pålägg i fält.

Om Pålägg

Även om det redan har kommit upp på listan så måste jag slå ett slag för salami. Och då menar jag inte de löjliga plastförpackade varianterna i kyldisken utan riktig ungersk salami.

Den kan förvaras i rumstemparatur i månader och är lika god första som sista dagen. Salamin stora fördel är att den kan användas i matlagningen - strimla några skivor salami och blanda upp med pastan - vips så ha man lyft kvällmaten till en ny kulinarisk nivå.

En encentimeters kub god ungersk salami som läggs i den frystorkade gulaschpåsen innan vattnet piggar upp.

Och har man inte hunnit äta upp för mycket så kan den med fördel användas som tillhygge, leksak eller motvikt.

För de som bor i Malmö (lyckostar i salamisammanhang) så finns det ett fantastiskt utbud runt Möllan. Vi andra kan storma in till Willys och köpa 0,8-1,0 kilos ungerska salamis för 119 kronor kilot. Runt Möllan kan dessutom finna mängder med mat som är torkad eller behandlad för långtidsförvaring utan kyla.

För de av er som har "tvivlande" kamrater som ni mot deras vilja drar ut på vandring - prova att väcka dem med nybakat bröd med salami som pålägg och en kopp kaffe en vacker morgon.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Blääää!

nermander; sa:
En liten detalj, men ack så viktig: Det handlar om att man ska koka bort vattnet. Det skall alltså småkoka utan att bli brynt.

Jag har gasspis tstade att göra ghee precis. Det verkar inte möjligt att göra det utan att det blir brynt.

På vilket sätt förstör det slutprodukten. Blir smaken åt helvete eller?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Blääää!

crazy; sa:
Jag har gasspis tstade att göra ghee precis. Det verkar inte möjligt att göra det utan att det blir brynt.

På vilket sätt förstör det slutprodukten. Blir smaken åt helvete eller?

Gasspisen ger nog för hög värme, du behöver nog kastrull med tjockare botten.

Smaken lär bli fel, troligen stelnar det på fel sätt också (man förstör väl fettmolekylerna tror jag).
 
Ghee

det kan ju iof vara kul att "göra" sina egna produkter, men Ghee kan man annrs köpa i olika orientaliska affärer, som ju finns i de flesta inte allt för små städer...

Fast som pålägg så föredrar jag absolut jordnötssmör, mycket nyttigare dessutom. Det finns från kung Markatta ekologiskt som bara innehåller jordnötter och salt, dvs inga härdade tillsatta fetter eller annat man vill slippa äta =)
 
Re: Om Pålägg

braindead; sa:
Även om det redan har kommit upp på listan så måste jag slå ett slag för salami. Och då menar jag inte de löjliga plastförpackade varianterna i kyldisken utan riktig ungersk salami.
Salamitipset var bra. Jag hittade små salami förpackade i dagsransonskorvar på saluhallen i Göteborg. Tyvärr var priset på dessa italienska korvar över 200 spänn per kilo så korvjakten fortsätter.
Men en sväng in till Gällivare kan nog ge några kilo svindyrt torkat renkött på benen.
För de som bor i Malmö (lyckostar i salamisammanhang) så finns det ett fantastiskt utbud runt Möllan.
Hur kan man vara en lyckost när man är ute efter korv, rätt ordval är väl (lyckokorvar i salamisammanhang) ;-) //RJ
 
Re: Om Pålägg

braindead; sa:
Även om det redan har kommit upp på listan så måste jag slå ett slag för salami. Och då menar jag inte de löjliga plastförpackade varianterna i kyldisken utan riktig ungersk salami.

För de som bor i Malmö (lyckostar i salamisammanhang) så finns det ett fantastiskt utbud runt Möllan. Vi andra kan storma in till Willys och köpa 0,8-1,0 kilos ungerska salamis för 119 kronor kilot.

Viss editering har skett.

Havandes lite ungerskt påbrå kan jag verkligen hålla med!! Överhuvudtaget en kryddstark korv (inget plastfabrikat dock) är suveränt på turen! Däremot vill jag verkligen varna för den där 119 kr salamin på willys. Enligt förpackningen är den ungersk, men jag vet inte vad de har gjort med den!! Den är sur i smaken och blöt i konsistensen. Ta den för 199:- kilot eller strunta i salamin.

Ha dé
Peter Palágyi
 
Vinter pålägg?

Vad har man för pålägg på vinter? Pesto? Pesto inehåller ju mycket olja så det fryser ju inte lika fort.. =D
Vad har ni som pålägg vintertid?
 
Re: Re: Om Pålägg


Däremot vill jag verkligen varna för den där 119 kr salamin på willys. Enligt förpackningen är den ungersk, men jag vet inte vad de har gjort med den!! Den är sur i smaken och blöt i konsistensen. Ta den för 199:- kilot eller strunta i salamin.
Ha dé
Peter Palágyi


Kan inte vara samma salami (119) som i Ängelholm!

Men visst - det måste vara en riktig salami (helst ungersk) för att det skall funka.
/morris
 
Nutella

Hej,

Verkar inte som om någon nämnt Nutella. Väldigt sött men gott och energirikt. Hållerbra. Gott till mellanmål eller efterrätt, tex mellan kex.

/Daniel
 
Vilken konsistens får färdig ghee

Har några frågor om Ghee så jag öppnar denna gamla tråd.

Vilken konsistens får färdig ghee, bör man förvara det i flaska eller på nåt annat sätt på fjället? Det beror någ på temperaturen, men vid vanlig svensk sommarfjällstemperatu, typ 10-20.

Går det att bre' på mackan?
 
Hårdost

Vill liksom Raskesven dra en lans för vanlig hårdost som jag tycker har en mängd fördelar framför mjukost. Tillexempel är den godare och innehåller mer kalorier per viktenhet.
Hårdost är en uråldrig produkt avsedd att funka innan moderna kylsystem fanns. Mjukost är en modern produkt som kräver kylsystem.
Om en hårdost blir dålig (har aldrig hänt mig, inte ens efter 10 dagars värmebölja i Sarek för någon månad sedan) så märker man det på utseende och lukt.
Hårdrökt/torkad salami av medelhavstyp, dvs också utvecklad innan det fanns moderna kylsystem är bra.

Jörgen
 
Eftersom denna tråd nu tycks ha fått en renessans måste jag - istället för att svara på det återupplivande inlägget - slå ett slag för västerbottenost som pålägg på fjällfärden. Den tål värme klart bättre än de flesta andra ostar, vilka tenderar att bli mjuka och svettas mer än undertecknad - att den dessutom är sveriges godaste ost gör ju inte saken sämre :). Givetvis kombinerar/kompletterar man sin västerbotten med SMÖR och rökt renstek - eller hjärta, vad man nu får tag på.

Men brödet då? Efterugnslimpa såklart! Det enda färdiga bröd jag hittat som överlever fjorton dagar på fjället. Annars går det ju att baka på plats också :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter123 Allergi och pålägg Fjällvandring 5
jmlove Pålägg på fjällturen? Fjällvandring 13
utter Linser i fält Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.