Oviktigt - men hur bär ni liggunderlaget?

Egentligt inget problem, men jag upplever att mitt liggunderlag (isoleringsmatta) alltid är i vägen oavsett om den fästes ovanpå, under, mitt på eller längs med ryggsäckssidan. Hur gör ni andra?

Numera har jag en FR Kajka som jag gillar. När jag hade en ryggsäck med bärram var det inga problem att binda fast liggunderlaget.

När jag ändå är inne på ämnet liggunderlag undrar jag om några av er har det i en påse för skydd mot regn?

Hej från
Lufus ... som mest går olika vandringsleder i mellansverige.
 
Längs med ryggsäckssidan eller mitt på baksidan (stående), beroende på vad jag i övrigt vill ha åtkomligt utanpå säcken. Inget eget fodral, men det ryms innanför ryggsäcksregnskyddet.
 
Längst ner i ryggsäckens huvudfack ovanpå resrvkläderna (har ett Thermarest ProLite Plus large som kan dubbelvikas innan jag rullar ihop det). Då det är uppblåsbart använder jag det bara vid tältning, varför platsen under kök och tält mm i huvudfacket passar bra logistiskt för mig. Vid rast har jag ett mindre sittunderlag i cellplast som jag förvarar lättillgängligt i topplocksfacket.
 
Beror så mkt på vilken rygga och liggunderlägg och andra grejer jag har med mig. Är det mkt plats i ryggan då har jag cellplastunderlägget gärna i ryggan om det inte är blött ute så jag vill har underlägget lätt tillgänglig vid rasterna.
Annars alltid längs ryggan alltså stående så jag inte fastnar i ngr träd eller så.
 
I sidvind är det förbannat jobbigt att ha liggunderlaget längst bak längst ryggan. Har jag sett hos en del. För min del har jag burit det under locket bakom tältet. Det trycker då fram tältet så att tyngdpunkten blir bra.
 
Inne i ryggsäcken då det antingen är ett Neo Air eller ett X-frame... Om jag hade använt ett "gammalt hederligt" hade jag antagligen burit det hoprullat på undersidan av ryggsäcken.
 
I min Mariposa rygga så ingår fack för skumliggunderlag, dock måste det vara ordentligt tunt eller kapat för att få plats. Jag kör med 3/5 kapat och det funkar fint, lätt att komma åt och det är inte i vägen i huvudfacket.

Om jag kör med uppblåsbart så får det ligga någonstans långt ner i huvudfacket, de tar ju inte lika mycket volym.
 
Eftersom jag vill ha liggunderlaget lättillgängligt att sitta på under raster så vill jag ha det utanpå ryggsäcken. Jag viker liggunderlaget så att det blir en dm-tjock platta som jag stoppar under topplocket och ner längs ryggsäckens front under topplocksremmarna. En annan fördel med detta sätt är att ryggsäcken blir lättare och enklare att packa som bagage i bilen, i bussen och uppe på bagagehyllan på tåget.
Om liggunderlaget packas som en rulle på på tvären, över eller under ryggsäcken så vill den gärna fastna i grenar och sly. Om det packas som en rulle längst med så blir det, som en tidigare skribent beskrev det, ett vindfång om det blåser.
 
Kanske ska påpeka att det liggunderlag som jag har är ett Ridgerest. Dom är enklare att vika än traditionella liggunderlag, som om de är för tjocka, kan vara svåra att vika.
 
Uppblåsbara i ryggan, tunna cellplastmattan som mest är för syns skull får vara stående på ryggsäcksframsidan. Cellplasten får inget skydd; min erfarenhet är att de ändå blir blöta på utsidan av ryggsäcken, och då vill man inte ha nån plast som håller fukten inne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Plocka bär vart Allmänt om friluftsliv 7
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.