Paddling längs Ljusnan

Hej

Är det någon som vet något om att paddla längs Ljusnan i Hälsingland och Härjedalen? Vi funderar på att paddla ungefär en vecka. Är det mycket forsar och är det många ställen man måste bära kajaken på? Vi är inga forspaddlare, men lite strömmande vatten skadar inte.

Mikael
 
Ta en titt på www.forsguiden.com

Där finns en hel del info om Mellanljusnan. Beskrivningarna är iofs centrerade kring just forssträckorna, men det är säkert givande ändå.

/Erik
 
Ljusnan

Det är väl bara Linsellborren som inte är utbyggd än?
Om du startar i Hede har du ca 7 mil fri sträcka, dock med någon tröskel att ta sig över, samt ovannämnda fors som jag inte vet om den går att paddla. Sedan landar du vid Svegs kraftverk. Om du bara vill så har du varit totalt ensam efter den sträckan.
Om du startar i Långå har du ca 15 km till, men då måste du bära förbi ett kraftverk, ca 500m.
Ett annat alternativ är att starta i Vemdalen och paddla Veman förbi Björnrike ner till Ljusnan, och sedan fortsätta nerströms.
/BAX
 
Mellan/nedre-Ljusnan
En del ytterligare information kan du få via Kanotguiden http://www.kanotguiden.com/Halsi/index.htm
Jag har tillblingat en del av mitt liv kring nedre delen av Ljusnan. Som tidigare inlägg har påpekat så är Ljusnan utbyggd och det blir en del lyft förbi kraftverken. En sträcka norr om Järvsö/Ljusdal finns ett längre parti med fors. Därefter är det ganska lugnt med ömsom bred älv som går över i sjöar och avsmalnande partier där man ofta placerat kraftverk och ni måste bära. Ett längre lyft på några kilometer finns också från Dalbacken ner till strax norr om Bollnäs. Därifrån är det klart fram till Landafors där kraftverk och en mindre fors fordrar ett lyft. Därefter kommer den relativt stora sjön Bergviken.
En kajakvagn är att rekommendera. De sträckor jag känner väl till är mycket vackra (är lite partisk kanske) och jag har hört att det är minst lika vackert norrut. Det är vanligen inte så många paddlare eller andra båtfarare på dessa vatten.
Ha en trevlig tur!!
 
Härjedalen

Friluftsfrämjandet (tror jag) har en beskrivning av ljusnan och andra paddelvatten i härjedalen. Den heter Paddla kanot i härliga härjedalen. Där står info om alla kraftverk, forsar och var det är lämpligt att ta upp, hur lång transportsträckan är och lämpliga rastplatser. Den finns att köpa på turistbyråerna i härjedalen för ca. en femtiolapp.

Jag har oxå tänkt paddla ljusnan nån gång men det är ju som sagt en hel del kraftverk att lyfta sig förbi. Jag håller mig mest mellan Svegsdammen och Byarforsen. En kort sträcka som man kan utantill vid det här laget...
[Ändrat av ssundin 2002-04-11 kl 11:25]
 
Kajkuthyrning

Tack så mycket för svaret och länken. Vet du något om var man kan hyra kajaker i närheten av Bollnäs eller Järsvö?

Mikael
 
Tyvärr har nog de flesta av de kanotuthyrare som finns i regionen endast kanadensare. Det kan mao bli till att transportera själv en bit. Men kolla på följande länk med kanotuthyrare om du kan hitta något:
http://www.itadventure.se/kanot/kc/kc-sv.html

Turistbyråerna i trakten bör också kunna hjälpa till med information.
Ytterligare ett tips där du bör kunna få bra information både om var du kan hyra kajaker och en del om att paddla på Ljusnan är Kanotklubben Ljusnan: http://www.edu.isy.liu.se/~larla582/ljusnan/

Lycka till!
 
fråga

En tio år gammal tråd visserligen, jag undrar om det fanns någon länk till friluftsfrämjandets hemsida och den där broschyren?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flyktsoda Paddling längs med Ljusnan??? Paddling allmänt 3
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
jabe05 Paddling längs Sørlandet (Norge)? Paddling allmänt 1
i4lean Karta för paddling längs bohuskusten? Paddling allmänt 2
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 142
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.