Optimus, primus eller MSR?

Kolla på Peters sida!

Det var ju ett tag sedan det var liv i den här tråden så det är väl dags...

Spontant - utan att ta fasta på några sifferuppgifter skulle jag tro att Nova och Whisperlite är lättast - men detta är bara en gissning!

Det bästa jag kan komma på är att kolla på Peter Ask's utmärkta hemsida där det förutom en mycket bra beskrivning av KAP finns en viktjämförelsetabell.

Tänk på att vikten på själva brännaren i sig bara är viktig vid korta turer (då man lämpligen nyttjar gas!). Vid längre turer framförallt på vintern så är ju tex effektiviteten betydligt mer avgörande för den totala vikten (mer bensin = tyngre...) och handhavande etc spelar större roll.

Vad gäller "dissningen" av alpina kök kan jag inte riktigt hålla med - visst kan de ibland vara lite instabila vad gäller kärlstöd, men i allmänhet är det ju kök för alpint bruk (=smälta snö) som har den i särklass högsta effekten och enklaste handhavandet!

Jag skulle nog också ta en titt på ett nytt kök från Snow Peak (www.snowpeak.com) där man inte behöver förvärma!

/Magnus
 
Nova

Kul med lite kökstjatande igen :), det var länge sedan.

Här är mina intryck av Novan. Jag har använt det mest med folievindskydd men har nu börjat använda det i Trangia på försök.

Trevligt kök som startar snabbt och är väldigt enkelt att använda eftersom det saknar lösa delar. Med folievindskydd får man en riktig lättviktare dessutom.

Nova låter mer än ett Explorer eller Kap. Nova är dock tystast av de brusbrännarkök som jag använt (XGK och MFS samt gamla Hiker 111b).

Nova i Trangia fungerar än så länge utmärkt. Man kommer lätt åt att tända genom att sticka ner tändstickan genom brännaren och tända den bränsleindränkta stenullen. Det är fortfarande enkelt att använda, även om man får vrida och vända lite på brännaren innan den sitter på plats.

De tjocka och tunga Trangiavindskydden dämpar också bullret märkbart. Det låter fortfarande, men nu med ett dovare muller.

Novan får utan problem plats inuti lilla kastrullen på ett Trangia, både med och utan benstöden påmonterade.

Mvh,

J
 
ska man dærfør køpa det lættaste?

Magnus,
har du (eller någon annan før den sakens skull)erfarenhet av "alpina" køk (altså "ultra"lætta køk før snøsmæltning och tæltuppværmning osv)? Vad gør att de inte diskuteras i samma utstræckning som KAP/Explorer/...?

Om de står stabilt, har stor effekt, ær brænslesnåla och væger lite, varfør ær då de i den "tyngre" klassen bættre? Ær det før att de ær lættare att anvænda, kan man regulera effekten, sækrare i drift, ???

det ær riktigt att brænslet før en veckotur væger långt mer æn køket i sig, men jag tycker att det ær vært att jaga grammen dær det går, det blir fort kilo av det! Men om jag då riskerar att køpa ett køk som ger upp långt från folk så kunde jag lika gærna ha læmnat den och brænslet hemma och tagit med mackor i stællet :)
 
Kommer in i elfte timmen med ett par tillägg till debatten. Har själv använt ett Optimus Explorer nu i snart fem år. Mina slutsatser är dock att det är ett "vacker väder-kök". Har svårt att få köket att fungera bra med fotogen när det är kallt. Det fungerar dock utmärkt med bensin. Desstuom har ventilen i pumpen frusit två gånger, vilket fått till resultat att bränsleflaskan läckt. Jag uppfattar Explorer som pillrigt och svåranvänt under dåliga förhållanden, men ett utmärkt kök när man har lite tid och kan ta det lungt. Möjligheten att justera lågan noga gör det till ett suveränt kök om man vill laga god mat ute.

Har även ett Whisperlite Int, ett kök som fungerar under precis vilka förhållanden som helst, men passar sämre i Trangiat och är svårare att justera bra. Använder det dock mindre, eftersom jag normalt föredrar justeringmöjligheterna hos Explorern.

Anders Rehnman
Storuman
 
Explorer 11

Hei!

Jeg har brukt Explorer i ca 4 år sommer som vinter. Cobrabrenneren som exploreren har felles med Hiker 111, er tung og trenger utvilsomt legre forvarming enn Nova. Men montering i Trangia gjør oppvarmingen mer effektiv, og er da ikke noe problem.

Det eneste problem jeg har hatt er at snarkoblingen som kobler sammen flaske og brenner begynnte å lekke på en tur i vinter. Denne er forøvrig den samme som på Nova. Denne koblingen koster 345kr i Norge. Jeg kiftet imildertid bare pakninger i koblingen. Disse kostet kr 5 pr stykk. (Optimus anbefaler ikke å åpne denne selv!). Flere som har hatt problemer med denne?
Hvordan fungerer dette på KAP?

PÅ alle andre turer har exploreren fungert perfekt. Jeg har stekt fisk og laget mye god mat på denne. Så dersom brenneren skal brukes til langvarig teltoppvarming og matlaging og kun i Trangia vil jeg anbefale den. Jeg har desverre ikke prøvd KAP, men er overbevist om at den ikke står noe tilbake for Explorer så lenge en alikevel skal bruke parafin(fotogen). Jeg ser at mange bruker bensin, men dette medfører en ytterligere brannrisiko spesiellt i telt!

Svein
 
Whisperlight i trangia

Tycker inte det är några problem att trycka ner ett whisperlight i ett trangia... Bort med benen, borra lite i koppen... sätt en skruv i hålet , norpa en adapter till Optimus Nova. Montera ihop det. Lika smidigt som Novat att köra i Trangia. Men det är ju lite begränsat att reglera lågan. Grymt lätt flerbränslekök.

/Ingvar
 
Re: Explorer 11

norrbagg; sa:
Hei!

(klipp)
(snabbkopplingen på Explorer/Nova) Flere som har hatt problemer med denne? Hvordan fungerer dette på KAP?

(klipp)
Svein

Jag har vintertid varit med om att snabbkopplingen blivit "trög" och släppt ut lite bränsle. Därför kopplar jag alltid flaskan i "Off" - läget och vänder på flaskan till "On" när jag hört klicket från kopplingen.

Däremot har den aldrig gått sönder, vare sig på mitt gamla Explorer eller mitt Nova.

På Kap är det skruvkoppling och manuell utluftning via en särskild ventil. Jag gillar Optimus lösning eftersom den minskar risken för bränslespill, men Kap-Arktics skruvkoppling är nog säkrare.

Å andra sidan har Kap-köket en bränsleslang som inte tål lika mycket omild behandling som den stålskodda slangen på Explorer/Kap.

Mvh,

J
 
Det enda jag har att tillägga är att "köp ej Primus Himalya Multifuel" ....måste sköta om det mer än en bebis för att det skall fungera. Är ej så glad för Primus över huvudtaget. KAP = :)

ha de, ha de

m
 
Explorer...

Men mest med jetfotogen....
Bytt packningar ett par ggr på fem år. Inga problem med läckage. Tjatet om smådelar förstår jag för alla tryckkök har flera delar som man normalt aldrig rör vid normala en till tvåveckors bruk.
Jag håller helt med Peter om att de flesta testerare är för vänliga, sen må det gälla bilar eller andra prylar.
Jag levde ett år på mat från ett Loke, med tvivelaktig fotogenförsörjning, till dess jag började med jetfotogen. Fet fotogen gav många problem med packningar och igensatta munstycken.
Ger man en rejäl dos med fotogen i förvärmningsullen och låter denna brinna upp så funkar det bra utom när det är kallare än -25 enligt min uppfattning. Då måste man öka förvärmningen rejält, ett sätt är att vända undertallriken och elda i den vid förvärmningen.
Sommartid har jag helst gasköksinsatsen i Trangliat.
Solo så kör jag med Climber och bensin, låter mycket men värmer bra.
Plastpumpar har jag sett en del trasiga av både Siggs och MSRs fabrikat och det är alltid trevligt att kunna hjälpa till att värma maten!

Go spis

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.