Orienteringsskor eller löpskor

Dubbad mockasin

Strykarräven; sa:
schweingaard; sa:
Hej hej

Men vad är skillnaden egentligen mellan orienteringsskor och ett par icebug mr2 egentligen?

/nisse

MR2:an har väl lite dämpning, och verkar stadigare. Många OL-skor är mest som slitstarka, dubbade mockasiner.

Fast jag som aldrig sprungit med annat än "vanliga" löpskor eller "multisportskor" upplever MR2 som en dubbad mockasin :) Har därför lagt i en stabiliseringssula (odämpad). Underbar i skog och mark! Asfaltsupplevelsen är iof lite häftig (precis som på berg) genom att dubbarna är lite rörliga...

Spring väl
Niklas
 
I Norge har det blitt praktisk talt umulig å få tak i orienteringsutstyr i vanlige sportsbutikker, men heldigvis finnes det en veldig bra nettbutikk som kan anbefales! http://www.trimtex.no

Lykke til med skojakten!

Mvh Hilde
 
dubba favoritskorna

Mina älsklingsskor är ett par (egentligen kasserade) löparskor som killen på bensinmacken dubbade åt mig. För en 50-lapp fick jag ett par riktigt bra skor, med oftast bättre grepp än ol-skorna så länge det inte är lössnö eller djup lera. (pga. inte så bra mönstrad sula )

Nu när jag vet att det funkar ska jag dubba ett par något nyare skor (som har legat i princip oanvända sedan de gamla dubbades).
Men man lär kanske vara försiktig med luftkuddar och gelkuddar och allt vad det nu är i sulorna, som tur är har killarna på shell-macken här hemma fått in vanan att dubba skor åt oss orienterare.
 
Dubbning

Jo, har också hört att det där med dubbning av skor är bra, men vilka skor kan dubbas? Han jag hörde det av hade dubbat ett par Asics med geldämpning. Vilka är det du dubbat?
 
Re: Dubbning

Strykarräven; sa:
Jo, har också hört att det där med dubbning av skor är bra, men vilka skor kan dubbas? Han jag hörde det av hade dubbat ett par Asics med geldämpning. Vilka är det du dubbat?

Mina var också Asics, Gel 1080 eller något sådant.
 
Montrail!?!?

Ni som bor i mindre avlägsna delar av landet: Har någon testat andra Montrail-löpskor än Vitesse? Är speciellt intresserad av Wasatch II, men även andra.
Hur står dessa sig mot t ex Icebugs skor, som verkar ligga fint till i pris?
Hur är Icebug-skorna generellt: Dämpning? Rinner vattnet ut? Svettfaktor? Pronationsstöd?

Tackar!
/A.
 
Lätta orienteringsskor?

Ni som orienterar: Vet ni några speciellt lätta orienteringsdojor, eller ligger alla kring 600g/par?

Sen undrar jag om det finns orienteringsskor med uppbyggnad i hålfot och fotvalv?
 
Invänjningstid i låga skor

Hej!

Efter att ha sprungit/joggat i trad. löpskor i flera år har jag senaste åren provat både OL-skor och terränglöpardojor, Icebuggar och Saravas skor.

Löpkänslan i OL-skor är oslagbar, liksom i de superlätta Inov-8 (290-någonting?) jag varvar med, MEN för mig som är motionär (3-4 löppass/v) och storväxt så har det tagit tid att bygga upp distanspassen i dessa skor. Jag springer fortfranade inte längre än 2,5 H i så pass låga skor, utan kör då hellre med mina klassiska löpskor (Asics DS-trainer) på grusvägar o dyl.

Så liksom vid valet mellan olika löpskor som mellan OL / löpsko så upplever jag att det man vinner i löpkänsla på lätta låga skor kan riskera att betala sig under distanspassen.

/Fogel
 
Tack för infon Johan F. Jag var sugen på att skaffa ett par OL-skor till just långa stiglöppass, samt ev bergslöpning (funderar på att börja). Kanske måste jag tänka om. Samtidigt vet jag inte vilka skor jag annars skulle satsa på, eftersom flera andra bergslöpskor är hårda som sten (t ex flertalet Montrail-varianter). Jag fick höra av en orienterartjej att Icebug-skorna har dålig hållbarhet, varför de faller ur bilden.

Även om jag springer i vanliga löpskor just nu, så skulle det vara roligt med ett par skor som tål ett par dagar på fjället eller i skogen. Har en gång tidigare kört en femdagarstur i kebnefjällen med löpskor och dito packning, och det var riktigt kul. Skorna måste vara tillräckligt dämpande för att klara vandringsleder, och ändå lätta och ha väldigt lite tyg för att inte hålla vatten. Dessutom måste de ha pronationsstöd. Omöjlig uppgift?
 
Icebug MR2

Jag har i drygt ett år använt mina Icebug MR2 och tycker att de är de klart bästa "allround"-skorna för den som vill löpa i terräng utan att välja en orienteringssko. MR2 är uppbyggd med stötdämpning som en traditionell löpsko men är lite mjukare och otroligt följsam i terräng. Dessutom är den väldigt lätt känns nästan som ett par orienteringsskor när du löper i skog. Dessutom är greppet från metalldubbarna mycket bra. Många tillsammans med mig har dock slitit ut dubbarna relativt snabbt (kan hända att Icebug har förbättrat detta). Dubbarna lossnar mycket enklare än i ett par orienteringssskor. Dessutom så är hälkappan, trots en otroligt skön passform, lite väl mycket vinklad mot hälsenan vilket gör att de kan ge upphov till hälseneproblem. Annars en kanonsko!
 
Re: Lätta orienteringsskor?

Strykarräven; sa:
Ni som orienterar: Vet ni några speciellt lätta orienteringsdojor, eller ligger alla kring 600g/par?

Sen undrar jag om det finns orienteringsskor med uppbyggnad i hålfot och fotvalv?

Jag tror de flesta orienteringsskor (i alla fall från VJ, Silva, Olway, Jalas) har ungefär samma torrvikt eftersom utformningen är ungefär densamma. Däremot kan det skilja rätt mycket i vikt och framförallt i passform då skon blir riktigt blöt. Jag tycker att VJs skor är de bästa att hålla passformen när de blivit blöta.

Tyvärr så är inte uppbyggnaden för hålfoten speciellt bra i någon av dessa modeller. Har man problem med pronation bör man använda en specialsula el. liknande.
 
Icebug

Årets modell av Icebug MR2 (röd) görs i en annan fabrik och tappar inte dobbarna lika lätt som fjolårsmodellen. Annars är det ju bara att reklamera.

/Fredrik, som snart får sitt första par...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.