Oviktigt - men hur bär ni liggunderlaget?

Då kanske jag ska förtydliga att fram på ryggan är mot ryggen i min värld. Fram är den riktning man går i om man går i den riktning som tårna nominellt pekar.
 
"Liggunderlag ska alltid vikas, rullar man det så ser man ut som en jädra campare"

Bevingade ord från en kapten i armen.

Själv använder jag uteslutande ett sånt där upplåsbart, det brukar jag ha inuti bryggan i botten med sovsäcken.
Funderar dock på att komplettera med ett sådant ovan som är gjort för att vikas. Tycker det passar bättre att packa.
Skönt att ha sittande utanpå ryggan med vid paus. Rena fåtöljen att vila på :)
 
cellplast/uppblåsbart

Båda i ryggan. Uppblåsta i botten med sovsäck etc. Och cellplast i kängrupungen, eller på höjden på sidan av ryggan. Är också det enda godtagbara att ha utanpå ryggsäcken. Bortsett från ett par blöta strumpor elr kalsonger/ underställ på tork.
 
I sidvind är det förbannat jobbigt att ha liggunderlaget längst bak längst ryggan. Har jag sett hos en del. För min del har jag burit det under locket bakom tältet. Det trycker då fram tältet så att tyngdpunkten blir bra.
Håller med om att vindfång kan vara något att tänka på. Skulle förtydligat, att jag använder Z-lite på lite kallare turer, och då gör jag såhär:
När jag har mitt Z-lite brukar jag vika det på mitten och fästa det på baksidan längs ryggan. Då blir den tight och riskerar inte att fastna. som den här killen gör.
http://www.e-outdoor.cz/imgcache/3/1/p12443-therm-a-rest-z-lite-pamir_-1_-1_41421.jpg
När jag vet, att jag inte kommer att sova på snö eller frusen mark, blir det Multimat (d=13 cm), oftast fäst längs ena sidan. Då fyller jag inte sidfickorna där, så rullen lägger inte till särskilt många extra centimetrar.
 
Tror jag provat alla varianter... På min älskade Karrimor sitter det bäst rullat stående bak i mitten. Fastnar inte bland sly och stenar. Har inte tänkt på det där med vindfång, inte känt av det. Jag har en tunn påse runt mest för att det inte ska ta skada av allt runt omkring (har ett uppblåsbart thermarest), har ryggsäcksöverdraget över om det är ruskväder. Men helt optimalt är det inte, Är jäkligt krångligt att böka runt på tåg och ryggsäcken måste i princip stå eftersom avbärarbältet är så pass stel på framsidan att ryggsäcken känns som en cylinder... Skulle aldrig få plats med det i ryggan, där har jag tält, sovsäck och allt annat...
 
Har bara ett kort thermarest som räcker strax nedanför baken och förvaras i sovsäcksfacket under vandring. Har svårt att se vitsen av fullängdsunderlag eftersom det är lätt att stoppa annan utrustning under vaderna och fötterna.
 
Glömde säga att jag i perioder också haft liggunderlaget längst ner på tvären så att ryggan fortfarande kan stå på sin botten. Vid paus har jag lagt ryggan med bärsystemet uppåt. Då får liggunderlaget och topplocket markkontakt. Sen har man en ganska bekväm stol. Fördelen med att ha underlaget under topplocket är att man bara kan lägga sig ner på rygg och ta en lur ifall man vandrar långt. Ryggan har man på sig. Då blir tältet en skön kudde. I alla fall om man inte sovit på något dygn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Plocka bär vart Allmänt om friluftsliv 7
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.