Påvilket sätt kan en drönare underlätta friluftslivet.

I artikeln som länkades så var det ju just eftersom de använder för kommersiell användning som de inte var tillåtna, hade det varit folk som flugit ut öl privat så hade de varit tillåtet.

Det är en reklamfilm, fejkad, en sån drönare skulle inte på långa vägar klarar att lyfta en låda öl. Tyvärr.. :)
 
Årets toppjakt blev ett totalt misslyckande för mig. Jag kanske ska ta hjälp av en drönare för att hitta tjädertupparna?
 
Jag föreslår att de som fantiserar kring tjänster/tillämpningar med drönare skaffar en själv för att inse vilka begränsningarna faktiskt är avseende teknik/ekonomi.
 
När man "leker" med dem och med nuvarande regler. Men tanken med tråden var väl att spåna om "hur man skulle kunna använda dem"? Det är inte riktigt samma sak som "hur man just nu får använda dem".

I artikeln som länkades så var det ju just eftersom de använder för kommersiell användning som de inte var tillåtna, hade det varit folk som flugit ut öl privat så hade de varit tillåtet.

Och vem har prata om "små" saker, en drönare som klarar att lyfta en låda öl är väl inte direkt "liten"? De matleveranser jag tänkte mig föreställer jag mig att man skulle sköta med en drönare på kanske 2,5-3 meters diameter (med minst 5 propellrar för att klara ett motorhaveri utan att krascha). Självklart kommer man inte kunna flyga såna under samma regler som små hobbydrönare.

Eftersom jag jobbat med stora drönare så är allt annat små leksaker.
Även din pentakopter är liten.
Jag har god insikt i regelverket och det går men är inte enkelt att få tillstånd för BVR-flygning oavsett om du är företag eller ej.
 
Som jag skrev: med nuvarande regler

I bilens ungdom var en person tvungen att gå med en röd flagga framför bilen. Jag tror inte de hade kunnat drömma om våra motorvägar.

Så med stor sannolikhet kommer reglerna att förändras efter hand.
 
Som jag skrev: med nuvarande regler

I bilens ungdom var en person tvungen att gå med en röd flagga framför bilen. Jag tror inte de hade kunnat drömma om våra motorvägar.

Så med stor sannolikhet kommer reglerna att förändras efter hand.

Visst, analogt med din biljämförelse så har vi andra regler om 10, 50 eller 100 år, det håller jag med om.
Problemet är att luftfarten inte minskar utan tvärt om ökar dramatiskt och följderna av fel och misstag blir svårare än om någon kör av vägen (oftast).
Därför finns idag och inom överskådlig framtid strikta UAV-regler och jag hoppas att dom inte lättas upp allt för mycket. Den röda flaggan får gärna vara kvar ett tag till.

Var det inte framför tåg man skulle ha flagga? eller både och?
 
Med min pessimistiska världsbild tycker jag att det är mer relevant att fråga på vilket sätt drönare kan komma att sätta käppar i hjulet för friluftslivet. Jag ser ett framtidsscenario där tillträde till nationalparker och vackra naturområden kvoteras och en armada av drönare kontrollerar att man håller sig till lederna, endast tältar på godkända platser, inte dröjer kvar längre än vad man har fått tillstånd till, etc...
 
Jag ska nämna några tillfällen när en drönare är värdefull för friluftslivet.
Idag är sökoperationer från luften efter försvunna personer beroende av anständigt väder.
En drone kan flyga i mycket sämre förhållanden och man riskerar endast att förlora pengar om den ramlar ned. Alltså kan eftersök och räddningsinsatser bli effektivare.
Samma sak med isövervakning. Idag sätts bemannade helikoptrar på isbrytarna och flyger bara när de måste och vädret är ok av kostnadsskäl.
Med billigare flygtid kan isbrytarna övervaka större områden i sämre förhållanden och därmed ge bättre israpporter som kan komma friluftslivet till godo.
Kraftledningsinspektion kan ske snabbare och med mindre störning i omgivningen.
Överblick vid skogsbränder är viktigt och idag begränsas flygningar i sådana områden p g a risk för förlust av dyr utrustning och liv.
Listan kan göras lång, och slutsatsen är att all utveckling inte är dålig.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.