pålägg i fält.

Det är ju i såna här lägen man ska fundera över vad som är gamla konserveringsmetoder. Vad hade de för pålägg innan kylskåpet uppfanns? Vad har de för pålägg i fattiga varma länder (där de inte har kylskåp)?

Rökt korv och rökt kött är ju klassiska konserveringsmetoder. Problemet är att idag är mycket av det som kallas "rökt" i affären i själva verket bara impregnerat med rökvätska. Det gäller alltså att hitta sånt som verkligen ÄR rök, inte bara smakar rökt.

Ysta ost är ju faktiskt också en konserveringsmetod. Har nån koll på hur (på vilket sätt alltså) ost blir dålig? Om den blir möglig eller härsknar märker man ju rätt tydligt, men hur är risken för bakterietillväxt på ost? Om osten har vaxad yta (man kanske kan lägga på extra paraffin (med gasbinda i) för att täcka skurna ytor?) så kan man ju se till att skära bort så lite som möjligt av vaxet. Den skurna ytan skär man ju bort varje dag så där hinner knappast nåt börja växa.

Egentligen behöver man inte så många varianter, det viktiga är att man har ett par att växla mellan. De flesta äter ju samma pålägg till frukost år ut och år in utan att tröttna. I fält så äter man ju dock påläggen kanske även till lunchen och kvällsfikat och då kan man tröttna.
 
Mina favvisar är redan nämnda, men för att göra saker och ting tydliga lägger jag min röst ändå.

Jordnötssmör!
Sveriges mest underskattade smörgåspålägg!
Nyttigt rakt igenom, och gott!

Ädelost på tub!
(eller nja, tubost med ädelostsmak i alla fall)
Har man bara en tub riskerar man att det blir slagsmål på fjället.
I och för sig borde man ju kunna ta med sig riktig ädelost istället eftersom kilopriset nog är detsamma.
 
Blääää!

Vandrare; sa:
Min favorit-tub-ost är den med ädelostsmak.
Kan inte annat än att låta bli att hålla med. Hade det med mig på förra vandringen i Sarek.... den hamnade i soptunnan vid Mikkastugan, nästan oanvänd.
"Klämost" med rökt ren eller salami är min rekommendation, den tröttnar man inte på i första taget. Ett tips är naturligtvis att ha flera sorter med sig så att man kan variera. Lite bre'gott och riktig Salami smakade utmärkt som omväxling till "klämosten".

Någon skrev kaviar. Kan det verkligen vara bra? fiskprodukter är ju mycket känsliga för värme, typisk kylvara. Men man kan ju ha med en tub och göra slut på den tidigt på vandringen.

MVH ///Claes http://fjallen.nygardh.net
 
Re: Blääää!

cnygardh; sa:
Lite bre'gott och riktig Salami smakade utmärkt som omväxling till "klämosten".

"Smörgåsmargarin" är aldrig bra att ha med, det blir ju nästintill flytande efter en dag utanför kylskåpet. Vanligt hederligt smör är bättre. Vill man öka hållbarheten gör man ghee av det.
 
Re: Re: Blääää!

nermander; sa:
cnygardh; sa:
Lite bre'gott och riktig Salami smakade utmärkt som omväxling till "klämosten".

"Smörgåsmargarin" är aldrig bra att ha med, det blir ju nästintill flytande efter en dag utanför kylskåpet. Vanligt hederligt smör är bättre. Vill man öka hållbarheten gör man ghee av det.
Sant! men jag hade "tur" med vädret i Augusti förra året ;), kallt och regn, bara fint en dag, så bre'gotten klarade sig bra.
Men att kalla Bre'gott för smörgåsmargarin är näst intill en hädelse. Margarin tillverkas av växter mm. har sett hur det går till (ingen vacker syn, såg ut som motorolja innan man blekte det) Bre'gott är gjort av smör!

///claes
[Ändrat av cnygardh 2004-06-18 kl 21:33]
 
Re: Re: Re: Blääää!


Ställde mig själv samma fråga då jag skulle baka indiskt bröd för ett tag sedan.

/Ulf

Ghee
Vanligt alternativ till olja i indisk matlagning. Kallas för klarnat smör på svenska. Består av smält smör som befriats från bottensats och skum. Mycket värmetåligt och ger en utpräglad smörsmak.

Man kan ganska enkelt göra sin egen ghee: Smält 1 paket smör i kastrull på svag värme. Lämna det på svag värme i 1 timme. Plocka med en sked, försiktigt, bort den massa som samlas på toppen. Filtrera sedan. Ofta behöver man använda flera filtrerpapper och värma emellan. Den tjocka massan slänges. Det flytande (som stelnar när det kallnar) är ghee.

Det håller sig hur länge som helst i kylskåp (rykten säger att det kan hålla sig i 1 år i rumstemperatur). Det skall också vara den olja som tål den högsta stektemperaturen.

Vill man gärna ha med smörsmaken som ghee ger, men ändå en hälsosammare variant går det bra att blanda ghee med en mild olivolja eller rapsolja.
 
Re: Re: Re: Re: Blääää!

Wolf25; sa:

Ställde mig själv samma fråga då jag skulle baka indiskt bröd för ett tag sedan.

/Ulf

Ghee
Vanligt alternativ till olja i indisk matlagning. Kallas för klarnat smör på svenska. Består av smält smör som befriats från bottensats och skum. Mycket värmetåligt och ger en utpräglad smörsmak.

Man kan ganska enkelt göra sin egen ghee: Smält 1 paket smör i kastrull på svag värme. Lämna det på svag värme i 1 timme. Plocka med en sked, försiktigt, bort den massa som samlas på toppen. Filtrera sedan. Ofta behöver man använda flera filtrerpapper och värma emellan. Den tjocka massan slänges. Det flytande (som stelnar när det kallnar) är ghee.

Det håller sig hur länge som helst i kylskåp (rykten säger att det kan hålla sig i 1 år i rumstemperatur). Det skall också vara den olja som tål den högsta stektemperaturen.

Vill man gärna ha med smörsmaken som ghee ger, men ändå en hälsosammare variant går det bra att blanda ghee med en mild olivolja eller rapsolja.

Det där måste jag säkert ha smakat i Nepal eller någonstan utan att ha vetat om det.

Smakar det som smör då?

I sådant fallverkar det vara ett ypperligt substitut till smör och olja.
 
Re: Re: Re: Re: Blääää!

Wolf25; sa:
Man kan ganska enkelt göra sin egen ghee: Smält 1 paket smör i kastrull på svag värme. Lämna det på svag värme i 1 timme. Plocka med en sked, försiktigt, bort den massa som samlas på toppen. Filtrera sedan. Ofta behöver man använda flera filtrerpapper och värma emellan. Den tjocka massan slänges. Det flytande (som stelnar när det kallnar) är ghee.

En liten detalj, men ack så viktig: Det handlar om att man ska koka bort vattnet. Det skall alltså småkoka utan att bli brynt.

Kollar att vattnet är borta gör man genom att doppa en remsa hushållspapper i det och tända eld på den. Sprakar det finns det fortfarande vatten kvar, brinner det utan att spraka är det klart (eller klarnat?:).
 
tuber

de flesta tuboster och liknande pålägg är både goda och hållbara i fält, hade det nu till Sylarna och då var det ju kallt (0-3grader) men kommer ihåg sen MC-tiden att vi alltid hade det med och det funkar alltid och håller så länge tuben räcker. /Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter123 Allergi och pålägg Fjällvandring 5
jmlove Pålägg på fjällturen? Fjällvandring 13
utter Linser i fält Fjällvandring 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.