Kvalite till jobbet cykel

Jag har två Skepphult cyklar. Tänkte jag köper en vinter cykel med inbyggd växel. Inga större problem med den ännu efter 2 år. Men den gamla som är ca 12 år börjar rosta sönder. Det mesta på den gamla är slut efter till jobbet cykling året runt. De står ute året runt. Gissar saltade vägar är en bidragande orsak. Jag kan lyfta färgflagor på ramen och under är gravrosten så kraftig att man undrar hur den håller ihop.

Hur tänker ni, köp ny var 10 år eller finns det bättre förslag på cyklar om man inte vill köpa nytt med intervall?
 
Jag köpte också en skeppshult för några år sedan och min kravspec till cykelhandlaren var tydlig - problemfri pendling året runt. Jag har bytt fler bakhjul, kedjior, kasseter (27vxl) och några framderev. Samt bromsskivor och klossar
Däremot är ramen fortfarande i gott skick och inga märkbara rostskador. Min cykel bor i kallförråd om nätterna och hyfsat ofta ute men under tak dagtid. Min cykel får också utstå mycket salt på vintrarna.
Har nu lagt knappt 3000kr på ett nytt bakhjul, klass 3 för att slippa skev bakhjul som tyvärr blivit en vanesak med de skeppshult orginal jag köpt för o,mkring 1500 kr tidigare - jag väger 90 kg och lastat nog 10 kg till vardags och ibland mer på väg hem från affären. Hoppas det nya hjulet ska hålla bättre.
Jag trodde drivlinan skulel hålla bättre och framför allt trodde jag hjul skulle tåla mer men det verkar vara slitdelar.
Har ocks knäckt en sadelstolpe och
En ram med oskadad lack borde väl däremot hålla länge.
HIttar inget om deras garantier men lite om deras tillverkning:
Har du provat att reklamera?

/Patrik
 
Aluminiumramar rostar ej, har funnits i 50 år och är numera väl beprövade.

Utöver redan nämnda Rohloff-navet, så finns det även Pinion, där växlarna sitter i vevpartiet.

Pinion kräver förvisso anpassade ramar, men i gengäld blir vikten mer centrerad på cykeln, vilket är positivt.

Pinion säljs främst i Tyskland och finns med antingen vanlig cykelkedja eller remdrift.

Pinion finns i flera olika varianter med olika antal växlar och olika växlingsomfång.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Sen måste man underhålla ordentligt. Torka av och rengöra ram, hjul, bromsar, kedja & växlar ofta. Olja ibland. Byta kedja & kranspaket & bromsdelar varje år om man cyklar mkt. Ibland nya däck, kanske nya hjul, styrlinda osv.
En cykel blir snabbt en rishög om man inte tar hand om den.
 
Bara for att ge ett annat alternativ. Envaxlat och remdrift. Se bara till att det inte ar for trog utvaxling. Nu kanske inte envaxlat alls passar din pendling.

Lycka till!
 
Sen måste man underhålla ordentligt. Torka av och rengöra ram, hjul, bromsar, kedja & växlar ofta. Olja ibland. Byta kedja & kranspaket & bromsdelar varje år om man cyklar mkt. Ibland nya däck, kanske nya hjul, styrlinda osv.
En cykel blir snabbt en rishög om man inte tar hand om den.
Håller med, kör man året runt måste man underhålla grejerna ofta. Är det regn, slask, grus och saltade vägar är det kedjevård mer eller mindre efter varje tur och gärna avspolning nån gång i veckan. Kör man bara på utan underhåll går det snabbt utför även med den bästa cykeln.
 
När jag insåg att den cykel jag använde i särklass mest var pednlingscykeln så blev den uppgraderad.

Jag pendlar nu på en cyclocross med kolfiberram, singelklinga och SRAM CX1. Den står alltid inomhus, både hemma och på jobbet och har klarat sig rätt bra. Det har gått ett par kassetter, kedjor och någon klinga. Jag har också skaffat ett par hjul till. Nu har jag ett par med dubbdäck, och ett par med vanliga däck. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått byta bromsbelägg och däck. Växlingsutrustningen börjar vara sliten men fungerar fortfarande tillräckligt bra.

Det är inte nödvändigtvis det mest praktiska valet för pendlingscykel, men hyfsat roligt. :)
 
Har en gammal alu Cykelcross, snart 20 år gammal, men som ny. Cyklat många vintrar i slask och grus. När det behövs -> Ställ cykeln uppochned, veva drivlinan och kör med en stålborste överallt på kedja, drev och kransar. Torka av ramen & fälgar osv med avfettningsmedel el liknande. Olja in. Och som sagt byt delar när det behövs.

Sen kan man ha vilken hoj man vill och tycker är kul att cykla på.
 
Håller med om aluram. Stålramar är väldigt härligt att cykla på, men vatten och skit letar sig gärna in i ramen och får den att rosta inifrån.

Jobbade som cykelbud ett tag och körde då cykel med aluram och bara 1 växel. Testade lite olika upplägg under vintrarna med underhållet av cykeln. Kom till slut fram till att det slet mer på cykeln att tvätta och hålla den fin, smuts letade sig in i lager och annat lättare då och innebar drev- och kedjebyte väldigt ofta. Om en sket i att tvätta cykeln och bara oljade in kedjan med jämna mellanrum så höll grejerna oftast en hel vinter och så bytte en slitdelar och gjorde cykeln vårfin när vintern var slut. Tror dock att detta upplägg inte fungerar så bra på en cykel med växlar och evt. skivbromsar, dessa delar kräver kontinuerligt underhåll för att fungera.

En anekdot är att jag har kvar samma cykel som jag hade i jobbet då. Den bör ha gått ett par tusen mil, vevlagret närmare tusen. Nu för tiden tvättar jag den dock ibland då vi har bra tvättmöjlighet på jobbet. En fin cykel är ju ändå roligt.
 
Oavsett vilken cykel du väljer som vintercykel, så finns det all anledning att göra en ordentlig bikefit på den. Din kropp kommer att tacka dig.

Nästan viktigare att göra bikefit på en vintercykel än en sommarcykel, om du frågar mig.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanSjö Magnethållare (?) till brillor/hjälm. Landsvägscykling 5
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
thureb "Godiebag" till Stockholmscyklister Landsvägscykling 1
SaibotCyklar Ryggsäck till pakethållare? Landsvägscykling 8
JFrisk Nya pedaler till "pendlarcykeln" Landsvägscykling 22
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1
bebbe Hållare till styret iPhone 5S? Landsvägscykling 7
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
Christer61 Slang till 28 mm däck? Landsvägscykling 25
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
kanis Dubbdäck till 27"-hjul? Landsvägscykling 12
Lundeh byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad Landsvägscykling 8
tomhylsan Väska till Vätternrundan? Landsvägscykling 2
Trialsin Styrväska till racern ? Landsvägscykling 27
Trialsin X-tra bromshandtag till cross ? Landsvägscykling 2
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nurmiranta Pakethållare till cykelväskor för diskbroms? Landsvägscykling 7
oskarutter Göteborg till Valdemarsvik Landsvägscykling 1
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
niklaz Cykelhållare till dragkula - tips tack Landsvägscykling 9
Kinna81 Kedja till tandemcykel Landsvägscykling 3
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Landsvägscykling 0
KristianMattiasson Delar till Crescent Åkulla Landsvägscykling 3
kalalokki Från SPD till SPD-SL Landsvägscykling 0
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
SkogsCalle Cykelkorg till Nishiki Ultra Pro Landsvägscykling 1
BZ120 Alternativ till denna? Landsvägscykling 26
Zikkan Till å från jobbet Landsvägscykling 11
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
henrik_sand Skor till cyclocross? Landsvägscykling 5
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
KLAGER Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till! Landsvägscykling 11
dholmdahl SPD-SL clips som gör dem till "vanliga" pedaler Landsvägscykling 1
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Tidenztand Sällskap till Jotunheimen runt Landsvägscykling 0
popovic Söker plats till vätternrundan 2009 Landsvägscykling 2
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
srpp Prylar och support till Single Speed hoj Landsvägscykling 2
christer49 Hur breda däck till fälg 622-17 Landsvägscykling 4
Harald Nyberg Landsvägsram: C4 Carbon, någon som känner till? Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.