Ont i finger av klättring

Hej!

Efter att ha läst en del om olika smärtor i fingrarna har jag inte hittat direkt det som passar in på mig. Mitt problem sitter på långfingrets yttersta leds ovansida. Det smärtar när jag böjer yttersta leden uppåt, åt fel håll.
När jag klättrar gör det som ondast innan jag är ordentligt uppvärmd (no big surprise) och sedan funkar det helt ok. Smärtan har succesivt blivit värre under hösten då jag trappat upp klättringen. dock har jag verkligen försökt att göra detta långsamt. Men det funkade tydligen inte. Och detta är första gången jag fått problem. Kanske början bli gammal, snart 40 :)

Så nu till frågan. Vad kan detta bero på? Det är väl inga senor på ovansidan? Tejpa eller inte? Om tejpning, hur? Ska börja tänka mer på open hand istället för crimp och förska värma upp mer noga.

/Johan
 
Som vanligt är det svårt att ställa diagnoser över internet.
Hur länge har du klättrat? Om du har sökt på forumet har du säkert fått svaret att det tar senor å dyligt mkt längre tid å bli starkare än muskler(upp till 7 år)

Gå in på förbundets hemsida och leta upp en läkare nära dig.

För svaren kan vara mkt olika.
Stretcha mer? Värm upp ordentligt? Klättra lugnt en period med endast jugggar tex?
Gör ett uppehåll etc etc...

Crimp påfrestar fingrarna mkt! Tejpa är bra om man vet hur och varför...
 
Har förstås inget medicinskt att komma med, mer än att det krävs en klättrarkunnig läkare för våra ovanliga åkommor. Skulle gissa att rådet blir aktiv vila. Rör på fingrarna men utan maxlast.

Jag har under några år lagt stor fokus på att träna bort olaten att crimpa i tid och otid. Bland annat värmer jag genom enkla övningar på fingerbrädans bredare delar, där jag tar greppen med öppen hand. Övar upp muskelminnet till att göra open hand till förstahandsvalet.

Givetvis behöver man crimpa ibland, och träna på det. Men jag märker att jag numera kan klättra boulderproblem helt utan crimp, där kompisar crimpar ALLT!

Om du inte hittar annan väg, prova detta. Det kommet troligen förlänga klätterkarriären, för när fingrarna pajar helt är man ju körd.
 
Jag har heller inget medicinskt att komma med, mina råd skulle kanske kunna göra saken värre t o m... Men ett allmänt råd jag har fått vid fingerknas är att massera fingret ofta för att öka blodtillförseln, och kanske smeta på Voltaren.

Uppstod detta problem i samband med klättring? I så fall bör du kanske ta dig en funderare om du vill ha ett långt klätterkarriär framför dig, eller pusha hårt nu och ev. offra framtiden. Jag fick problem med mina fingrar efter en period av hård sportklättring. Ett tag kunde jag inte ens böja fingrarna på morgonerna och ett finger (långfingret) hade fått sig en mild A2 pulley skada. Jag fortsatte ändå ett tag då jag var besatt av en led, och som tur tog det inte så långt tid att sätta den och mina problem blev inte märkbart värre, men det kändes som om mina fingrar levde på övertid och det var en dum chansning att fortsätta. Sen la jag ned klättringen helt i ca tre veckor och sedan började försiktigt någon månad med tejp. Nu är mina fingrar normala igen, vi får se om jag lärt mig läxan sen när jag återigen blir besatt av någon hård fingerkrävande led.

Men allt detta kan ju vara helt irrelevant till din skada. Ont på ovansidan har jag själv inte hört/läst om förrut, kan det vara så att du har fått någon form av skada/spricka i själva leden eller benet? För mildare pulley skador behöver man sällan vila helt och hållet någon längre period. Är det en inflammation av något slag så kanske man klarar sig ifrån vila helt och hållet också, men om någon "hårdvara" i fingret är trasigt så är det kanske ända lösningen?

Det är lätt att ge rådet att söka upp det, jag själv vet att om det inte är akut kan man välja att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa, men eftersom din skada verkar lite annarlunda än de flesta fingerskador jag hört/läst om tycker jag att du ändå ska försöka söka hjälp om du vill ha en lång klätterkarriär framför dig. Att fortsätta klättra kan göra skadan värre.

Jag antar att du har sökt lite, men denna länk är läsvärd. Den handlar om pulley skador men det finns lite allmänna råd också. De kan dock vara helt irrelevanta till just din skada.
http://onlineclimbingcoach.blogspot.se/2010/05/pulley-injuries-article.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Karelin Fruktat ont i händerna.... Klättring allmänt 8
Tuvesson Ont i fingrarna!! Klättring allmänt 6
kimsandell Ont i Kycklingklubborna... Klättring allmänt 0
ramones Ont i armbågen Klättring allmänt 2
srpp Ont i armbågarna (del2) Klättring allmänt 1
srpp Ont i armbågarna Klättring allmänt 6
Påveen överansträngd sena finger, erfarenheter av det? Klättring allmänt 2
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.