Paddling nära Uppsala för nybörjare

Var kan man hyra kanot i Uppsala och vilka destinationer är bra för en kortare utflykt för nybörjare över en helg?
Då jag inte har någon bil ska det helst gå att ta sig till platsen med kollektivtrafik.

Jag är även intresserad av om det anordnas kajak-kurser/turer för nybörjare. En kanot/kanadensare kan jag sätta mig i utan vidare, men tror inte jag skulle göra det i en kajak.
 
Hej,
Jag var idag ute med min svärfar på hans första kajaktur någonsin och min första på minst tjugo år. Efter trettio minuter drog han iväg som ett skållat troll och pratade därefter osammanhängande om att han borde skaffa en kajak... Vi hyrde två K1 från Friluftsfrämjandet i Sunnerstastugan och paddlade först upp till en bit ovanför Kunngsängsbron där vi inmundigade medhavd fika för att därefter paddla ner till Ekoln och slutligen vända tillbaka till Sunnersta. Turen varade drygt tre timmar och den totala sträckan blev cirka 15 km. Jag kommer att ha skitont i både armar och mage när jag vaknar i morgon...

De ställen jag hittat i Uppsala som hyr ut kajaker är Friluftsfrämjandet (Sunnersta - http://www.friluftsframjandet.se/uppsala/hyrkanot) eller Connos kajak (http://www.connoskajak.se). Anledningen till att det för mig blev Friluftsfrämjandet den här gången var närheten till skyddade vatten med en förstagångspaddlare. Båda ställena tar man sig till med buss.

Friluftsfrämjandet ordnar kurser både för nybörjare och avancerade paddlare.

http://www.friluftsframjandet.se/kajak

Sortera på "Uppsala LA"

Jag anser mig inte vara en "van" kajakpaddlare, men jag kan hantera en sådan tillräckligt bra föra att framföra den som ett transportmedel i inte alltför besvärliga vatten. Dessutom är jag rätt fältmässig vad anbelangar hantering av både tält och kök, så om du vill ha sällskap på någon tur följer jag gärna med... Skicka i så fall gärna ett PM - med lite tur har jag blivit av med mjölksyran tills dess... Dessutom verkar vi inte bo mer än några hundra meter ifrån varandra så vi kanske till och med borde träffas vid tillfälle? Gå ut till esplanaden, vänd höger, vid rödljusen gå vänster, stanna efter tio meter och titta på det "lejongula" huset till höger - framme!
 
Hej,
Jag var idag ute med min svärfar på hans första kajaktur någonsin och min första på minst tjugo år. Efter trettio minuter drog han iväg som ett skållat troll och pratade därefter osammanhängande om att han borde skaffa en kajak... Vi hyrde två K1 från Friluftsfrämjandet i Sunnerstastugan och paddlade först upp till en bit ovanför Kunngsängsbron där vi inmundigade medhavd fika för att därefter paddla ner till Ekoln och slutligen vända tillbaka till Sunnersta. Turen varade drygt tre timmar och den totala sträckan blev cirka 15 km. Jag kommer att ha skitont i både armar och mage när jag vaknar i morgon...

De ställen jag hittat i Uppsala som hyr ut kajaker är Friluftsfrämjandet (Sunnersta - http://www.friluftsframjandet.se/uppsala/hyrkanot) eller Connos kajak (http://www.connoskajak.se). Anledningen till att det för mig blev Friluftsfrämjandet den här gången var närheten till skyddade vatten med en förstagångspaddlare. Båda ställena tar man sig till med buss.

Friluftsfrämjandet ordnar kurser både för nybörjare och avancerade paddlare.

http://www.friluftsframjandet.se/kajak

Sortera på "Uppsala LA"

Jag anser mig inte vara en "van" kajakpaddlare, men jag kan hantera en sådan tillräckligt bra föra att framföra den som ett transportmedel i inte alltför besvärliga vatten. Dessutom är jag rätt fältmässig vad anbelangar hantering av både tält och kök, så om du vill ha sällskap på någon tur följer jag gärna med... Skicka i så fall gärna ett PM - med lite tur har jag blivit av med mjölksyran tills dess... Dessutom verkar vi inte bo mer än några hundra meter ifrån varandra så vi kanske till och med borde träffas vid tillfälle? Gå ut till esplanaden, vänd höger, vid rödljusen gå vänster, stanna efter tio meter och titta på det "lejongula" huset till höger - framme!


OK tack för bra information!
Jag och en till funderar på att prova på det någon helg. Själv har jag inte suttit annat än i en kanot och det senast för 10 år sedan, minst. Men om man får blodad tand kanske vi kan dra ut någon gång.
 
Östhammars kanotcentrum

har jag bra erfarenhet av. http://www.svetur.se/sv/osthammar/products/106526/Kanotcenter-i-Osthammar/
De finns inte i kanotförbundets förteckning där finns bara Connos kajak och Gräsö kanotcentral. http://www.kanot.com/soksidaresultat___492.aspx

Hur som helst är området ost Gräsö mycket bra för kajakpaddling. Även direkt från hamnen i Östhammar är det bra och i Östhammar kan du hyra både kanadensare och kajaker. Buss från Uppsala till både Rävsten på Gräsö och till Östhammar.

Det går att ta buss till http://www.ingbogardrunhallen.se/kanotuthyrning.htm enligt resrobot men hur nära kanotuthyraren man kommer vet jag inte. Området Nedre Dalälven är ett intressant kanadensaralternativ.

Thure
 
Östhammar ligger ca 9 mil från Uppsala... Då är ju Stockholm med bl.a. Svima ett närmare alternativ. Ska man ändå hyra i Östhammar/Öregrund, rekommenderar jag Kajakuthyrning, Bo & Kajak, Öregrund. Bra kajaker, mestadels VKV, och bra tillgång till lugna vatten, eller nära till ytterskrägården om man så vill. Bra ilägg i Sunnanöfjärden och betydligt roligare övärld än i Östhammarsfjärden.

Connos och FF är två av det tre uthyrarna i Uppsala. Den tredje är KFUM Alnäs, som ligger strax utanför åmynningen.
 
Bo & Kajak

var en nyhet för mig. Instämmer med Kjell om att Sunnanöviken i Öregrund är bättre startplats för paddlingsnybörjare än Östhammars hamn. Fint område ned mot Vässarö Raggarön och att runda Gräsö syd och ost. Däremot är Öregrundsgrepen norrut normalt för stor och exponerad för de flesta paddlare.

http://www.bokajak.se/vagbeskrivning.aspx

Thure
 
Jovisst, från Sunnanöfjärden kan man välja led söderut efter väder. Det är ju sällan kul att paddla i stora farleder, så någon av de inre vägarna är trevliga. Vill man ha det riktigt lugnt och skönt, går man innanför Prästholmen och Järsön, och passar på att bada samtidigt, brukar oftast vara över 20C där. Söder om Järsön viker man, om man vill till ytterskärgården, av österut norr eller söder om Stora Käringön, går över till södra spetsen på Gräsön, och sedan ligger stora delar av norra skärgården lätt tillgängligt.

Men, det går utmärkt att paddla i Uppsala också. Vid sydliga vindar är det tryggt att gå upp i Fyrisån, och vid andra vindar är det rätt lindriga vågor i större delan av Ekoln. Den stora öppna ytan undviker man helst, inte så kul och en del snabbgående båtar eller vattenskotrar finns det. Längs östra stranden finns det gott om stränder för bra pauser, och det tar mellan 1-2 timmar till Skokloster, beroende på vilken takt man håller. Västra sidan har färre stränder, och många strandtomter ända tills Lårstaviken och Gorran tar vid.

Vill man, tar man sig till Stockholm på ett par dagar.
 
var en nyhet för mig. Instämmer med Kjell om att Sunnanöviken i Öregrund är bättre startplats för paddlingsnybörjare än Östhammars hamn. Fint område ned mot Vässarö Raggarön och att runda Gräsö syd och ost. Däremot är Öregrundsgrepen norrut normalt för stor och exponerad för de flesta paddlare.

http://www.bokajak.se/vagbeskrivning.aspx

Thure

Ja norrut från Öregrund längs västra Gräsön är ingen höjdare vare sig med kajak eller mindre båt. Sjön blir fort grov, och man ser en fyr långt bort, och det ser överkomligt ut. När man väl är där, vid Bellona grund, har man två tredjedelar av Gräsön kvar innan man kan runda norra spetsen. Roligare kan man ha!
 
Välkomna till Fjällnora!

Den 19 augusti ordnar vi en KAJAKDAG på Fjällnora friluftsområde (15 km ö om uppsala) tillsammans med Connos kajak.

Dagen kommer bl.a. innehålla:

Prova på turer för nybörjare kl. 10.00 & 12.30.
250: - för 1.5 h paddling med instruktör i små grupper. Hyra av kajak, paddel och flytväst ingår. Föranmälan till info@connoskajak.se

Visning och provpaddling av kajaker och paddlar
Flera olika märken och modeller från Connos kajak kommer finnas på plats.

Slalombana
Du som har en egen lättsvängd kajak kan ta med den och utmana dig själv och få tekniktips. Eller låna en kajak och testa hur snävt du kan svänga!

Naturpasset
Paddla en fin tur i Trehörningen och Ramsen och orientera dig till olika kontroller med hjälp av kartan. Spännande och kul för hela familjen!

God lunch och fika i serveringen

VÄLKOMNA!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanWild Paddling nära Athen Paddling allmänt 0
taquin Turförslag för paddling i Småland eller nära Halmstad Paddling allmänt 1
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.