landsvägscykling 1
BZ120 Alternativ till denna? Landsvägscykling 26
Zikkan Till å från jobbet Landsvägscykling 11
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
henrik_sand Skor till cyclocross? Landsvägscykling 5
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
KLAGER Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till! Landsvägscykling 11
dholmdahl SPD-SL clips som gör dem till "vanliga" pedaler Landsvägscykling 1
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Tidenztand Sällskap till Jotunheimen runt Landsvägscykling 0
popovic Söker plats till vätternrundan 2009 Landsvägscykling 2
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
srpp Prylar och support till Single Speed hoj Landsvägscykling 2
christer49 Hur breda däck till fälg 622-17 Landsvägscykling 4
Harald Nyberg Landsvägsram: C4 Carbon, någon som känner till? Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.