Paddling till Sarek

Hej,

har ni informationer över paddlingtur från sjö Tjaktjajaure till Laitaure i närheten Aktse. Vi skulle vilja gör i sommar denna tur.
Ursäkt min dålig svenska.

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland
 
Eftersom ingen har svarat hittils så svarar jag, utan att ha paddlat där själv.

Du kan köra bil fram till Sitoälvsbron (Tjaktjajaure).

Jag har hört att det inte är bra att paddla från Tjaktjajaure till Laitaure.
Stenar och en forts.

På sidan http://kartor.eniro.se kan du se flygfoto över området.

Man kan gå efter väg 10km fram till Laitaure om du har vagn till kanoten.
Sedan kan du paddla i Laitaure fram till Aktse och vidare till Sarek gränsen före Nammatj, förbjudet att paddla in i Sarek.

/Ulf
 
Tack så mycket för din svar. Jag har läst en reportage på tysk över tur från Tjaktjajaure till Laitaure.
Se här: http://www.ally.ch/deutsch/kanuelements/Ally-Reisebericht-Lappland.html
Vi villja paddla till forsen Kuolleluoppal och sedan vi gör en portage på vägen från Sitoälvsbron till Aktse. Den är cirka fem kilometer till Laitaure. Problemet är, i nährheten vid strand från Tjaktjajaure stå ett ren-stängsel och Tjaktjajaure ska ha många klippor och stenar.

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland
 
Senast ändrad:
Hej Peter!
Jag har inte testat att paddla där, men har vandrat från Sitoälvsbron till båtplatsen i Laitaure. Kan bekräfta att det INTE går att paddla mellan dessa sjöar, det är en bred & grund, rejält stenig fors.

Vet inte riktigt hur det är att komma iland i Tjaktjajaure, men vägen mot Sitoälvsbron är kantad med renstängsel, och jag kan tänka mig att det är brant.
5 km låter kort, jag har för mig att vägen från Sitoälvsbron till båtlämningen är drygt 1 mil. Väl vid båtlämningen i Laitaure är det inga problem att komma i sjön. Fin strand, finns även en brygga.

Hoppas du har mycket paddelvana, speciellt om du ger dig ut i öppen kanot. För att vara en ganska liten sjö så blåser det upp ganska rejäla vågor på Laitaure. När vinden tar sats från fjällen genom hela Rapadalen så blåser det rejält.

Det är en underbart vacker natur, vet att jag höll på att tappa andan när jag kom körande på vägen mot bron och man plötsligt fick en första skymt över sjön rakt in i Rapadalen. Hoppas du kommer iväg, och får en trevlig tur. Det är väl värt alla ansträngningar! Glöm inte myggmedlet bara!

Ta gärna en titt på http://arrsjoblomman.zcout.se/
Gå in på "Fotoalbum", längst ner på sidan hittar du rubriken "Medlemmarnas privata äventyr". Bland dessa finns "2006 - Linnea, Jerker och Elinor i Sareks vildmark". Inte mycket till hjälp för att planera din paddeltur, men lite bilder att titta på och drömma dig dit....! ;)
 
Hej Elkie,

tack så mycket för dina informationer. Ursäkt min dålig svenska.
Jag har omkring förstå, vad du har skrivit. Jag är ingen paddel-elever, men och ingen paddel-guru. ;-) Nu jag har bekommer information det är förbjudet att paddla från Tjaktjajaure till Laitaure. Stämmer det?
Jag har besök dina fotoalbum. Mycket vacker bilder.
Frågor:
bild nr. 3 - dammen Tjaktjajaure?
bild nr. 29 - vägen till Laitaure och Aktse?
bild nr. 30 och 31 - pakeringplatsen Sitoälvsbron?
bild nr. 34 - forsen Kuolleluoppal mellan Tjaktajaure och Laitaure?

Jag hoppas, du kan mig förstå.

besök: http://www.northtrail.de/

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland
 
Rätt på alla bilder utom 34. Det är Storforsen, där vi stannade bilen och sträckte på benen. Vi sträckkörde från Dalsland till Sitoälvsbron, med endast ett par kortare matraster.
22 timmar i bilen blev det.

Tittade på hemsidan du länkade till. Trevliga bilder! Är det du & din kanot på bilderna? Isåfall har du varit i mina hemtrakter och paddlat. Glaskogen ligger inte alltför långt hemifrån. Tycker det ser ut som om du hanterar kanoten bra, så Laitaure bör inte bli några problem för dig. Gå iland om det blåser upp för mycket.....men det gäller ju överallt, inte bara i Laitaure.

Jag vet inte om det är förbjudet att paddla i Laitaure. Tycker det låter konstigt, det går ju båt-transporter på sjön flera gånger om dagen, så varför skulle man inte få paddla. Däremot kan jag tänka mig att man inte får paddla i nationalparken, men den börjar ju inte förrän du är en bit in i Rapadeltat.
 
Hej Elkie,

tack, ja har förstått det. Varje år vi är på semster i Sverige. Första station är på nästan allt Glaskogen Naturreservat.
I Tyskland och Sverige vi är oftare med kanot ute.
Det vet jag, på sjöar i Sverige är ofta forkommande hård vind. Daför vi måste avbryter tur på Kornsjöarna i Bohuslän för två ar sedan.
Du har skriver "Däremot kan jag tänka mig att man inte får paddla i nationalparken, men den börjar ju inte förrän du är en bit in i Rapadeltat." Det är jämt!

Jag hoppas, du kan mig förstå.

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland
 
Hej Peter
Jag var i Glaskogen idag och åkte skridsko. Mycket vacker natur där!

Har läst lite mer om paddling uppe i norr. Man får paddla fram till Nammasj, men inte längre in i Rapadalen. Laitaure ska alltså gå bra att paddla i, och även östra delen av Rapadeltat.
Ett par saker att tänka på:
Vattnet i Laitaure är "slammigt". Det går inte att se ner i vattnet. Stor risk att köra på stenar eller grund, så var rädd om kanoten.
Om du paddlar upp i Rapadeltat, så kan stränderna vara som kvicksand. Det går inte att gå iland överallt.

Mer om detta finns i en annan tråd i detta forum, som du hittar här:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48310
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
X2000 Frågor om paddling i Torneälv från Vittangi, vidare i Tärendöälv till Ekorrbäcken. Paddling allmänt 2
persbrandt2k Paddling från Öland till Gotland Paddling allmänt 87
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
salgo60 GPS till paddling Paddling allmänt 29
roccster Paddling i Västragötaland till helgen... Paddling allmänt 0
gustafr hjälp för paddling västkust till vättern/vänern. Paddling allmänt 6
paddling till Sydafrika Paddling allmänt 7
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 142
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.