Padjelantaleden,

Tjenare, är mitt första inlägg på utsidan och jag tror nog att det kommer bli många fler. Äntligen har man hittat ett riktigt bra frilufslivsforum.

Jag planerar att vandra halva padjelantaleden i mitten av Juli. Kommer att vandra ensam för första gången, men det är inget som oroar mig. Har vandrat en del förut och har dessutom gjort lumpen så jag vet hur man håller sig vid liv ute i naturen.

Har väl hyffsat bra grejer. Kommer vandra med mina grymt sköna Sarek millenium vandringsstövlar. Får byta sockar rätt ofta för att hålla mig torr, men det är nog inget större problem.
Sedan kommer jag att köpa ett Primus Eta Express. Orkar inte dra med mig farsans gamla trangia.

Dock så har jag några funderingar. Vilken del är häftigast att vandra utav Padjelantaleden tycker ni? Är det norra delen (Ritsem-Stalolukta) eller södra delen (Kvikkjokk-Stalolukta).
Går man norra ska man visst kunna se in i Rapadalen har jag läst.

Min andra fundering är hur man lättast tar sig till utgångsplatserna. Har sett busstiderna mellan Luleå-Ritsem och verkar som att man måste övernatta i Gällivare i så fall. Svårt att tajma busstiderna. Hur tog ni er till Padjelantaleden på enklast möjliga vis??

Tacksam för svar. Hälsningar Tomas.



Föresten så kom jag på en liten off topic fråga. Folket som bor i Murjek, Kvikkjokk och de andra småbyarna. Vad överlever de på. Är det turismnäringen som föder dom eller har dom någon industri som pumpar ut varor där=). Någon murjek bo här som kan svara på det??? =)
Är bara nyfiken. Kommer ju själv från en liten by. Dock som ligger vid kusten och nära Umeå.
 
Jag håller på att försöka planera in en resa mellan kvikkjokk- luleå och det är inte lätt.

Tydligen matchar inte bussen kvikkjokk -murjek tåget och busstiden är på typ mellan 6- 12 timmar med sjuka byten i jokkkmokk, gällivare osv. Kul när det bara handlar om 25 mil.

Ville bara säga att även om de verkar ha en hel del kommunal trafik sä verkar inte luleå ligga högt på planeringslistan för trafikledningen.

Jag kan reka dig att boka hela resan med SJ. Då kan du kanske få taxi till Ritsem.
 
tajmar dåligt.

Jo, kommunikationerna tajmar väldigt dåligt. Tror nästan man bli tvungen att slå upp tältet i Gällivare. Alternativt i Murjek om man väljer att ta tåget.

Hmm, taxi säger du??? Tror du SJ har sådan service. Eller bli man tvungen att betala det själv.

Nåja, tid har jag gott om. Kan kanske va trevligt att slå upp tältet i Gällivare nånstans, hehe.





Kom förresten på ännu en fundering. Är det några svåra vadningar på Padjelantaleden?
Höll på att dratta i när jag med gymnasieklassen var och vandrade genom syterskalet för 2 år sedan. Då var vi ju ungefär 20 personer så det hade väl knappast varit något större problem. Men det skulle suga att dratta i nu när man kommer att gå ensam.
 
Taxi service finns ibland när det inte finns någon reguljär trafik och ingår i tågbiljetten mot en billig kostnad. Tror inte det fungerar däruppe.
 
Alltså, jag vill minnas att jag åkte tåget till Boden övenattade där (hos svärföräldrarna). Sen var det tidig morgon, och buss till Jokkmokk. Där hade jag sen 2 timmar lunch, innan bussen gick vidare till Kvikkjokk. Bussen stämde där med helikoptertiden för att flyga in till Staloloukta. Vi vandrade sen den norra delen av Padjelantaleden och tog båten till Ritsem. Därifrån gick bussen till Gällivare, tack vare att vi hade gott om tid kunde vi hoppa av i Stora sjöfallet och vara där några timmar. I Gällivare hoppade vi på natttåget söderut. Inga problem med att tiderna inte stämde.

Däremot vet jag att det är svårare att det är svårare att ta sig från Kvikkjokk med buss :)

Vandringen genom norra delen av Padjelanta var mycket trevlig, på gränsen till för lätt, men det hade nog gått att komplettera med ett par toppturer osv. Vi hade dessutom extrem tur både med vädret och myggen. Strålande sol varje dag, inget regn, och bara ett par myggrika kvällar.
Vill man så kan man gå från stuga till stuga, och spara ett par kg på tältet.
Inga vad, så vitt jag kan minnas.

Lokalbefolkningen lever på att suga ut stackars turister.
OBS! Jag skämtar!
De tjänar en del pengar på att ge turisterna service under den korta del av året som vi sörlänningar vågar oss upp dit.

/OJ
 

avslutad210712

Gäst
För två år sedan gick det bra att åka buss från (Kalix)-Luleå-Kvikkjokk. Medförde visserligen en 2-3 timmars lunchrast i Jokkmokk men det gick an och dessutom kunde man köpa fiskekort under rasten. Har också för mig att det då kom det en buss med folk som hade åkt tåg till Murjek och som fortsatte till Kvikkjokk. En snabb sökning på www.ltnbd.se visar att det nu inte går att åka buss från Luleå till Kvikkjokk samma dag. Dåligt tycker jag som ofta åker tåg eller buss till min vandringar även om jag bor "nära" men praktiskt om man vill börja och sluta sin vandring på olika ställen.

Ring gärna länstrafiken och klaga respektive gör en extra koll för det händer ibland att deras datoriserade tidtabell har felaktigheter. Ring i så fall inte 0771-100 110 för de stackarna är inte ansvariga på något sätt utan bara länstrafikens kontakt utåt och de har haft ett rätt hektiskt år eftersom länstrafiken införde ett nytt katastrofalt biljettsystem för ett år sedan. Ring istället direkt till den som är mer ansvarig för själva busstrafiken

Elisabeth Eriksson
Marknadsansvarig
T: 0926-756 86
M: 070-557 56 86
 
En snabb sökning på www.ltnbd.se visar att det nu inte går att åka buss från Luleå till Kvikkjokk samma dag. Dåligt tycker jag som ofta åker tåg eller buss till min vandringar även om jag bor "nära" men praktiskt om man vill börja och sluta sin vandring på olika ställen.

Kan vara dåligt, men det beror på var man bor :)
Om du kommer med tåget söderifrån är det mer naturligt att kliva av i Boden (det kommer den vägen), och därifrån kan du åka buss.
10.37 från Boden, 2 timmar lunch i Jokkjokk, framme i Kvikkjokk kl 17.50.

/OJ
 
Resplus.se

Aha, resplus.se va ju hur bra som helst. Tack för det Matserik.

Umeå - Ritsem. Restid 13 timmar. Tre olika bussbyten. Nu börjar man längta rejält. :)

Hmm, om norra delen är lättvandrad kanske det är lika bra att vandra hela leden i så fall. Så sparar man in en helikopterresa.

Tack för alla svar.
 
Hej! Vi har gått både norra och södra delen. Norra delen var nog vackrast, men båda är lättvandrade. Vi hade vår 12-åriga son med. Han klarade det bra. Vi gick alltså halva delen en sommar och andra nästa år. Några svåra vad minns jag inte, men att vi gick över ngn snöbrygga på ett ställe (vi gick i början av säsongen.)
Hoppas du fixar transporten. Vi har haft egen bil och åkt helikopter.
h Stina
 
Hela sträckan

Jag har gått hela sträckan två gånger.
Inga som helst problem om man bara har tiden.
Första gången hade jag en vilodag i Staloloukta, mest för att jag behövde tvätta kläder.
Andra gången blev vilodagen omvandlad till en avstickare mot Sårjosjaure-Norska gränsen och tillbaka innan vi fortsatte mot Kvikkjokk.
Kan rekommenderas!
Yvonne
 
Jag har gått hela sträckan två gånger.
Inga som helst problem om man bara har tiden.
Första gången hade jag en vilodag i Staloloukta, mest för att jag behövde tvätta kläder.
Andra gången blev vilodagen omvandlad till en avstickare mot Sårjosjaure-Norska gränsen och tillbaka innan vi fortsatte mot Kvikkjokk.
Kan rekommenderas!
Yvonne


Mm, av det jag har läst här på utsidan så verkar de västara delarna utav padjelanta va väldigt spännande att vandra i. Dock så är jag något utav en nybörjare ännu så är bäst jag håller mig på lederna. :)

Hur är det med helikopter flygningarna från staloloukta?? Måste man boka i förväg eller är det bara att dyka upp i Staloloukta och ställa sig i kö.
Fast när jag nu funderat ett tag så tror jag nog att jag kommer att gå hela leden i stället. Tid är något som jag har gott om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.