Ormsäkra byxor?

Att giften fungerar väl på smådjur, betyder ju inte att de knäcker en stor människa.

Men tron är stor...

Skallerormsboken saknade också belagda dödsfall. Skrönorna däremot innehöll flera.
 
Huggormen är i princip helt ofarlig för människor:
"Det finns inga dokumentarade dödsfall eller bestående skador de senaste hundra åren, säger Michael Jörgensen, zoologisk chef på Skånes djurpark."
Källa: http://www.svt.se/2.33782/1.2661146/huggormen_-_mindre_farlig_an_vi_tror&from=rss

Jag misstänker att Skallerormar orsakar en del dödsfall.

Njaa, jag har lärt mig att mortaliteten för huggorm är 1-2 promille dvs 1-2 fall av 1000 leder till döden.

Och Seobservers uppgift om skallrisarna vinner stöd här: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda17265.pdf

...

//J
 
Tack för att ni grävde fram den informationen! Alltid trevligt att ha en sak mindre att oroa sig för.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
http://m.cabelas.com/cabelas/catalog/searchList.do?keyword=Snake+boots&Submit=
Intet uvanligt m amputation av lemmar på grund av den hämotoxiska giften
 
Då blev det en massa statistik i alla fall och debatt utanför frågans ämne.
Ingen av de som är oroliga för ormbett är hjälpta av att veta om det är farligt eller jäkligt farligt.

Tack för de tips som gällde förstärkta byxor, jag ska vidarebefordra tråden så får var o en ta till sig informationen.
 
Bra skydd finns.

I alla ridbutiker finns Chaps i olika matrial och kvaliteter. -Borde fungera för den som oavsett mortalitet är lite nojig och vill undvika risker.
Kolla även på enkla damasker från "Leg Covers". -Bör fungera utmärkt även de.

Kanske är skydden onödiga, men för den som är orolig kan det vara ett sätt att kunna slappna av och njuta av tillvaron ändå. Rädsla har ju väldigt sällan med rationellt tänkande att göra...
 
Damasker!

(---) Så vad säger ni, är det lundhagare med stuprör nedkörda i skaften som jag ska föreslå eller finns det något annat?

Syrran studerar biologi i Australien och är därmed ute en del i tassemarkerna. Såvitt jag har förstått är det damasker ("gaiters") som gäller vid ormfara. Antagligen blir helsäkrade brallor otrevligt varma, så damasker borde vara den bästa kompromissen.
 
Syrran studerar biologi i Australien och är därmed ute en del i tassemarkerna. Såvitt jag har förstått är det damasker ("gaiters") som gäller vid ormfara. Antagligen blir helsäkrade brallor otrevligt varma, så damasker borde vara den bästa kompromissen.

Intressant, det skulle funka extra bra för oss eftersom vi inte är ute i ormmarkerna samtidigt allihop,
Något särskilt fabrikat att föredra?

Sen fattas bara folieoverallerna för strålskyddet så allt frid o fröjd ;-)
 
Njaa, jag har lärt mig att mortaliteten för huggorm är 1-2 promille dvs 1-2 fall av 1000 leder till döden.

Och Seobservers uppgift om skallrisarna vinner stöd här: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda17265.pdf

...

//J
Mycket intressant. Tack för länken =)

Däremot framgår det ju även (i artikeln) att bett av skallerormar mer ofta ger svårare lokalsymptom (nekroser etc.) medan vår europeiska huggorms bett oftare ger allmänsymptom/cirkulatoriska symptom.

Detta tycker jag stämmer väl överens med den allmäna uppfattningen.
"Myten" om skallerormsbett är ju just nekroser och närmast vidriga symptom vid bettstället, vilket man gärna tolkar som allvarligare än svullnad och rodnad.
 
Hejsan..

Har hållt skallerormar i terrarium och hanterat dom. Skallerormen är inte en art utan många olika arter där de största blir upp till två meter och dem minsta 20 cm eller något liknande... Det var ett tag sen mitt intresse fanns så jag har inte längre exakta siffror i huvudet.

Det är alltså väldigt olika vart man är och vilka skallerormar som finns. Alla skallerormar har inte heller samma giftuppsättning, de har inte samma temperament och de uppför sig inte på samma sätt. Ett exempel är de oftast mycket aggresiva Crotalus horridus som har olika giftuppsättningar beroende på vart dom lever.

Det finns alltså både hemotoxiska gifter och neurotoxiska gifter hos skallerormar.

Att som Seobserver gå ut och antyda att man lugnt kan plocka dom med bara händerna borde vara rent brottsligt. Det är inte heller något man ska göra med våra svenska huggormar, och inte heller får. De är fridlysta.

Jag hade dessutom ALDRIG, litat på att några kläder skulle stoppa tänderna från en Crotalus adamenteus (Östlig diamantskallerorm) som har tänder på 20-25 mm...

De flesta som blir bitna av skallerormar dör inte. Men många tror nog att dom är en bra bit på väg.

Se upp vart du sätter fötterna och lyssna efter rassel.

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.