Paracord Tillverkade saker [Lite Bildtung]

Sitter här mitt i natten och har en liten paus från arbetet, har suttit och lekt runt lite med Paracord (Fallskärmslina) 550, och lyckades få till dessa saker; (kommentera gärna för och nackdelar, samt nya tips och ideer är alltid välkommna);

Bild1: Är ett Armband i Olivfärg, med en "snörklämma" (vet inte vad dom heter men dom sitter på jackor)

Bild2: Är ett hårspänne, vet inte vad själva frisyren heter men är för tjejer/kvinnor/damer etc. (Pennan ska symbolisera en rundstav eller pinne från naturen). (är inte i behov av hårspännet, så är någon sugen släng iväg ett PM. gjorde den bara för skojs skull.. bättre att den kommer till användning, kan t.o.m bjuda på frimärket och pinnen om jag hittar någon här hemma)

Bild3: Eldstål tjockare modell, kräver nog ingen större beskrivning, de flesta känner nog igen den. på eldstälet sitter det en "Diamond Knot", samt en handgranatsnyckelring (hade några över)

Bild4: Min Maglite, med 2st "Diamond Knots" varav den röda är skjutbar upp och ner för att låsa fast vid t.ex handled ifall man behöver fria händer, samt man vet var man har ficklampan. samt en liten karbinhake för att kunna hängas i tält tak eller bälte.

Bild5: Fällbar såg, med "Lanyard", är till för att lättare hängas på ryggsäcken, den avlånga delen är skjutbar fram och tillbaka.

Bild6: Eka fällkniv, köpt på ett scout världsjamboree år 2001, och har inte behövts skärpas än, är fortfarande riktigt skarp. samt ringen är en liten drömfångare. liten karbinhake för att kunnas hålla reda på!

//Mvh Claesson
 

Bilagor

  • Bracelet.jpg
    Bracelet.jpg
    53.9 KB · Visningar: 4,137
  • barrette2.jpg
    barrette2.jpg
    72 KB · Visningar: 4,037
  • fire2.jpg
    fire2.jpg
    56.5 KB · Visningar: 3,904
  • RIMG00022.jpg
    RIMG00022.jpg
    60.2 KB · Visningar: 3,752
  • RIMG0011.jpg
    RIMG0011.jpg
    54.9 KB · Visningar: 3,898
  • RIMG0003.jpg
    RIMG0003.jpg
    73.1 KB · Visningar: 3,949
Snyggt jobbat!

En fläta som jag tycker blir suverän är en "dubbel cobra stitch" vilket för oss som scouter översätts enklast med; en rak grundknop i makramé på vilken en ytterligare ett lager är knutet tillbaka till knopens startpunkt.


(scout 2001 som kniven är präglad med var inte en världsjamboree, utan vår första nationella jamboree som SSR arrangerade.)
 
snyggt!! jag skulle aldrig kunna motivera mig att göra sånna grejer.. men snyggt e det..(jag lägger tid på andra puckade grejer)
 
@vemtogmittnamn:
ja double cobra stich är snygg, jag tycker dock att den är lite för stor och "fet" för att kunna användas praktiskt., och sen angående jamboreen... detaljer ;)

tack för inputen =)
 
Jo det är sant, inget att köra på handleden direkt ^^ Jag knöt just ihop en "skotsk fläta" till ett armband (vet inte vad knuten heter i PC kretsar) och gjorde ett lås av ett vanligt mobilsnoddsspänne. Blev helt funkis..
 
hmm skotsk fläta.... den vet jag faktiskt inte vad det är för någon =)... lägg gärna upp en bild, är lite nyfiken på vad det är för ngn?
 
Jo här kommer det bilder på det :)

edit: mobilkamera ger inte så fina bilder, men håll till godo
 

Bilagor

  • PC-armband 1.jpg
    PC-armband 1.jpg
    43.5 KB · Visningar: 3,605
  • PC-armband 2.jpg
    PC-armband 2.jpg
    56.1 KB · Visningar: 3,622
  • PC-armband 3.jpg
    PC-armband 3.jpg
    59.9 KB · Visningar: 3,695
Vilka snygga grejer, några tips på hur man gör dem? Den där "skotsk fläta" var riktigt snygg. Blir nog att försöka sig på något sådant, tips mottages gärna :)
 
Då har man gjort lite paracord saker. En del armand har det blivit samt ett halvstryp halsband med matchande koppel till en hund.
Kul som tusan att pyssla med paracord :)
 

Bilagor

  • Koppel.jpg
    Koppel.jpg
    36.4 KB · Visningar: 4,802
Lyfter tråden lite, är sugen på att börja pilla lite med paracord och undrar var jag enklast får tag på det utan att frakten blir orimligt hög vid beställning på nätet. Alternativt i butik i Stockholm.
 
Köpa paracord

Kan tänkas att det inte är aktuellt längre men...

Jag har köpt min paracord från supplycaptain.com ett par gånger. Går snabbt och är billigt nog.

Kan man få förklarat hur man gör en "skotsk fläta"? Den är ju snygg som attan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.