Cykel- eller roddmaskin

Löpning är min favoritträningsform. Vintertid åker jag gärna längd om snöförhållanden medger detta. Ibland blir jag dock skadad...stukar (den jävligt lättstukade) foten under orientering eller andra tillfälliga benrelaterade överansträngningar som beror på alltför intermittent tränande.

Vill därför skaffa ett alternativ som innebär att jag kan hålla mig i någorlunda kondition utan att utöva löpning.
Har ingen lust att skaffa mig träningskort (som numer är svindyra) på ena eller andra stället. Tidsbrist och andra praktiska skäl gör att jag gärna gör något effektivt på hemmaplan som undantar till- och fråntransport mm. Det handlar ju dessutom om en kompletterande träningsform som jag vill använda temporärt när jag är förhindrad att orientera eller löpa.

Funderar därför på att skaffa en cykel- eller roddmaskin.
Cykel har jag provat ganska mycket. Går att köra långpassliknande grejer likaväl som hårdare intervallpass
Roddmaskin känns jättebra ur många perspektiv...Tränar stora många och stora muskelgrupper, bla överkropp vilket är utmärkt för en kontorsråtta som jag är. Många+stora muskelgrupper ger också bra fart på flåset. Däremot är jag väldigt osäker på om man orkar nöta en timme på en roddmaskin? På cykel kan man under softare lågintensiva pass kanske kasta ett öga på en film eller annat för att få tiden att gå men detta blir nog besvärligt att få till på en roddmaskin...konstlad hållning på nacke mm
En roddmaskin med programfunktion (intervaller t.ex.) verkar dock vara markant dyrare än en cykel dito.

Tacksam för reflektioner som kan hjälpa mig välja!
/M
 
Många har motionscykel hemma men använder den aldrig. Finns nog flera skäl till detta men två som jag tänker på är följande:
* Har du någonstans att ha maskinen? När jag kör spinning så blir jag helt fantastiskt svettig, och skulle inte vilja sitta hemma i vardagsrummet. Jag cyklar hellre ute, eller går till friskis.
* Både motionscykling och rodd är ju rätt trist. Jag tycker det är lättare att pressa sig i grupp, som på spinning. Skulle jag sitta hemma så skulle jag lägga av efter en kvart, eller sitta och fisköra. Jag kan faktiskt inte säga om jag skulle vara mest omotiverad på en cykel eller i en roddmaskin. Kanske det senare.
Jag röstar för cykel. Och en video med Tour de France.
 
Cykel ute och tvn i fönstret inne. Inne blir det för svettigt.....Finessen med Dvdn och Vhsen är att du kan se precis vad du vill (att grannarna skall se att du ser).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dangermouse Bastu eller cykel? Träning och hälsa 14
EvaA Hur lägga upp cykel- och löpträning? Träning och hälsa 5
puff Träningskompis klättring,cykel,löp... Träning och hälsa 0
tango Crawl för nybörjare: bok, dvd eller youtube? Träning och hälsa 12
tango Sluta svettas : duscha varmt eller kallt? Träning och hälsa 27
snowdog Balansplatta- vilken är bäst? Kula eller rund botten! Träning och hälsa 1
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
johan01 triathlon - att crawla eller inte crawla.. Träning och hälsa 10
magwo Inflammation, är det bra eller dåligt? Träning och hälsa 16
MonicaKa Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist? Träning och hälsa 16
millimeter För litet eller för mycket? Träning och hälsa 1
marmeladen GPS-pod eller foot-pod? Träning och hälsa 10
Tommy125 Nya löparskor i Uppsala, Löplabbet eller Gå & Löpklin? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
schweingaard Orienteringsskor eller löpskor Träning och hälsa 24
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
Bengtpg Oronsnackor eller horlurar? Träning och hälsa 9
i Grycksbo polar eller sigma pulsklocka? Träning och hälsa 22
Sandra E Saltets vara eller icke vara Träning och hälsa 9
walkerboh Myt eller sanning? Träning och hälsa 2
EmL Roddmaskin till min far Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.