Padjelantaleden!

pergit; sa:
Tarradalen, tror jag! Vi följer väl leden. Vi tänkte vara så lyxiga att ta en stugtur denna gång. Har inte riktigt koll på var Linnésled är. Är den bättre/vackrare?

Har inte gått någon av dom, ännu, men med Linnés väg kommer man upp på kalfjället snabbt och behöver inte slåss med myggorna i skogen i Tarradalen. Från Kvikkjokk går man upp på Prinskullen och genom Vallevagge bort till Tarraluoppalstugorna, men det kräver en tältövernattning.

/Ulf
 
pergit; sa:
.....
Kollade upp att gå till Sulitelma, det är ju en hel evighet med buss sen, mellan Fauske och ut till svensk järnväg. Puh! Nä det blir nog Ritsem och hem över Gällivare.
Adventshälsn/Birgit
Men den evigheten är Sulitelmamassivet värt;-)

Raskesven
 
OK!
Hur är den vägen, spångad, broar, annat svårt? Övernattning?
Kan det vara bättre och ta sig norröver, tänker mot Narvik och sen tåget genom Sverige hem?
B.
 
Söder om Sulitelmamassivet, så man kommer söder om Låmivattnet, är det väldigt lättvandrat och inga problem alls, dock inga stugor som är öppna för alla (behövs nyckel från NTF). Norr om, leden mellan Sulitjelma och Staloluokta, kan det vara lite kinkigt beroende på hur mycket vatten det är i jockarna. Den vägen är dock mer spektakulär. Inga broar eller spänger. Norra vägen finns norska Sorjoshytta, två stugor varav den ena är öppen för alla.

Raskesven
 
avslutad210712; sa:
Har du någon aning om vilka regler som gäller för hund på bussar i västerbotten respektive norge?
I Västerbotten är det vad jag vet inget problem, inte med inlandsbussarna iaf. Vet ej hur det är med Kustpilen (eller vad den nu kallas) som går längs norrlandskusten, eftersom de är allergianpassade. Har däremot många gånger åkt buss i öst-västlig riktning med diverse hundar, främst spetsar. De har legat på golvet eller suttit på sätet bredvid ägaren.
 

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
avslutad210712; sa:
Har du någon aning om vilka regler som gäller för hund på bussar i västerbotten respektive norge?
I Västerbotten är det vad jag vet inget problem, inte med inlandsbussarna iaf. Vet ej hur det är med Kustpilen (eller vad den nu kallas) som går längs norrlandskusten, eftersom de är allergianpassade. Har däremot många gånger åkt buss i öst-västlig riktning med diverse hundar, främst spetsar. De har legat på golvet eller suttit på sätet bredvid ägaren.

Norrlandskustens bussar är oftast inga problem eftersom de är dubbeldäckare med ett utrymme för allergiker nertill så man får sitta på övre planet.

Problemet i Norrbotten är att man kan komma med en buss ifall det inte är några allergiker med men om man måste byta buss och det är en allergiker med där som säger nej så kan man bli stående halvvägs - mindre skoj om man säger så. Åker jag buss hemifrån får jag byta buss i Töre och Kiruna eller Gällivare vilket kan ställa till problem.
 
Har du någon aning om vilka regler som gäller för hund på bussar i västerbotten respektive norge?

Kan inte påstå att jag vet, men enligt länstrafiken i västerbottens websida är det klarare regler än i norrbotten.
DJUR
Mindre djur i emballage (korg eller låda) samt ledarhund som förs av synskadad, får av resenär tas med utan avgift. För övriga djur betalas barnbiljett för resan. För djur tillåts endast kontantbiljett.

Djur skall färdas på golvet. Mindre djur i emballage får placeras på ledig sittplats, på skyddande underlag. Resenär har alltid företräde till sittplats.

Resenär med pälsdjur skall gå ombord i bussen genom mittdörren, där sådan finns, så att pälsdjuret endast vistas i bakre eller övre delen av fordonet.

Det är väl länstrafiken västerbotten som kör till Fauske/Bodö, men säkrast att kolla innan. Borde väl gå att maila/ringa till Nordlandsbuss.

/Ulf
 
avslutad210712; sa:
Problemet i Norrbotten är att man kan komma med en buss ifall det inte är några allergiker med men om man måste byta buss och det är en allergiker med där som säger nej så kan man bli stående halvvägs - mindre skoj om man säger så.
Haha, då kanske historien om samegubben som min polare berättade stämmer ändå! (han som inte fick kliva på bussen efter en misslyckad jaktdag pga sina två hundar...)
 
Helt underbart

Mitt råd är att är det samma som Bertils dvs starta i Vaisaluokta.. Jag rekomenderar dig(er) oxså att gå hela sträckan...total upplevelsen blir bättre då. Gör inte som vissa och se fjällturen som ett "träningspass" utan ta god tid på er (12-14dagar) och njut...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.